Återigen nytt rekord för guldpriset, 30.235 kronor / ounce.
Upp 45% det senaste året.
Har funderat om man ska stoppa en slant i guld ETF, men antar att det är fel läge nu då priset är såpass högt om man ska vänta en ev. nedgång?
Är Amundi fortfarande den som rekommenderas främst isåfall?
Enklast är ju guld/metallfonder men då är de ju desto dyrare med avgifter osv…
Min portfölj idag är enkel med aktiefonder, tänker detta som en möjlig motvikt vid ev. nedgång
Tar gärna emot input!
Guldpriset kan gå upp mer, gå ner eller gå i sidled. Detsamma gäller utvecklingen för till exempel aktier och räntor. Jag har valt en fast målvikt för guld som diversifiering i portföljen och portföljen ombalanseras vid behov. Du nämner själv syftet med guld som en möjlig motvikt till aktier och det är mer det perspektivet jag tycker är viktigt. Jag personligen föredrar att tänka på guld som ett diversifierande tillgångsslag snarare än huruvida priset är högt eller inte just nu.
Många i Zinos tråd om allvädersportföljer använder Amundi Physical Gold och WisdomTree Physical Swiss Gold. Själv har jag Amundi Physical Gold. @JFB har skrivit ett inlägg om några guld-ETC:er tidigare i tråden. Där nämns bland annat Amundi och WisdomTree.
Ja, de har generellt höga avgifter. De investerar dessutom oftast i gruvbolag som utvinner guld eller ädelmetaller. Guldpriset är volatilt och exponering mot gruvbolag är ännu mer volatilt. Eftersom det är bolag introduceras också bolagsrisk. Som diversifiering vill jag personligen ha allt, eller iallafall merparten, i ETC:er. I en av mina barnportföljer utgörs den större delen av guldallokeringen av Amundi Physical Gold och en liten del av AuAG Silver Bullet. Den senare innehåller gruvbolag men underlättar ombalansering, uttag ur portföljen och nysparande med mindre summor.
Du får fundera över hur du vill göra med den glänsande ädelmetallen.
Det gäller att finna en strategi som passar en själv och den individuella risktoleransen.
Du kan aldrig vara säker på om det är “rätt läge” att köpa om du med det menar att det är absolut billigast möjliga pris du är ute efter. Att något gått upp mycket måste analyseras i relation till vad det gått upp mycket i förhållande till.
Många menar att guld ännu är undervärderat ännu snarast, och förväntar ytterligare uppgång. De som är riktiga “gold bugs” tror på kraftiga till mycket kraftiga uppgångar närmsta åren.
Du ska också fundera i vilket syfte just du köper guld. Är det för att du vill ha en motvikt till om / när aktiemarknaden kraschar nästa gång, så spelar inte nuvarande värdering så stor roll och att försöka invänta när guld blir billigare kan ju ta tid. Det kanske är först samtidigt som aktiemarknaden kraschar. (guld går säkert ner initialt tillsammans med allt annat, men klart mycket mindre) Då kan du vara för sent på det snarare med ditt köp.
Tack för långa svar.
Då får det nog bli Amundi eller PhysicalTree…
Hittar ingen guld ETF bland aktier på Länsförsäkringar, så jag antar att jag behöver öppna konto på Avanza eller Nordnet för att kunna köpa denna del till portföljen.
Går det månadsspara i någon av dessa automatiskt eller är det bara att köpa manuellt vid olika tidpunkter?
Jag har bara erfarenhet av Avanza och där går det inte att ställa in automatiskt månadsspar i ETF/ETC vad jag vet. Tänk bara på att du betalar bland annat courtage och spread för varje köp och sälj. Har du courtage-klass mini på Avanza, är rörligt courtage 0,25 % och minsta courtage 1 euro. Du behöver alltså köpa eller sälja för minst 400 euro för att det rörliga ska motsvara 1 euro och därmed undvika högre courtage relativt sett.
På Kiwitrader så finns Ishares physical gold att månadsspara i courtagefritt och valutaväxelfritt vid köp. Tillkommer endast vid sälj.
Tack för tips. Väldigt snarlik Amundi och PhysicalTree antar jag?
Är kiwitrader lika pålitlig/bra som Avanza / Nordnet för oss svenska sparare?
Dumma frågor kanske men är totalt novis på detta. Har bara hyfsad koll på ISK och fonder enligt basportföljen.
Mvh
Jag är hittills nöjd i alla fall
Det är betterwealth i grunden som står för kiwitrader.
Hej!
Kan inte släppa tanken på motpartsrisk för ETC:er och skulle gärna äga en majoritet fysiskt guld. Har kollat med försäkringsbolaget (LF) och det täcks under vanlig hemförsäkring upp till 250k.
Problemet är dock att jag vill att detta ska finnas på kontot för att kunna använda som säkerhet för portföljbelåning på Nordnet, och inte “utanför” portföljen, sett från deras perspektiv.
Har någon funderat på att helt enkelt pantsätta fysiskt guld och använda pengarna för att få hävstång på resten av portföljen? Räntan jag har sett på pantbanker är strax lägre än Nordnets bästa räntanivå. Tankar på detta?
Aktien $LUG som har positiv korrelation med guldpriset är en bra alternativ att exponering mot guld ![]()
Vet inte om jag har missförstått, men är inte en ETC som t.ex “Xetra Guld” eller “Amundi Physical Swiss Gold” backad av just fysiskt guld? Alltså att om de skulle gå i konken så får du helt enkelt (fysiskt) guld till samma värde som du hade investerat i ETC värdepappret?
Jag kan ha missförstått värdepropositionen med dessa fonder helt å andra sidan.
Det mest korkade jag någonsin hört.
Förstår att den är okonventionellt, men kan du utveckla? Skulle pantbanken gå i konkurs och behåller mitt guld så har jag ju kvar pengarna… Eller?
Hur är detta mycket värre än att använda en ETC som säkerhet för portföljbelåning?
Man belånar inte sitt guld.
Första reaktionen var att det måste vara en dålig idé, men till min förvåning såg jag att villkoren är bättre än mitt bolån, så du kanske är något på spåren.
Kom igen nu. ”För att jag säger det” bidrar ju inte till att folk ska förstå. Kan du inte säga varför också, istället för att dumförklara? Folk är här för att lära sig och du har ju här en ypperlig chans till att dela med dig. Gör det, det blir roligare för alla då! ![]()
Många äger guld via ETC för att få exponering mod guldpriset och tänker inte på eller accepterar att det finns motpartsrisk. Om man föredrar fysiskt guld som inte har motpartsrisk behandlar man det som en försäkring ifall vi skulle drabbas av en kraftig ekonomisk kris där motpartsrisk faktiskt betyder något. Om du då har ditt fysiska guld belånat kan du ju tvingas sälja det om lånet måste återbetalas och andra tillgångar på grund av krisen inte kan säljas, vilket i praktiken eliminerar försäkringsaspekten av att äga fysiskt guld.
Okej, var inte medveten om juridiken här… Tänkte att om pantbanken hamnar i kris så behåller de guldet och jag behåller pengarna och vi kvittas och inte att lånet tvingas återbetalas.
Om vi hamnar i en situation där motpartsrisk är något som gemene man blir medveten om har vi antagligen en riktigt rejäl kris, och isåfall skulle jag inte bli förvånad om både det ena och det andra drabbas och inte längre fungerar som det brukar.
Om de behåller guldet och pengarna du lånade och investerade inte längre är tillgängliga på grund av krisen så spelar det ju inte så stor roll om du har fysiskt guld eller ETC.