Jag tror att det är viktigt att inte vara fundamentalistisk åt något håll. Jag själv har fortfarande majoriteten av mitt investerbara kapital hos LYSA och modellportföljerna. Men det senaste året har jag gjort en ganska stor avvikelse och koncentrerat bet på ett företag. Om det går hem lär jag sedan gå tillbaka till indexfonder igen. Så jag tror det handlar om att satsa där man har bäst odds. Lite som en pokerspelare, har du en statistiskt bra hand så ska man ju satsa hårt på den. 
ALL - IN
. Lika bra om man har säkra kort ![]()
Haha, nej, man vill inte explodera. Det viktiga är ju att kunna spela nästa runda även om man hade fel. 
Det är så Jan får överavkastning i sina indexfonder. Det är också ett sätt att slå index. Tjänar stort på säkra kort och satsar någa miljoner som han har i lekhinken alltså 10% av totala innehavet och sedan smyger han in de i Lysa igen. ![]()
![]()
Ja, jag gör så från tid till annan, men har alltid en stor bas (minst 50 % i LYSA/indexfonder) för att kunna fortsätta sitta vid bordet för att fortsätta på pokermetaforen. Men det skapar ju inte överavkastning i indexfonderna. Det skapar ett litet alpha i portföljen som helhet, men inte i just indexfonderna. 
Kelly Criterion: Kelly criterion - Wikipedia
Finns en kul sida här där man kan utforska det:
Wow, coolt! Det kände jag inte till! TACK! 
Som gammal gambler är jag mycket bekant med Kelly, vilket är mer eller mindre faktorstandard bland proffesionella gamblers.
Teorin är solid, men mycket svår att applicera på traditionella investeringar då de flesta variablerna är svåra att förutse med någon större noggrannhet.
Tänk skillnaden nedan
Du behöver följande variabler för att använda Kelly
Odds, storlek på vinst vid lyckat utfall,
Chans, % chans att vinna
bankrulle, hur mycket pengar du har att satsa totalt.
Black jack, här är Kelly perfekt. Räknar du korten vet du odds och vinstchans med mycket stor noggrannhet vid varje tillfälle. Bankrullen vet du självklart också hur stor den är.
Sports betting, här är osäkerhetsfaktor större. Du vet oftast oddset exakt. Men vinstchansen vet du aldrig eller sällan med stor noggrannhet.
Bankrulle känner du Liksom i black jack till.
Börsen, här har du ytterligare en felkälla, för här känner du oftast inte heller till oddset. Dvs hur mycket du vinner om du vinner. Det är ofta ännu svårare att med noggrannhet bestämma vinstchansen. Bankrullen är iprincip det enda du känner till.
Med det sagt tror jag man har mycket nytta av att känna till Kelly Criterion även när man investerar bor börsen. Den kan på ett väl underbyggt vis visa att på vid högriskinvesteringar ska insatsen vara liten. Och vid sällan skådade bra möjligheter ska insatsen vara stor.
Även om värdet av att försöka applicera den på varje enskild investering antagligen är ganska liten då osäkerhetsfaktorerna är så pass stora.