Jag har normalt mina miners som liten del av en alla väderportfölj, men jag har nu låtit portföljen få en ganska abnorm slagsida åt Miners. Så min ide är helt enkelt att sakta återställa en mer långsiktigt rimlig balans.
Dvs när jag säljer Miners kommer det i nuläget främst gå in i olika räntepapper, Lynx och Amundis Volatility fonder - men det är möjligt att del också går in i guld ETF.
Jag tror också att det kan ta flera år innan vi ser en egentlig “slut” topp. Så på vägen till att guld nåt 3000 $/Oz kan vi säkert få både tillfälliga toppar som relativt stora nedgångar. Går guld ner 10% efter att ha touchat 2200 tex, så kan ju miners ta ganska stort med stryk. Det är jag beredd på och kan leva med.
Men pga av det ornormalt stora gapet mellan guld och silver samt miners så ligger jag nu med mer miners än vad jag tänker att jag ska långsiktigt. Så jag tänker mig att jag ska köra lite lagom långsam “swingtrade”. Dvs säljer vid nya toppar, och när jag ser nya “guldläge” så kanske jag ökar på igen.
Ni andra som följer och kan det här med guld och silverpris. Hur kan skillnaden mellan pris på silver vara så stort som det är / har varit periodiskt mellan olika marknader? Vad jag förståt är prisskillnaden nu så stor som 25 dollar /oz i London mot 27 dollar /oz i Shanghai.
Det är samma sak med guldpriset, på senare tid har guldpriset varit 20-60 dollar högre per ounce på Shanghai gold exchange, vilket i huvudsak är en marknad för fysiskt guld. Det beror sannolikt på att suget efter fysiskt guld är stort just nu i Kina efter att bostadsmarknaden kollapsat samt att CCP uppmuntrar till köp av guld och har samtidigt exportförbud av guld. I Kina tillåts medborgare numera att öppna ett guldkonto som sparkonto i kinesiska banker.
Ja det är väl bara till fördel for oss som sitter och tror på uppgångar, att Kina driver på i rätt riktning. Men jag förstår ändå inte riktigt varför priset skiljer så mellan marknadsplatserna. Det borde väl jämna ut sig väldigt fort, egentligen?
Priset på guld fluktuerar mellan London och Shanghai och är inte alltid starkt positivt i Shanghai men som det är nu och har varit den senaste tiden är att guld och silver vandrar från väst till öst. Guld som en monetär metall med ett starkt sug i Kina. Silver som en strategisk monetär/industriell metall där suget sannolikt också är starkt i Kina som kontinuerligt säljer amerikanska statsobligationer och köper ädelmetaller.
Vi har ett utflöde av kapital från guld ETFer i väst samtidigt som vi har ett inflöde av fysiskt guld till Kina. Väst säljer guld medan öst köper guld och några däremellan tjänar pengar på detta flöde, det är de som tar fysisk leverans på sina kontrakt i London och skeppar guldet till Kina där det stannar.
Intressant! Vad betyder det på sikt? Att Kina går från bostadsbubbla utan större omvägar till guldbubbla och att guldpriset för eller senare kollapsar, eftersom kinesiska medborgare och staten sitter på för mycket guld, som de inte kan avyttra om inte exportförbjudet hävs? Eller är väst på väg att införa ett exportförbud av guld till Kina?
Kina producerar mest guld i världen samtidigt som de också importerar mycket fysiskt guld och har haft exportförbud på guld i över 15 år. Spekulationen här i väst är att Kina kommer att backa upp sin valuta med sin stora guldreserv när de anser att tiden är mogen och på så sätt ta över den ekonomiska styrningen i världen. Vi får vänta och se men visst är det intressant med tanke på fiat-valutornas negativa utveckling.
Exportförbudet är sannolikt på plats för att de ska kunna uppnå sina mål snabbare än annars vore fallet.
Jag gillar guldet för dens egenskaper som ej aktier eller tillgångar man äger på “papper” har.
Jag skulle ej vilja ha allt för stor summa i guld själv men för mig var det givet från dag ett när jag fick min första lön att jag ville ha guld/silver ifall det skiter sig helt.
Förhoppningsvis behöver jag aldrig röra guldet men jag ser det som en “försäkring” i händelse av krig etc för att kunna ta mig till en säker plats.
Eller kanske en solstorm slår ut alla digitala spår etc etc?
Sunt tänkt, jag hoppas också att aldrig behöva min försäkring eftersom det betyder att det då har gått åt h-e och innebär ett stort lidande för alla de som inte förstod.
Jag måste genast erkänna att jag inte har läst alla inlägg, så det kan vara så att någon annan redan har nämnt det jag skriver i det här inlägget.
Det allra viktigaste med guld som investering är det faktum att guld har använts som värdeförråd genom mänsklighetens historia. Med guld kan bro byggas från ett monetärt FIAT-penningsystem till nästa. Det finns inte ett enda FIAT-penningsystem som har funnits så länge som guld har använts för att lagra värde.
Anledningen till att guldpriset stigit den senaste tiden kan vi tacka FED och kineserna för. FED lovar att sänka räntan och kineserna köper guld som aldrig förr då de drabbats av en enorm fastighetskrasch, inte litar på börsen eller sin egen valuta och då finns endast guldet kvar. Dessutom fortsätter centralbankerna i öst att köpa guld.
Snart har väl alla läst nyheten om att Bitcoin är digitalt guld och varför det är så. Men vanans makt är stor. Än är det väl inte över för klassiskt bling-bling, en valuta som är väldigt populär inom gangster rap. Om ni vill associera er med detta, köp mer guld för all del.
Vad är det man brukar säga, ”a sucker is born every minute”. Men man tycker ju att poletten borde trilla ner förr eller senare… samtidigt finns andra pyramidspel som Herbalife kvar år efter år.