Sanningen om guld som investering

Didder och Dadder AB köpte nyligen en fastighet i Mölndal med avsikten att renovera och förvalta den. Hantverkare fick i uppdrag att renovera fastigheten och när de utförde renoveringen fann de ett antal guldtackor värda 11 miljoner gömda i en vägg och lämnade in dem till polisen. Nu görs flera anspråk på guldet:

1. Ägarna till Didder och Dadder AB gör anspråk på guldet och hänvisar till att de äger huset.
  2. Hantverkarna gör anspråk på guldet med hänvisning till att de fann guldet.
  3. Förra ägaren av huset gör anspråk på guldet med hänvisning till att de tillhört hens föräldrar som är avlidna och hens bevisning är att hen själv har en guldtacka av samma typ med ett serienummer i samma serie som tackorna som upptäcktes i huset.

Vem som slutligen juridiskt blir ägare till guldet är inte avgjort än.
VEM ÄGER GULDET?
VAD HADE DU GJORT OM DET VARIT DU SOM FUNNIT GULDET?

Kommer de inte överens så kan jag ta det :slight_smile:

Vad jag hade gjort om jag hittat ~16 kilo guld som ingen saknade? Kuggfråga? :joy:

Hantverkarna har nog sämsta caset men klart värt ett långskott från egen planhalva :joy:

Skulle tro det kommer ner på hur avtalet med D&D är skrivet mht om lösöret ingår eller inte. Detta borde nog räknas som lösöre, väldigt värdefullt lösöre dock.

Barnet har väl ett trovärdigt bevis men borde nog pratar med med sina föräldrar för att inte hamna i denna situationen.

Skulle gissa att D&D till slut tar hem det.

Sen kan jag ju tycka att båda parter plötsligt står inför en massa pengar som ingen av dem förväntat sig så att göra upp i ”godo” borde kanske också vara ett alternativ. Men visst pengar har en förmåga att framkalla girighet :joy:

Minns det här för snart 20 år sedan… Dock ingen 3:e part (hantverkare) här.

Föräldrarna är avlidna, sedan länge om jag förstått rätt.

1 gillning

Tänkte på guldtackan i samma serie. Ganska troligt det är hans föräldrar tänker jag.

Själv hade jag nog kallat in alla parter till ett möte för att komma överens … det är ju trots allt pengar som INGEN hade räknat med. Mitt förslag hade varit

• Hantverkarna 1 MKR i hittelön. De snodde ju det trots allt inte vilket de kanske kunde gjort

• Barnet 5 MKR. Dvs cirka laglotten enligt arvslagen. Ingen vet ju om föräldrarna tänkt testamentera bort hälften som de har rätt att göra

• D&D 5 MKR som husägare

Alla blir hyfsat glada. Jo, jag vet, svårt med girighet när alla vill ha de 11 MKR :joy:

1 gillning

Problemet är väl kommunikationen innan och inför döden.
Hemliga gömställen vare sig det är i ett hus eller i skogen kan förbli hemliga länge.

1 gillning

Om det ger tro till caset guldet sa Carnegies Chief investment officer Brian Cordischi att han tror guld blir det bästa tillgångsslaget 2024 i en intervju till deras Insikt vinter-magasin.

Man vet inte han kanske tror der blir det sämsta till sommaren? :grinning:

Tyckte det var lite extra kul att omxs sjönk i perioden mellan callsen för att sen stiga efter “sälj” :smiley:

I september 2023 skrev jag följande i denna tråd:
Guldpriset föll just till USD 1.885 per ounce, vilket föranledde till att jag köpte 10 stycken (ett rör)
“one ounce gold Philharmonics”, ett mycket vackert 24k mynt. Trots att guldet möjligen inte nått ett bottenpris än så får detta bli mitt sista köp av guld i nuvarande cykel. Nu är det bara att lugnt luta sig tillbaka och vänta på en framtida uppgång som eventuellt kan utvecklas till ett FOMO.

Nu 6 månader senare är guldpriset USD 2.150 per ounce och jag bryter löftet att inte köpa mer guld i nuvarande cykel. Jag har precis börjat köpa fysiskt guld redo att grävas upp, d v s aktier i guldgruvor vars prisutveckling gått motsatt priset på fysiskt guld ovan mark. Jag lägger aktierna i spekulationshinken där de sannolikt kommer att ligga i 1-2 år innan de säljs, förhoppningsvis med god vinst eftersom jag har anledning att tro på en vändning i gruvsektorn.

Några foton från tiden då jag jobbade i gruvindustrin i Chile i slutet av 80-talet. Här i världens största “open pit” koppargruva har de grävt upp koppar, guld och silver i över hundra år. Småprickarna man ser i gruvkanten är enorma lastfordon som lastar ore, vilket så småningom blir metalltackor av olika slag.

7 gillningar

Sannerligen spännande just nu. Med guld på all time high och samtidigt miners som inte alls följt med i den utvecklingen.

Man kan så klart spekulera i vad som ligger bakom det.

Och om silver kommer få raketfart uppåt som en följd om nu guld bryter ut ytterligare uppåt, eller inte.

Men skulle vara kul att höra er som skrivit i tråden tidigare och vilken syn ni har kring varför miners ligger så långt efter nu? Vad är det marknaden ser som jag missar?

Ps. Jag har också ökat andelen miners, både guld och framförallt silver, senaste halvåret ungefär.

Har gjort spekulationen att sälja “fysisktguld” etf till fördel för guld miners och junior miners med inriktning silver. Och jag har minskat ner alla former av räntepapper och annan hedge jag normalt håller till fördel miners.

1 gillning

Min egen spekulation till det stora gapet mellan guld å ena sidan, silver och miners å den andra är att guld i nuvarande läge handlas i sin egenskaper av värdebevarare på en marknad där osäkerheter om framtiden är den drivande motivatorn.
Pengar går gissningsvis från räntepapper och aktier till guld.

Sen att miners inte följer måste då bero på bristande likviditet på finansmarknaderna där det blir för dyrt i nuläget. Då tänker jag att med nytt guldpris och kommande räntesänkningar så kan kanske en ökad likviditet gå in i miners?

Intressant att globala indexfonder gått upp mycket mer på både 5 och 10 år än guld som investering.

5 år så är guld upp 85%, globala indexfonder upp 100%.

10 år så är guld upp 160%, globala indexfonder är upp 280%.

image

På 10 år är guldpriset upp 160% och globala indexfonder upp 280%.

image

Källor:
Köpa guld & Silver till Sveriges bästa priser - Tavex Sweden
Välkommen till Avanza!

Att aktieindexfonder går upp mer än guld över tid är förväntat under normala omständigheter. Så har det varit de senaste va 100 åren eller nått. Men guld är väldigt mycket trevligare den dag börsen faller 25% eller 50%. Eller om något annat väldigt oförutsett sker. Guld fungerar ju i huvudsak som värdebevarare och har inte direkt någon egenskap som gör att det ökar i värde. Ökar i värde gör guld relativt valutor och andra varor. Vilket är gott nog.

I alla fall är det därför jag håller guld i etf form. Jag tillhör inte de som har guld i varken bankfack eller i byrålådan.

Det intressanta i spekulationssyfte är vad som sker nu när guld gått upp väldigt mycket på relativt kort tid, om miners som brukligt överpresterar guld indet läget eller inte.

Ja jag håller helt med, guld är jättebra för värdebevaring, och mindre bra som investering. Exakt så jag tycker, ska man investera är det bättre med passiva globala indexfonder.

När du säger att guld gått upp mycket på sistone, vad jämför du med då? De globala indexfonderna har ju gått upp mer, precis som de alltid gjort historiskt över långa perioder.

Att börsen temporärt går ner spelar ju ingen roll, bara positivt när du köper nya fonder varje månad till ett lägre pris, du behöver ju aldrig sälja när börsen ligger lågt ifall du är strategisk och långsiktig.

Jag postade detta i december i en annan tråd:

Det har gått ungefär 3 månader sedan dess och skillnaden i utveckling mellan fysiskt guld/silver och gruvbolag har bara fortsatt att öka, fram tills senaste veckan. Om det historiska mönstret återupprepar sig, och gruvbolag ska kunna uppvisa positiv avkastning 6 månader efter senaste signalen i november, så borde utvecklingen vara mycket god kommande 3 månader.

Jag överviktar dem därför också i min portfölj just nu.

2 gillningar

Min teori, med betoning på teori, är att även om jag väljer att köpa makroargumentet för ädelmetaller kontra valutor, så är jag i gruvbolag beroende av avkastningen som bolaget skapar för mig.

Gruvbolag ser ut att vara ganska duktiga på att trycka aktier. Ska man raljera lite så är de lika bra på det som centralbankerna är på att trycka pengar.

Det blir därför viktigt att inte kika på företagets totala tillväxt utan alltid ställa i detta i relationen “per aktie”

Det stora värdet i gruvbolag ligger i deras bookvalue d.v.s. metallen de ännu inte plockat upp ur marken, men det är först när detta skapar kassaflöde som det på riktigt kommer till gang för mig som aktieägare.

Problemet med att värdet ligger i bolagens oexploaterade tillgångar, är om bolaget späder ut min ägarandel i snabbare takt än vad värdet på deras bookvalue går upp eller skapar kassaflöden.

Sprang på den här vidoen för några dagar sedan, som tar upp delar av detta. Även om den inte tar upp att bookvalue ökar.

Kort sagt kan man säga att gruvbolag borde explodera med prisuppgång i ämnet pågrund av högre marginaler och högre bookvalue, förutsatt att prisuppgången sker snabbare än bolagens utspädning.

Men detta är bara en teori och jag är ingen expert. Går säker kika på detta från ett kvantitativt perspektiv.

1 gillning

Det är precis här jag inte hänger med längre. Vad jämför du med här? Mycket god jämfört med fastigheter, börsen eller gulds historiska avkastning?

Jag jämför inte med någonting :slight_smile: Aktier kan mycket väl också gå bra, försöker inte uppmana någon att sälja aktier och köpa gruvbolag. Själv tycker jag dock att det känns som ett bra läge att diversifiera portföljen eftersom det finns goda möjligheter att de kan överträffa börsen i övrigt.