Sanningen om guld som investering

A sucker is born every second.

Bitcoin vs Guld, 8 år :laughing:

1 gillning

Digitalt guld är en illusion.

3 gillningar

I civiliserade världen finns det en grej som heter AML. Det är jäkligt svårt att agera med stora mängder cash idag. Bitcoin och guld är de viktigaste svarta betalnings- eller överföringsmedlen i vapen- och narkotikhandeln.

Guldet är också jätteviktigt för skurkländerna bägge som inkomstkälla och som betalningsmedel. Tänk på Ryssland. Jag kan inte hoppas att priset av guldet (eller bitcoin) stiger.

Folk, ni måste sluta med dessa spekulativa tillgångar. De gör inget för samhället. De löser inga problem. De skapar inga nya jobb eller välfärd. De möjliggör illa saker i världen och nyttjar onda människor.

Digitalt guld är en analogi till fysiskt guld. Pengar var från början guld i form av en skuldsedel, men blev senare en illusion med fractional reserve banking.

Bitcoin är hårda pengar och inte något som du kan trycka upp en biljon nya av. Det som kan spädas ut i oändlighet har inget egentligt inneboende värde. Det som backar upp pengarna finns inte.

Bitcoin är matematiskt och kryptografiskt spårbara, förutsägbara och okränkbara pengar som ingen stat någonsin kan fuska med.

Staten kan inte förfalska ett Proof of Work. Vi behöver inte hoppas på det, eller lita på att staten inte korrumperar Bitcoin. Vi verifierar det med kryptografi hela tiden.

Don’t Trust, Verify.

Tvärtom. Sanningen är precis det motsatta till dina påståenden.

Bitcoin is a bank in cyberspace, run by incorruptible software, offering a global, affordable, simple, & secure savings account to billions of people that don’t have the option or desire to run their own hedge fund.

Ännu ett nytt rekord i guldpriset mot svenska kronan. Dags för en paus?

Borde väl vara rekord i de flesta valutor idag?

Det är det sannolikt men för att öka förståelsen för guld så kan det vara lämpligt att presentera priset i svenska kronor här på forumet.

1 gillning

Spännande att se vad som sker:

2273 $
24338 SEK

Får vi guld över 2300 $ redan idag tro?

idag togs 2300 $;
Nu är Guld är upp ca 11% i år. och över 17% på ett år.

Silver är över 27$
Upp 14% i år.

Men Guld och Silver Miners ETFer är just i år, och även på ett år snarast runt 0% fortfarande, men med fina siffror senaste månaden. Man ser en del fonder och ETFer som passerat både 20 och 35% på bara en månad.

Blir spännande att se vad som sker med Miners om guld och silver stannar över dessa nivåer långsiktigt.

Många där ute som hoppas på att detta är vägen upp mot 3000 för guld. Jag är nöjd med mindre.
Om silver kan passera 30 och stanna där, då kommer mycket att hända med miners. Tar sig silver högre än 35 så så vill man inte missa det tåget.

Guldet har knappt varit under 2000 nånting i år. Bara några dagar. Vi får se vad som händer framöver. Jag har bara guld via etf. Inga gruvbolag.

1 gillning

Gruvbolag kan vara snabbtåget som precis lämnar stationen men bör läggas i spekulationshinken.

Tips på miners? Tänkte lägga lite i lekhinken. Jag har osisko redan.

Möjligtvis lite off-topic, men ändå intressant.

Tror de flesta känner till vad som hände i Kambodja på 70-talet. När allt verkligen går åt skogen totalt som det gjorde där var det inte dollar eller liknande som räddade livet på folk i efterspelet, utan undangömt guld.

1 gillning

Guld gäller lika mycket nu som då.

1 gillning

Guldpriset är upp 37% sedan guldet påstods varken producera eller växa för bara 19 månader sedan.

Grattis! Har inget mera att säga än att det är lätt att hitta avkastningsperioder för olika tillgångsslag som passar ens agenda. Du valde ovannämnda denna gång. :+1:

Ni får ursäkta mig om det avhandlats tidigare i tråden, trots mina halvhjärtade försök att hitta någon diskussion om det…

Hur ställer ni er till att endast ~7% av efterfrågan på guld är industriellt? D.v.s där man på riktigt är ute efter grundämnet gulds kemiska egenskaper? I förhållande till dess pris nu och i framtiden.

Om man ska vara lite elak kan man ju säga att 93% av guldpriset styrs av spekulation? Eftersom framtida efterfrågan på guld som värdebevarare och komponent vid smyckestillverkning inte är givet.

2 gillningar

Vet inte om det avhandlats tidigare. Men tänker att det i grunden är bra. Hur hade det sett ut om centralbanker, rika krösusar och folket i öst hoardade och lade på hög av en metall som behövdes i industrin i stor utsträckning? Det hade ju riskerat att skada industrin. Samtidigt som efterfrågan i industrin riskerat att få stor inverkan på prismekanismen. Nu kan priset på guld flöda mer fritt.

1 gillning

Det är en av anledningarna till att guld är nära nog perfekt som en monetär metall.

2 gillningar