Sanningen om guld som investering

Nytt ATH i usd idag igen :slightly_smiling_face:

Noterar att silvret också gjorde högstanotering på typ 12 år.

4 gillningar

4 gillningar

Om jag har tolkat rätt så håller Kina och Shanghai International Gold Exchange sakta på att ta över den globala fysiska guldmarknaden genom att inte acceptera annat än guldkontrakt med obligatorisk leverans av fysiskt guld, alltså inget pappersguld. Detta kan vi se genom att spotpriset på guld i Kina och västvärlden numera skiljer sig åt. Vi har fått två olika spotpriser på guld, ett högre i Kina och ett lägre i västvärlden. Priset i Kina gäller endast fysiskt guld vilket innebär att de håller på att spräcka sambandet mellan priset på pappersguld och fysiskt guld, vilket i västvärlden är detsamma genom att priset på papperskontrakt automatiskt sätter priset på fysiskt guld.

Detta innebär att en del av de som spekulerar i pappersguld numera tar leverans av fysiskt guld som de skeppar till Kina där de får mer betalt. Där hamnar guldet hos en köpare som förvarar det i valvet hos Shanghai International Gold Exchange. Därifrån kan guldet sedan säljas för vidare export eller till en köpare på Shanghai Gold Exchange, vilket är en nationell kinesisk platform med exportförbud och om guldet kommit så långt blir det kvar i Kina. Hela processen är ett sätt för Kina att sakta förflytta fysiskt guld från västvärlden till Kina, med andra ord tömma Comex och LBMA på fysiskt guld. Både Shanghai International Gold Exchange och Shanghai Gold Exchange med sina respektive valv ligger bekvämt placerade i Shanghai Free Zone.

I framtiden kommer sannolikt allt fysiskt guld att ha ett globalt spotpris helt skilt från pappersguld.

7 gillningar

Varför våra svaga ledare låter Kina hamstra så mycket guld de bara orkar utan motåtgärder är totalt obegripligt, de har ju verkligen noll koll på läget.

Så vi får helt enkelt göra det själva som medborgare tills vi får ett annat styre.

1 gillning

Jag vet inte Kina. I Hong Kong kan man köpa både fysiska och papper guld utan moms. I Kina betalar man moms 17% när man köper fysiska guld. HSBC har ett vault i Hong Kong för att uppehålla sin roll som finansiell center. Vanliga människor kan öppna ett guldkonto hos vanliga banker i HK. Kan Kina ta över den globala fysiska guldmarknen?

Länder reserverar guld.

Sverige har 125,72 ton guld reserverad. USA är på den första platsen (8133 ton). I EU är det tyskland på den första platsen (3352 ton).

Central Banks Gold Reserves by Country | World Gold Council

Orsaken är att vi har extremt svaga demokratiska ledare som lever i det förflutna.

2 gillningar

Intressant artikel. :slight_smile:

5 gillningar

En sista chans för Svensson att köpa guld med rabatt?

image

Hong Kong har ingen moms alls, det är en av få ställen i världen som fortfarande är helt momsfritt.

HSBC i Hong Kong säljer endast pappersguld till privatpersoner. Vill man köpa fysiskt guld så kan man göra det i Hang Seng bank. Senast jag var där hade de en betjäningslucka endast för fysiskt guld. Själv köpte jag fem one ounce American Eagle med direkt leverans och betalade med cash.

Kina har redan tagit över den globala marknaden för fysiskt guld.

2 gillningar

Tack för en fin genomgång. Tolkar jag det rätt… oavsett vilken guld-ETC jag köper så riskerar jag att bli av med alla pengarna vid en ev. konkurs?

Nej, då har du missförstått

Dessa är med guldtackor som är allokerade till ETCn utan 3e parts förvaring. Precis på samma sätt som ett fondbolag i Sverige har ett förvaringsinstitut av aktier för att garantera mot konkurs och oegentligheter så har åtminstone dessa ETCer en motsvarande säker set-up

4 gillningar

Så skönt. Men vad innebär detta egentligen (hämtat ur Amundis faktablad)?

• The minimum redemption amount of the ETC operates as a minimum repayment amount on the early or final redemption of the ETC. In the event that the Metal Entitlement of the ETC is insufficient to pay the minimum redemption amount to all investors on such early or final redemption, such investors may not receive payment of the minimum redemption amount in full and may receive substantially less.

• The investors are exposed to the creditworthiness of the Issuer, Metal counterparty, Custodian and the Authorised Participants.

1 gillning

Är du orolig köp fysiskt guld istället eller individuellt allokerat hos tex bullionvault.com.

ETCer och liknande konstruktioner har alltid risker inkl motparter. Vill man undvika det så är ovan alternativen.

Jag menar bara att de ETCerna jag har uppfattar jag som bland de säkrare bland ETCer. Men det duger inte åt alla.

1 gillning

Så är det förstås, men tolkar du det som att guldet är skilt från företagets övriga tillgångar vid en ev. konkurs?

Ja (tio tecken)

1 gillning

Ännu ett nytt ATH för guld i svenska kronor.

image

4 gillningar

I det här läget bör man dock tänka på att allt verkar gå bra för tillfället, och att globalbörsen verkar gå ännu bättre. Viss korrelation.

1 gillning

Denna tråd handlar ju först och främst om guld, dock med ett mindre antal inlägg om silver som över tid skiftat från att vara en monetär ädelmetall till att allt mer utvecklas till att bli en strategisk industriell ädelmetall. Det kan vara dags för ett inlägg också om koppar som är en strategisk basmetall och det finns mycket som talar för att en investering i koppar på medellång sikt kan bli mycket lönsam.

Plus för koppar:

• BRICS och BRICS+.
  • Allmänhetens ökande krav på miljön.
  • Höjd levnadsstandard i emerging markets.
  • Skiftet till förnybar energi kräver mer koppar.
  • Elbilar och dess laddstationer kräver mer koppar.
  • Fiatvalutornas långsiktiga urholkning av köpkraften.
  • AI kommer att kräva en kraftig utbyggnad av världens elnät.
  • Nya stora och lättåtkomliga kopparfyndigheter blir alltmer sällsynta.
  • Det tar minst 10 år att öppna en ny gruva efter att ha identifierat en fyndighet.

Minus för koppar:

• Byggboomen i Kina är över.
  • Nalkande globala lågkonjunktur.

Hur kan man investera i koppar?
Personligen tror jag att en Koppar ETF är det bästa och enklaste sättet att investera i koppar och slippa investera i individuella aktier, futures eller samla kopparskrot som i framtiden säljs till en lokal skrothandlare. Nedanstående diversifierade Koppar ETF har jag själv framgångsrikt använt för koppartrading men har just nu ingen koppar i min portfölj då jag förväntar mig ett lägre kopparpris i närtid men kan ju ha fel och missa en ny uppåtgående trend.

Global X Copper Miners ETF (COPX)

Top 10 Holdings (47.73% of Total Assets)

• First Quantum Minerals Ltd. 5.48%
  • Polska Miedz S.A. 5.20%
  • Boliden AB (publ) 4.80%
  • Teck Resources Limited 4.75%
  • Lundin Mining Corporation 4.72%
  • BHP Group Limited 4.62%
  • Freeport-McMoRan Inc. 4.59%
  • Glencore plc 4.58%
  • Antofagasta plc 4.53%
  • Zijin Mining Group 4.46%**
6 gillningar

Vad tror ni om att köpa guld med trygg förvaring från Guldcentralen?

Det kan dock vara så att det här är en gammal nyhet för en tjänst som inte längre erbjuds. Jag har inte frågat dem, och hittar ingen annan information.

1 gillning

Det verkar som om erbjudandet gäller i samarbete med Loomis, vilket sannolikt betyder att guldet förvaras i ett värdefack i ett av Loomis ägt valv. Observera dock det finstilta att kostnaden är minst 900 kronor per 3 år och varje gång du vill göra en förändring i förvaring under denna tid så kostar det 500 kronor.

Är du intresserad av erbjudandet så är det bara att ringa dem och fråga ifall det fortfarande gäller.

2 gillningar