Särbo med ett bostadslån

Hej!
Min sambo och jag bor i idag i ett radhus med ett bostadslån. Vi funderar på att testa särbolivet men behålla radhuset. Den ena planerar då att bo i en andrahandslägenhet, och den andra bo kvar i radhuset. Då jag tjänar mest blir det mest naturligt att jag bor kvar i radhuset eftersom det är dyrare.
Vi tänkte testa särbolivet i 1 år.

Vi betalar idag de fasta gemensamma utgifterna procentuellt beroende på inkomst. Vi amorterar 3500kr/mån och räntan på bostadslånet är väl ca 5000kr/mån.

Mina frågor:

1. Är det rättvist att jag betalar all ränta på bostadslånet, om vår plan framöver är att sälja radhuset och dela vinsten på hälften? Min tanke är att fortsätta att betala ränta-delen procentuellt trots att vi bor särbo.
  2. Amorteringsdelen tänker jag att jag amorterar allt men då räknar av det jag har amorterat mer sedan när vi säljer.
  3. Kan man tänka så att amorteringen är ett direkt sparande och att den ränta man betalar är en investering på en eventuell vinst?

Hade jag gjort sådär med en sambo så hade jag nog hävdat att den som bor kvar betalar räntan själv, räntan blir din “hyra” för att bo kvar.

Sen hade jag nog försökt fått ihop det så att ni delar på amorteringen, alternativt om du som du säger räknar upp din del av försäljningen med extra amorteringarna du gör.

I läget där man planerar att sälja bostaden anser jag att du kan räkna amorteringen som ett sparande.
I andra fall där man planerar att bo kvar i samma bostad tills man dör bör man nästan anse det som en kostnad, vilket andra här på forumet gör.

Räntan bör ses som en kostnad.

3 gillningar

Betalar du en hyra, så använder ju hyresvärden en del av pengarna till att betala ränta på sitt fastighetslån. Nu var du väl ändå lite väl tuff mot din särbo?

1 gillning

Jag är inne på lite samma tanke som Nestor.
Dvs - om du bor kvar i radhuset pga det är dyrare, så ‘har du ju redan den procentuella fördelningen’ liksom.

Annars skulle jag lagt samman ALLA kostnaderna, dvs lagt på andrahandshyran, och slagit samman allt och sen att ni betalar den summan utifrån er procentuella inkomstfördelning.

3 gillningar

Jag var nyligen i en liknande situation. Vi separerade och hade dubbla bostäder i runt ett halvår medan vi väntade på att få huset sålt.
Vi gjorde det enkelt och slog ihop bådas inkomster och betalade av alla utgifter - boende, bil, försäkringar etc - och delade sedan på det som blev över.

4 gillningar
  1. Ja det är rimligt att du betalar hela räntan. Det är din ”hyra”. Du betalar ju inget på din sambos/särbos lägenhetshyra.
  2. Antingen fortsätter ni dela på amorteringen eller så amorterar du och tillgodoräknar dig det senare vid försäljning.