Sanningen om guld som investering

Det spelar ingen roll då de vi exporterar mest till också måste tjäna in sin pengar från någonstans och vi måste alla köpa råvaror. Hela världsekonomin är ett ekosystem där Sverige hela tiden måste ligga i framkant med forskning och utveckling samtidigt som andra nafsar oss i baken och vi måste hålla oss alerta. Målsättningen för många BRICS och BRICS++ länder är inte nödvändigtvis att ersätta dollarn med något annat utan istället att höja levnadsstandarden för sin befolkning, de vill helt enkelt ha en rättvisare fördelning av världens välstånd. Minns en gång då jag jobbade i Kina runt 1990 och hade hjälp av en ung lokal man från det kinesiska bolaget där vi slutförde ett projekt. Han frågade hur mycket jag tjänade och när jag inte svarade så berättade han i alla fall hur mycket han hade i lön. Det visade sig senare att jag hade 20 gånger hans årslön i dollarkontanter i min plånbok. Så är det inte längre, Kina har lyckats bra med att höja levnadsstandarden för sina medborgare sedan dess men vill mer och så vill de andra länderna också.

1 gillning

Köpläge?
Ett jätteras för världens största guldproducent, Newmont (NEM), p g a missade förväntningar från Wall Street för Q3 2024.

Key Financial Results

• Revenue: US$4.61b (up 85% from 3Q 2023).
  • Net income: US$873.0m (up 456% from 3Q 2023).
  • Profit margin: 19% (up from 6.3% in 3Q 2023).
  • Free Cash Flow $760 million.
  • Total Liquidity $7.1 billion at the end of Q3 2024.
  • Revenue missed analyst estimates by 1.4%.
  • Earnings per share (EPS) also missed analyst estimates by 17%.

Glöm inte $LUG :slight_smile:

Är BRICS jordens framtida ekonomi vill jag inte vara med i framtiden. Ett antal stater med stora korruptionsproblem. Många av dem diktaturer. Vem kan dessutom lita på deras guldvaluta (om den ens kommer). Vem litar stater som Ryssland och Kina har guld som backar upp? Jag menar, de ljuger ju och mörkar om det mesta annat. När man vaknar upp en morgon har någon oligark tagit makten och slarvat bort allt guld. Jag skulle aldrig placera pengar hos dessa skräpstater. Tycker att många glömmer bort osäkerheten hos fallerade stater när det gäller att kunna hävda sin lagliga rätt till tillgångar man har där. Tror nog att de som har kapital där känner sig tryggare med dollar i sina kapitalgömmor än hittepåguldvalutor.

Sparar gärna en del av mitt kapital i guld men inget BRICS hittepåtrams :slight_smile:

5 gillningar

Korrekt, har själv bott i några av dem. Hur ska vi skydda oss?
Hittills erkänner vi inte ens hotet utan skrattar åt deras uppbyggnad och viftar arrogant bort hotet. Om några år det för sent.

Guld, BTC och silver är nu på top10 market capitalisation.
Glöm inte att exponera din portfölj mot de också :wink:

1 gillning

Exakt, i en sund, global och väl balanserad allvädersportfölj ingår top 10 - inklusive Bitcoin :sunglasses:

1 gillning

BTC top 7 nu

Varför har jag en avsevärd del fysiskt guld i min portfölj?
Därför att jag har en familj att försörja oavsett vad som händer i vår oförutsägbara värld.

5 gillningar

Hej!
Har plöjt i denna tråd då jag ämnar köpa guld ETC. Är det fortfarande Amundi Phys Gold och WT Physical Swiss Gold som du/ni rekommenderar? Hur ser ni t ex på Invesco Physical Gold ETC som kostar samma som Amundi?

Alla tre går bra, jag har dem alla. Ingen större nämnvärd skillnad i mitt tycke. Vi får se om någon annan har något att tillägga, om de granskat djupare och ser någon betydande skillnad.

Jag har för min del valt att köpa alla tre då jag gjort köp av guld vid olika tillfällen och då passat på att sprida ut för att ha lägre motpartsrisk. Men den ser jag egentligen som liten.

Vid något tillfälle när jag köpte en relativt mindre mängd var Amundi en fördel då de har ett lägre styckpris, vilket gjorde att jag kom mer exakt på den summa jag ville köpa för.

Du kan ju tänka på att välja att göra köp så du minimerar courtaget. Dessa tankar är väl de enda jag tycker spelar roll.

Ja, vi kör de första två. Inte Invesco för de nämnde att de använder sub-förvarare men det kan ju ha ändrat sig. Kolla deras senaste dokumentation

I tillägg kan nämnas Wisdomtree Core Physical gold. Torde vara lika bra som Wisdomtree physical swiss gold om man inte behöver belåningsgrad på den.

2 gillningar

Tack för era svar!

På flera ställen i den här tråden så nämns möjligheten att gräva ned sitt guld i trädgården. Är det någon som har tips på lämpliga behållare för ändamålet?

Även om guld inte påverkas av att ligga nergrävt så kan ett tillslutet PVC rör i lämplig storlek vara på sin plats för att skydda det mot mekanisk påverkan. Nya guldmynt levereras ofta i små plaströr.

1 gillning

Jag har för mig att det ska finnas kommersiella produkter anpassade för nedgrävning av värdesaker generellt?

Förslag på ett till krav: tillräckligt hög likviditet i instrumentet. Annars blir man inlåst.

Fysiskt guld har hög likviditet. Det kan säljas momentant.

1 gillning

Guld/Silver ratio är nu runt 90, d v s man får 90 kilo silver för varje kilo guld. Dags att fylla på spekulationshinken med mer silver. Väljer återigen Sprott Physical Silver Trust (PSLV) med sikte att sälja inom några få år.