Varför omplacera kapitalet till en Guld ETF/ETC av lägsta kvalite?
Har nog missat tidigare svar om detta, kan du säga något mer?
Jag analyserade XETRA Gold och beskrev såväl struktur som risker i augusti 2022 i denna tråd. Det stora problemet tycks vara att ingen ens läser prospectus innan de investerar sina surt förvärvade pengar i en fond som denna.
Sök på “Jag har rotat vidare lite i Xetra- Gold ETC” i denna tråd så hamnar du rätt.
Tack! Hade missat det. Är wisdomtree mycket bättre?
Jag vet inte om WisdomTree Physical Gold är bättre, man måste läsa prospectus noga och gräva vidare. Kanske samma skräp, när man behöver sitt guld som mest ersätts man med fiat eller blir helt lottlös. Själv har jag ingen Guld ETF/ETC utan endast fysiska bullions.
Det är allokerat guld. En bekant som förvaltar ett antal ädelmetallfonder rekommenderade den åt mig. Jag litar på honom. Det har funkat bra hittills. ![]()
![]()
Av den enkla anledningen att skall jag sälja av ETC’n så får jag ringa till mäklarbordet på min bank och krångla. Därför gör jag inte mindre affärer än någon halvannan miljon eller så på det sättet. På Avanza kan jag sen småpytsa fram och tillbaka från dag till annan så att jag håller mina nivåer (likvider, guld, aktier, fonder). Även om det där instrumentet håller lite lägre kvalitet (vad du nu menar med det) så följder det spotpriset.
Jag gjorde en miniutredning tidigare i tråden. Se nedan. Undvika ETCer som tillåter tredjepartförvaring, CDOs och sådant.
Jag kör numera med
- Amundi Phys Gold
- WT Physical Swiss Gold
Japp, det ser inte bra ut för Xetra. Lite som en bank som inte kan garantera att de har koll på balansräkningenKollade upp de nedan. Storlek och avgift från justetf.com. Storlek kan spelar roll genom att små nog har högre risk att läggas ner. WT Physical Swiss Gold (2500 MEUR, 0,15%) & WT Physical Gold (4000 MEUR, 0,39%). Båda är allokerat. Risk för svindleri och fel finns alltid men skulle tro att sådana typiska legala texter som de presenterar är för att täcka alla vinka…
Båda är allokerat.
Allokerat till vem?
Allokerat till fonden, inte individuellt. En del ETCer har det inte allokerat i ett valv med kontroll på tackorna. Det är vad som åsyftas.
Jag har tidigare grävt ganska djupt i några guld ETF/ETC och de har alla brister som klart framgår i prospectus men det kan även finnas mer som inte syns förrän något går snett, det kan t ex. vara att guldet är lågt försäkrat eller periodvis uthyrt. De flesta större guld ETFer kan dock lämpa sig för trading aktiviteter under perioder av ett volatilt guldpris men knappast mer än så.
Må så vara men som jag har uppfattat det är det rätt bökigt att börja lägga fysiskt guld på hög. Om jag förstår dig rätt så är det vad du gör? Känns just nu helt uteslutet för mig men jag kanske är helt fel på det? ![]()
Jag ser bara en massa risker och problem men sen handlar det ju också om vad man själv ser på horisonten för världen i stort. Tror man på meteoritnedslag, solstormar eller atomkrig i det närmaste så är jag helt med på att man börjar förvara metall i källaren. Gör man inte det och bara vill ha en normal ”portföljexponering” mot guld så torde väl de flesta ETC’er duga?
De som investerar i guld bör fråga sig varför de gör det och därefter göra sina val.
Ja, det torde gälla precis alla investeringar.
Det förefaller inte vara så med tanke på index kramare.
Först vill jag tacka för många bra inlägg du har gjort, där du delat med dig av din kunskap om guld. Jag har följt denna tråd med intresse för att lära mig mer, och därmed kunna göra mer välinformerade val själv.
Detta inlägg däremot tycker jag inte för diskussionen framåt, och dessutom ligger det utanför trådens ämne enligt mig. Du är visserligen TS, men jag tycker det vore lämpligt att undvika (vad jag uppfattar som) syrliga kommentarer om personer med andra åsikter än dina.
Tack än en gång!
Kan du för klara vad du menar med en index kramare? Vidare vore det uppskattat om du satte det i relation till ditt implicita påstående att de inte frågat sig varför de valt att investera i indexfonder.
Extra välkommet vore att du kunde kontextualisera detta mot forskningen kring indexbaserade investeringar, sannolikheten att en slumpmässigt utvald småsparare slår index, samt de råd som typiskt ges här på forumet. Men det är överkursen! Vill gärna förstå hur du tänker kring index kramare då jag typiskt uppskattar det du säger här.
Kan du för klara vad du menar med en index kramare?
En Indexkramare är en person som har hela eller nästan hela sitt kapital investerat i indexfonder därför att så många på forumet rekommenderar det och hen känner sig trygg i att vara en i mängden och slippa försöka analysera själv. Hen tror sig vara fullt diversifierad med så otroligt många olika aktier i sin portfölj och tror dessutom att den omtalade avkastningen runt 7% per år är garanterad samt att portföljen är riskfri. Hen smygtittar ibland lite på alternativa investeringar men tvekar att lära sig mer.
Dessutom utgörs en stor del av innehaven i dessa fonder av bolag i samma bransch som gått extremt bra historiskt typ fram till nu. Jag tror inte man skall vara så jättesäker på att indexfonder är någon universallösning. Saker och ting kan bli annorlunda.