Sanningen om guld som investering

Det var faktiskt du som valde att låta oss veta att “Guldet producerar ingenting och växer inte heller” för 19 månader sedan. Det verkar inte stämma idag.

1 gillning

Med tanke på att guld varit eftertraktat av mänskligheten långt innan det fick industriell användning så är jag inte det minsta orolig över detta.

Vad har guld producerat? Hur har guld vuxit? Priset är högre, men det betyder inte att guld har producerat något eller att det vuxit på det sätt som bolag kan växa.

Även bland aktier kan priset på kort sikt (t.ex. 19 månader) variera på ett sätt som inte är direkt kopplat till bolagets resultat. Men förutsatt att ett bolag fortsätter växa kommer aktiepriset till slut spegla det.

Motsvarande gäller inte för guld eftersom… “Guldet producerar ingenting och växer inte heller”.

1 gillning

Ja alltså, att det har något substansvärde alls är ju trevligt. Om mänskligheten förlorar förtroendet för precis alla monetära system, inklusive guld, kan man ju alltid smälta ner det och tillverka saker av det.

Men…

Det är väl just det som 93% av efterfrågan utanför industrin vittnar om? :thinking: Hur billigt hade det inte varit att köpa guld om vi slutade se det som en social självklarhet att bära metall på kroppen och hamstra mynt/tackor i bankvalv?

0,07 * 2328 = 163 USD/ounce, vad vet jag? :man_shrugging:

Jag lägger ingen värdering i det hela. Men jag tycker att grunden som guld står på verkar rätt bräckligt, och väldigt socialt, på gott och ont. Precis som med fiatvalutor. Eller kryptovalutor för den delen.

Guldets unika egenskaper lyfts ofta fram som att substansvärdet är oändligt och tidlöst. Men det är ju bara en sanning med modifikation om 93% av efterfrågan är på grund av att människor fått för sig att man vill ha guld, precis som vilken tillgång som helst?!

Nog för att priset har ett teoretiskt golv. Men golvet kan vara lågt…

1 gillning

Om mänskligheten förlorar förtroendet för precis alla monetära system, inklusive guld, innebär att världens fiat valuta system har kollapsat. Det betyder att människor och länder inte längre enkelt kan handla med varandra. Vi måste då snabbt enas runt en valuta som alla centralbanker godkänner, inte svårt att räkna ut vilken.

2 gillningar

Det här är ju en väldigt tramsig jämförelse. Att människor skulle sluta eftertrakta guld är ungefär som att människor skulle sluta eftertrakta vackra kroppar, goda viner eller fina konstverk. Absolut, hela mänskligheten kan bestämma sig för att bli nykterister och sluta dricka vin överhuvudtaget, men…

Att jämföra med krypto är bara skämskudde-varning.

2 gillningar

Tycker den är allt annat än bräcklig. Visst har väl våra centralbanker fysiskt guld på tillgångssidan i sina balansräkningar? De nettoköper för fullt i en osäker omvärld fylld av krig och elände. Vad kan det bero på?

Old money, världens rika familjer, har betydande placeringar i fysiskt guld. Inte för att det ger maximal tillväxt, utan för att det säkrar köpkraft över generationer. Om man redan är ekonomiskt oberoende skiftar fokus från att vilja ha mer till att behålla sin position.

Plus:

• Majoriteten av pengarna i guldhandeln rör mellan och till skurkländer såsom Ryssland.
  • Guld används som betalningsmedel särskilt i vapen- och narkotikhandeln.
  • Mycket av produktionen händer i länder utan arbets- eller miljöreglering vilket dödar människor direkt eller indirekt.

På samma sätt som med bitcoin - vilket också används kriminellt, orsakar stora miljöproblem samt är mycket spekulativt - har jag svårt att se varför jag skulle delta i detta spel.

Investerar hellre i affärsverksamhet genom aktier och obligationer av bolag, som skapar jobb, innovationer, skattinkomster med mera. Tror att ni borde tänka på detta val också. På allvar.

Vi investerar naturligtvis i det också. Guldet är endast en del av portföljen och så länge världens centralbanker investerar i guld kan vi göra detsamma med gott samvete.

1 gillning

Och vilka centralbanker är de största nettoköparna idag? Skurkländernas c-banker, Kina och Ryssland i toppen. För att förstärka bipolariseringen och minska kopplingen till internationella dollardrivna valutasystemet.

Vet du vilka länder som har överlägset störst guldreserver och inte har några planer att sälja?

Jag är helt o hållet på kartan. :+1: Och vet också guldets plats i internationella pengesystemet.

Men det har inget å göra med mina åsikter om guldet som privat placeringsinstrument.

En väldigt viktig skillnad är dock att när guldet är utvunnet så är miljöpåverkan över. Man kan bokstavligen kasta ner guldet ett hål i marken och gräva fram det 1000 år senare utan att det påverkats nämnvärt. Många av miljöproblemen med guld (ex. användandet av kvicksilver hos småskalig grävare) är helt onödigt och kan enkelt undvikas med kunskap.

1 gillning

Delta inte om du tycker att det känns fel. Själv undviker jag allt som är illegalt, juridiken sätter min gräns.

1 gillning

Kul metafor:

Basically, gold is the Dennis Rodman of asset classes. Dennis Rodman was a very good basketball player, a Hall of Famer, but he didn’t score much. So, a team full of Dennis Rodmans wouldn’t be a very good team. But if you add Dennis Rodman to a team of four other guys who can score, then it becomes the best team in the world because Rodman can rebound and pass. That’s kind of what gold is like. A portfolio full of gold would be unexceptional most of the time, but a portfolio of gold with other stuff is even better.

You own gold to smooth out the ups and downs in your portfolio. This works because gold has a low or negative correlation to stocks, bonds, and other stuff, and crucially, those correlations are not stable. This has the effect of reducing the volatility in your portfolio. Which would be desirable, right? I feel like I’m getting hoarse from saying this all the time on podcasts. With gold, you trade off a little bit in the way of return and get a lot back in volatility reduction. Remember, a portfolio of 100% stocks is insane.

Källa:

10 gillningar

Detta stämmer sannolikt om man har 10-15% av portföljen placerat i guld. Få vill ha så mycket guld i sin portfölj och väljer man istället att endast placera 2-3% av portföljen i guld så blir utjämningseffekten minimal men man får i alla fall en utmärkt försäkring mot en monetär kollaps, politisk härdsmälta, direkt väpnad konflikt och dylikt. När huset brinner är det försent att försäkra.

Bra att vi är överens om att lägga ned fiat-valutorna

Får hoppas att huset inte brinner i 1064 grader bara och att man hittar sitt guld sen :stuck_out_tongue:

Idag passerade guldet 2400usd/ounce för första gången.

Även silver upp över 29 vilket är högsta på många år.

2 gillningar

Styrkan hos guld sedan februari har varit exceptionell, och den starka trenden talar för att guld kan vara påväg in i en ny sekulär tjurmarknad såsom under 70- och 00-talet.

I tidigare situationer såsom denna har guld tenderat att ta en paus kommande veckor, men därefter har utvecklingen på 1-års sikt varit mycket god i majoriteten av fallen.

4 gillningar