Sannolikheter för olika åkommor som kräver långtidsvård

Ja, en bra inställning, det var så jag uppfattade dig första gången också. Självmordsspåret var mitt. Ber om ursäkt om det tolkades annorlunda. Det var jag som spann vidare på det du skrev om liggande grönsak.

1 gillning

På gruppnivå, i genomsnitt:
Stimulansen när man lever det liv man vill har positiva effekter både fysiskt och mentalt.
Ett aktivt liv med livskvalitet ökar chanserna för ett långt liv med lite bättre hälsa.

Men analyserar man individer, då finns det vissa som blir sjuka tidigt vad de än gör och andra som lever destruktivt förvånansvärt länge, men statistiskt är de undantagen.

Man förbättrar sina egna odds för god hälsa upp i åren med ett aktivt meningsfullt liv, men det är odds, inte en försäkring.

1 gillning

De som gräver ner sig i sorg, ensamhet, utebliven kärlek och annat obehagligt tycker till slut så synd om sig själva att de mår pyton och tappar förmågan att tänka positivt. Bättre att försöka leva mer ytligt utan att analysera allt som händer runt omkring även om det kanske innebär att man blir lite dålig på att både sörja och trösta men det är skönt att slippa. Kör på och må bra, tiden går fort och livet är inte så långt som du tror när du är ung. Lev och förverkliga dina drömmar, inte andras drömmar. Fokusera inte för mycket på pengar men ha ändå tillräcklig koll för att undvika att dina drömmar går i kras. Allt som inte är otillåtet är tillåtet och gråzonen är endast av subjektiv moralisk natur.

Till de med psykisk ohälsa: “Gör det bästa du kan för att må bra och ta dina piller om inget annat hjälper”. Jag hade en svärmor som var schizofren, det var inte så illa att man behövde gömma undan köksknivarna när hon var i närheten men man såg tydligt när hon “glömde” ta sina piller.

2 gillningar

Människor med gott om pengar har bättre hälsa och får bättre vård, så många här har ju ett försprång redan. Demenssiffrorna för Sverige kan dock vara ännu högre, har för mig att vi ligger högt där.

1 gillning

Man skulle vilja ha ett filter på de där siffrorna. Hur förändras siffrorna om man bor i Sverige och inte USA, om man tränar X gånger i veckan, har god ekonomi, lite stress i jobb och hem, inte överviktig osv.

Jag såg den här grafen i en podd häromdagen. Det finns en korrelation mellan låg puls och låg dödlighet. Puls korrelerar även med en rad sjukdomar som man inte riktigt kan förklara idag.

Efter jag började löpträna sjönk min puls till en nivå där min Apple Watch skickade notiser och varnade för låg puls (sker när pulsen går under 40 slag i minuten, åtminstone för min åldersgrupp). Blev först lite nervös men har nu förstått att det inte bara är normalt för personer som utövar uthållighetssporter, utan faktiskt riktigt bra om man vill tro dessa studier.

Intressanta frågor är

• hur många i en årskull som lever vid 70 år ålder (dvs pensionsåldern för många av oss)?
  • hur många i en årskull lever vid 75 och 80?
  • hur många av dessa är friska nog att leva ett givande liv?
  • vad är sannolikheten att en person ur en årskull blir 80, 90 och 100 år?

Jag har försökt få mortalitet per kull från SCB men får inte fram det.
Oavsett vilket tror jag att man inte ska vänta till pensionen för att göra saker. Den pensionen kanske aldrig kommer.

Det är en intressant fråga vad som är “ett givande liv”. När jag jobbade inom äldrevården var det tydligt att de som verkade mest nöjda med tillvaron de som hade någon form av hobby. Det kunde handla om ganska enkla saker som att läsa böcker eller lyssna på radio. Vissa av de boende satt mest och stirrade in i väggen hela dagarna medan andra pratade om olika saker som de läst om eller hört.

En viktig fråga är förstås hur ens sociala liv ser ut. När man inte längre är så fysiskt kapabel blir det viktigt med sociala kontakter. Att möjligheten att resa jorden runt eller klättra i berg skulle vara avgörande för ens välmående tror iallafall inte jag. Man kan ha ett trevligt liv även med enklare förutsättningar.

4 gillningar

:point_up: ställde mig lite. Är det så mycket mer sannolikt för kvinnor att bli dementa än män alltså? :eyes:

Och helt med dig här @JesseX! Jobbade i äldrevård (tom back in the days när det fortf fanns långvård!), gruppboende och därefter hemtjänst i slutet av gymnasiet/på universitetet och OJ vad det är nyttigt. Brukar säga att världen skulle se annorlunda ut om alla (inte minst politiker/beslutsfattare) skulle prao:a en sommar i sjukvården. Att torka sk*t gör gott hur underligt det än låter! :wink:

Det här är inte konstigt eftersom kvinnor har en längre medellivslängd. Det finns ett tydligt samband mellan ålder och demens.

1 gillning

Fast skillnaden i medellivslängd är väl bara ett par år? Fast det så klart… det e väl då alla kvinnor som klär den där medellivslängden med råge som åker på demensen och därmed blir det lite skevt?

Man kan säkert ha en fundering över definitionerna här. Att bli dement i meningen “grönsak” är en sak, i meningen “lite lätt förvirrad” en annan. Att ha lite oklarheter om vad man åt till middag igår är nog inte hela världen. Man kan leva hyggligt ändå.

Dementia är ett samlingsord för ett sjukdomstillstånd. Vissa mer destruktiva än andra, vissa diagnoser leder också till ett snabbt sjukdomsförlopp med dödlig utgång, då hjärnans funktioner kollapsar. Vissa har ett långsamt sjukdomsförlopp som kan sträcka sig över lång tid, men där många delar av livet påverkas, inte bara minnesbortfall.

Så det är skillnad på att vara lite glömsk och att ha en demensdiagnos.

2 gillningar