Indexkramare - se hit, för det här missar du!

Jag är lite osäker på vad din fråga är egentligen @janbolmeson men jag tänker som så att …

… är helt sant men det riskerar i en större grupp att blir grupptänk där …

… och att man inte riktigt tänker igenom vad som är lämpligt för mig utan gör som gruppen ivrigt påhejad av gruppen.

En annan tanke, där jag gissar att du och kanske andra, kan ha är en död vinkel i sitt tänk är att det är stor skillnad mellan att

1. Vara tex 40 år och ha en ansenlig del av sitt humankapital kvar mht att ta risk. Går saker åt pepparn kan man alltid försörja sig, skrapa ihop mer kapital för att säkra framtiden.

2. Vara 55+ eller 65+ och ha i princip noll kvar i humankapital då hög risk (100% på börsen, index eller inte) och en börskrasch inte kan kompenseras med mer inkomst. Noll humankapital kan vara både av tex sjukdom eller tex låg/ingen anställningsbarhet pga nischad karriär.

Ibland upplever jag det som att de i 1an inte riktigt kan inte tänka sig in i situationen för de i 2an. Däremot ofta det motsatta. Åtminstone i min bekantskapskrets.

Lite som att de som blivit föräldrar kan tänka sig in i situationen att inte ha barn. För de har ju varit både förälder och inte. De som är barnlösa (1an) inte riktigt förstår situationen för föräldrar (2an).

Kanske en dålig liknelse men att man som 2a har ett paradigmskifte i bagaget. Om det mejkar säns (för att reta @angaudlinn :face_blowing_a_kiss:)

Jag håller med @Saihtam helt i att man måste balansera risk på både lång och kort sikt så att pengarna finns där på kort sikt men heller inte tar slut på lång sikt. Men alternativet till 100% aktieindex är inte 100% sparkonto.

Själv tror jag på följande upplägg

1. Aktieandel balanserat mot att man kan hantera åtminstone en normal börskrasch både i amplitud och tid.

2. Diversifiering i både aktier och räntor och guld och kanske t.o.m. jag lägger till lite krypto. Globala obligationsmarknaden är ju trots allt större än globala börsvärdet. Att ta bort den ena eller den andra är att inte ta del av den kanske enda gratislunchen när det gäller investeringar dvs diversifiering.

Sen fattar jag att det är svårt att hålla två eller fler tankar i huvudet, att debattera det på ett vettigt sätt, och enbart i skrift. Men jag tycker att det ofta blir väldigt ensidigt typ 100% aktieindex is da shit for everyone :joy:

Det är väl därför jag skriver här mer och mer sällan även om jag faktiskt (!) har majoriteten av kapitalet på börsen i index :upside_down_face:

My 10 cent

6 gillningar