Sanningen om guld som investering

Alla banker ställer frågor till kunderna till kunderna med avsikten att stävja penningtvätt och svarta pengar i systemet.

1 gillning

I min lätt paranoida värld ställer jag mig frågan: Kan vi lita på banksystemet?

Kriminella och personer som håller på med svarta pengar gör inte det. De köper guld och kapitalvaror istället.

Banksystemet är till för hederligt folk och där funkar det ok tycker jag.
Största risken är nog strömavbrott.

De kanske vet någonting vi inte vet eller kanske det är fiat-valutorna de inte litar på.

Tack för den här tråden, blev inspirerad nu, jag kommer sälja allt digitalt guld och gräva ner fysiskt istället😅 på riktigt

3 gillningar

Sådant där får mig att vilja kasta ut bankerna. Extremt kaxig och otrevlig ton i brevet.

Det samma gäller för aktier, köp- och säljpriset är det enda intressanta, allt där emellan är bara snack…

Detta är ju exakt det jag vill vara med i. Eller…?

Vad väckte mitt intresse för guld?

Nu ska jag berätta något som jag aldrig har berättat för någon tidigare. Jag hade en barndomsvän vars mamma hade ett nummer tatuerat på underarmen och som liten grabb la jag märke till det flera gånger men trots att jag inte förstod vad det var så frågade jag aldrig för det låg liksom i luften att vara tyst om just den saken. Det kändes lite mystiskt och först långt senare förstod jag vad det var.

I vuxen ålder hade jag en period då jag av eget intresse studerade historia från numrets tidsepok för att försöka förstå och det var då mitt intresse för guld väcktes till liv. Jag läste om hur guld insytt i kläder räddade många judars liv undan nazisternas förföljelse under andra världskriget genom att de lyckades muta sig till identitetspapper, gömställen, mat och transporter med sitt guld för att slutligen ta sig till friheten i ett främmande land. Min väns mamma kanske inte hade något guld och det var kanske därför hon hade ett nummer på armen som ingen fick prata om. Vilket helvete hade hon gått igenom bara för att hon kanske saknade några guldmynt?

Det är dock först på senare tid jag har förstått att vi inte är immuna bara för att vi tidigare varit förskonade.

4 gillningar

Jerry, tack för att du delade storyn. Jag hoppas att jag inte är helt okorrekt med mitt svar, men jag måste utmana dig lite grann.

Du har skrivit en hel del om guld som investering men jag tror att din riktiga intresse mot guld är mer psykologisk och känslomässig än finansiell. Och du kanske försöker att motivera guldets potential och vikt som investering från det hållet.

Guld är ingen rationell långsiktig investering. I ordets smala betydelse är det ingen investering alls. Det är en råvara och/eller ett spekulativt tillgångsslag som har hedge- och bytesvärde mot andra investeringar i vissa lägen om man använder det duktigt. Guldet producerar ingenting och växer inte heller.

Varma hälsningar och lycka till!

3 gillningar

Mitt intresse för guld har inget med psykologi eller känslor att göra annat än möjligen hur det väcktes till liv och guld behöver inte motiveras, det är fakta som är viktigt.

Guld är först och främst en frivillig försäkring som aktiveras i kristider. Var och en måste själv bestämma om hen tycker att den typen av försäkring känns rätt och hur mycket den är värd.

Jag har länge handlat med både guld och silver men tycker att jag förstår guld bättre och delar gärna med mig av min erfarenhet till andra då jag tror att många missuppfattar guldets uppgift. Allt går i vågor och just nu är bolåneräntor och bostadspriser i vårt fokus men om lågkonjunkturen övergår i kris förflyttas intresset snabbt över till guld. Tidigare hade jag endast ett fåtal bekanta som jag vet har fysiskt guld men den skaran växer sakta och jag får ibland förfrågningar om vad jag rekommenderar att de ska köpa och var. Mitt svar är oftast: ”Leta upp en guldhandlare av storlek som har varit i branschen i minst 5 år och köp one ounce goldcoins men köp aldrig på ebay.”

Många anser att guld inte behövs medan andra tycker att det ska vara si eller så många procent av en portfölj. Jag tyckte tidigare, liksom många andra, att min portfölj borde innehålla 5-10 % guld av valfri typ men jag har bytt fot. Nu samstämmer jag med de som anser att guldinnehavet ska vara fysiskt (inte i en ETF) och ligga utanför portföljen samt beräknas i tid, inte i procent.
Hur länge kan jag betala mina räkningar med mitt guld i nästa kris om jag förlorar jobbet?
Hur länge kan jag betala av på huslånet med en skyhög ränta då lönen inte räcker till?
Hur länge kan jag hålla familjen vid gott mod om jag är arbetslös och mina aktier har rasat i värde?
Hur länge kan jag hålla oss flytande i ett höginflations samhälle?
Hur länge kan jag hålla oss vid liv i värsta fall?
Kan krisen bli så stor att min försäkring till och med kan göra mig rik?

Det är i kristider guld fyller sin fulla funktion. Många jämför guld med en brandförsäkring, när kåken brinner behövs den men då är det för sent att köpa. Guld är bättre än så, man kan sälja tillbaka guldet oanvänt när som helst och säkert få pengarna tillbaka och troligen även lite extra. Det går inte med en brandförsäkring. Jag hoppas innerligt att jag aldrig ska behöva använda mitt guld och om det skulle förbli oanvänt får det gå i arv för att skydda nästa generation.

Politikerna pratar aldrig om guld, de hatar metallen eftersom de inte kan manipulera den, de vill inte att befolkningen ska investera i guld men låter gärna Riksbanken ha 125 ton i källaren som landets egen försäkring för de vet att det kommer att behövas, men inte när. Senaste gången det användes var under 90-talskrisen och 2007-2009.

I stort sett alla länders centralbanker har guld som en komponent i sina reserver och många av dem har ökat sina inköp väsentligt de senaste två åren. Exempelvis Polen, Turkiet, Bulgarien, Indien, Thailand, Brasilien, Kina, Singapore, Kambodja, Ryssland, Kazakhstan, Serbien och Tjeckien. Varför?

En debatt som snart kommer igång är den om CBDC och dess införande kommer att göra guldet ännu viktigare. Det inser nog alla som ägnat lite tid åt att studera CBDC och förstår dess användningsområde och funktionalitet.

Hur mycket guld behöver man och vilken typ av guld är mest lämplig?
Hur mycket som behövs är högst individuellt, somliga förlitar sig på att staten alltid ska komma till undsättning. Vilken typ av guld som är mest lämplig är den som är mest likvid, vilket är de one ounce goldcoins som är både tull och momsbefriade i Sverige och de flesta andra länder.

2 gillningar

2007-2009 faktiskt, så inte alls länge sedan.

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa ett 1oz-mynt. Alldeles för mycket värde per enhet (över 18.000kr vid dagens guldpris, om det rusar blir det ännu värre), mängder av förfalskningar som gör folk tveksamma, säljs nästan alltid med premie.

Jag hade mycket hellre rekommenderat ett gäng 20 franc (eller motsvarande) från latinska myntunionen. Mindre enheter (strax under sex gram), extremt hög igenkänning oavsett var du befinner dig i världen och säljs/köps till metallvärdet. En bonus att man inte behöver bry sig om att hantera dem varsamt eftersom de till skillnad från mynten på din bild är gamla cirkulationsmynt.

3 gillningar

Jag hade missat att Riksbanken pantsatte sitt guld även under den senaste krisen 2007-2009. Tack för den informationen.

Ska kolla upp dessa 20 franc, antar att de tvättar och väger dem innan du får betalt. Tyvärr tillåter inte de valv jag använder mig av förvaring av denna typ av mynt men i mindre kvantiteter begravda i närheten av hemmet skulle de kunna fungera utmärkt om de kan köpas i små valörer till metallpriser.

Varför skulle de tvätta och väga något som har en känd vikt?

Självklart överlåter man inte förvaringen till något slags valv nånstans som påstår att de förvarar dina mynt separat… det går ju emot det du skrivit i tråden tidigare. Bankfack kan vara godkänt för en del av förvaringen om man har större kvantiteter, men en del behöver förvaras på ett sätt som är helt oberoende av att andra ger dig tillgång etc.

Jag frågade lokala banker som fortfarande hade bankfack eller värdefack. Ingen accepterade guldmynten som nämnts ovan i tråden i deras fack. De var helt enkelt inte tillåtna att förvaras i facken och om banken upptäckte att jag hade mynt i ett fack, skulle de konfiskera mynten. Det gör det svårare att ha större mängd fysiskt guld privat :frowning: .

Försäkringsbolagen jag kollade med accepterade däremot förvaring av guldmynt hemma utan vidare krav på säker förvaring. De ansågs vara lösöre och gick under löseöresbeloppet försäkringen täckte. Har man försäkring upp till 1 miljon i lösöre, går eventuella mynt in under det.

2 gillningar

Då får du prata med en annan bank, för de där är helt ute och seglar. De brukar ha förbud mot kontanter, som i att de kan säga upp ditt fack om de får reda på det och att de inte är försäkrade, men de kan inte konfiskera något naturligtvis.

Ett vanligt försäkringsbelopp är 10 pbb, och svenska minnesmynt med nominellt värde räknas inte som kontanter.

Brukar vara upp till 50.000kr som brukar falla under en hemförsäkring utan extra säkerhetsåtgärder, men kan ju såklart skilja mellan olika bolag. Jag hade dock velat ha det i skrift (alt inspelat telefonsamtal) från dem innan jag vågat lita på det.

Finns även ett egenvärde med att inte förvara så pass mycket värdesaker i hemmet.

1 gillning

Därför att alla guldmynt i cirkulation slits mekaniskt och guld nöts bort. Av 6 gram kanske det endast återstår 5.6 gram och då får du betalt för det. Det är samma sak med halsband och dylikt, guld nöts bort. Om du går in till en guldhandlare och säljer ett av dina 20 franc som varit i cirkulation men inte har ett antikvärde så skulle jag bli förvånad om han inte tvättar det och väger det på en guldvåg innan du får betalt.

I så fall har jag skrivit fel eller blivit missförstådd. Förmodligen har jag skrivit att man inte ska ska förvara sitt guld i bankfack av den enkla anledningen att banken kan tvingas stänga under några veckor i en finansiell kris och guldet kan även tvångsförsäljas eller konfiskeras under extrema förhållanden. Man måste välja ett privat valv som uppfyller krav gällande äkthetskontroller, audits, försäkring, förvaring, försäljning, utlämning och inte lyda under banklagar samt är placerat i en nation som anses uppfylla vissa andra kriterier. Man förvarar ALDRIG sitt guld i ett bankfack hos en bank hur säker den än är, när man behöver guldet som mest kommer man förmodligen inte åt det. Mycket hellre undangömt på ett säkert ställe i hemmet än i ett bankfack.

Den låga vikten är en stor fördel om man ska ta sig igenom vardagslivet i en omfattande kris där guld spelar en avgörande roll. Många köper och förvarar silvermynt för just detta ändamål men det är inget jag tror på, guld är bättre. Med ett finverktyg kan man enkelt dela ett one ounce guldmynt i åtta delar om det skulle behövas, vilket innebär åtta nära nog identiska delar där varje del är värd ungefär 2000 kronor till dagens kurs.

Nu fick jag lära mig något nytt, igen. Tackar.