Sanningen om guld som investering

Huspriserna i Sverige har fallit kraftigt sedan 1975 vid betalning i guld.

Historiska huspriser i Sverige (inflationsdata.se)

3 gillningar

Hur är prisutvecklingen om man gör samma för huskostnad mot en global indexfond?

2 gillningar

Jag svarar på min egen fråga:

If you invested $100 in the S&P 500 at the beginning of 1975, you would have about $28,668.08 at the end of 2024, assuming you reinvested all dividends. This is a return on investment of 28,568.08%

(OBS USD, inte sek)

Så ungefär tio gånger högre avkastning än guld? Kan man då säga knappt -500% lägre huspris mätt i indexfonder, jämfört med -50% för guld?

Någon får räkna ordentligt och rätta mig.

2 gillningar

Under veckan som gick gjorde guldet ännu en ATH mot svenska kronan.
Trenden är tydligt trots att kronan stärktes något.

Silver.
Under den senaste veckans turbulens och börsfall dök silverpriset kraftigt medan guldpriset knappt rörde sig. Silver är nu definitivt prisvärt och jag har ökat mitt innehav genom en Silver Trust (PSLV) som håller fysiska tackor. En trust som jag tidigare använt framgångsrikt för silver trading.

2 gillningar

Tack för uppdateringen, @Aktiegubben.
synd att vi inte kan handla Sprotts produkter i Sverige. Håller med om att just de håller hög kvalité och tillförlitlighet :+1:

1 gillning

Silver trading borde fungera lika bra med de silver ETFer som är tillgängliga.
Hade hoppats på att silver skulle falla mer för att få ett ännu bättre köpläge men så blev det inte.

1 gillning

Själv köper jag SLVR. Alltså miners istället, har mycket både silver o guld etfer och mini longs men ser liksom bättre utveckling i bolagen istället. Fast det ju inte är samma typ av investering. Det som återstår för min del är att köpa hem lite silver o guld att känna o klämma på.

2 gillningar

Utnyttja prisförhållandet mellan guld och silver för att öka din avkastning.
Just nu är jag, och många med mig, bullish på silver. Silver klassas numera som en strategisk ädelmetall och blir allt viktigare inom den globala industrin där den används i allt ifrån elbilar, solceller och sjukvård till missiler, vattenrening och nära nog all elektronisk utrustning. Medan guldpriset har stigit över sitt ATH i år är silver långt ifrån sitt ATH och vad som är extra intressant just nu är att guldpriset är 89 gånger högre än silverpriset samtidigt som gruvindustrin endast producerar 7 gånger mer silver än guld, vilket innebär att det sannolikt redan är brist på fysiskt silver. Dessutom är silverpriset så lågt att återvinning knappast lönar sig, vilket betyder att silver fortfarande är en förbrukningsvara.

Många som investerar långsiktigt i såväl guld som silver utnyttjar silvers volatilitet för att öka sin avkastning genom att skifta mellan guld och silver. Vid en prisskillnad högre än 1:80 skiftar de från guld till silver och när prisskillnaden sjunker under 1:50 skiftar de tillbaka från silver till guld. ETF:er är ett enkelt och fördelaktigt sätt att skifta mellan metallerna, speciellt om det framledes kommer att ske mer frekvent än vad den historiska grafen visar.

1 gillning

Miners är ruskigt volatila men kan bli årets vinnare. Jag har Barrick, upp 9% under dagen.

1 gillning

Vilket har varit det bästa sättet att investera i guld under de senaste 2 åren?

Investera en större summa direkt gav en uppgång av 48%.
Investera samma summa genom “buy the dip” metoden gav en uppgång av 27%.
Investera samma summa genom att köpa varje månad gav en uppgång av 19%.

@janbolmeson har rätt, att köpa för en större summa direkt är bättre än att dela upp investeringen i mindre summor över en längre period (i alla fall i en uppåtgående trend).

2 gillningar

Huruvida man gör sitt/sina köp ”i” (en trend som forsätter under perioden) eller ”efter” (dvs trenden vände när perioden började), vet man ju inte förrän efteråt. Således svårt agera på.

Att @janbolmeson har matematiskt rätt gäller för tillgångar som över tid erbjuder en riskpremie som kan översättas till en genomsnittlig värdeökning. Att inte vara i marknaden gör att man inte får del av denna genomsnittliga värdeökning. Sen gör svängningarna att man kan ha tur eller otur.

3 gillningar

Det är många som väljer att sälja guldsmycken som inte längre används nu när guld priset stigit kraftigt. Kanske gåvor från ett dumpat ex eller arvegods från en avliden moster. Nedan är en tabell med de vanligaste förekommande guldhalter och stämplar för guldsmycken.

Vad är alokated guld,??

Fysiskt guld som är registrerat i ditt namn hos ägaren till ett valv där det förvaras. Om det gäller en guldtacka så har den ett unikt serienummer och just den tackan med det serienumret är din. Ungefär som du registrar din bil i ditt namn men registreringen av guld sker inte hos en myndighet.

Tack så mycket för förklaring :slightly_smiling_face:

Nu har alltså guld överträffat 2500 USD per ounce (lite sen på bollen märkte jag):

https://www.nasdaq.com/articles/gold-surpasses-2500-bars-now-worth-over-1-million#:~:text=For%20the%20first%20time%20in,setting%20an%20all-time%20high.

1 gillning

Det spås att guldet ska fortsätta öka i pris.

Främst pga hög skuldsättning:

En orsak till guldets uppgång, framför allt det senaste året – är att skulderna i många länder har stigit kraftigt, enligt Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken.

”Skulderna hos de riktigt stora ekonomierna har eskalerat. Till exempel USA som aldrig haft så hög skuld i förhållande till storleken på ekonomin.”

[…] ”Det finns ju ingen hejd på budgetunderskottet eller statsskulden i USA. Det bara ökar och ökar”

Att guldet ökat så mycket i pris är också en oroväckande signal:

”Det är en riktig varningssignal. En död metall som guld, har alltså avkastat bättre än uppfinningsrikedom, intelligens och hårt arbete.”

Enligt Torbjörn Iwarson tyder det här på låg produktivitet och tillväxt.

Ja, i en stigande trend är bäst att investera allt på en gång.

Men om du investerade allt på en gång när guldet toppade 2012 och behöll det i två år till 2014, då hade du förlorat -33%.

Fungerar begreppet “Reversal to the mean” även på guldpriset

Långsiktigt, på mer än 5 år, har forskningen sett att aktier som stigit mycket en period tenderar att falla så att deras långsiktiga medelvärde inte ändras så mycket.
Gäller detta även guld-priset?

Har någon forskat på reversal to the mean på guldpriset?