Satsar du konsekvent på det du tror på?

Min ingång här var att det gick väldigt bra för mig med fonder och jag undrade om det var tur eller inte. Efter att ha börjat sätta mig in i sparande och fonder märker jag att det florerar olika grundinställningar, men att det är få som tycker 100% i en enda teknikfond med hög risk är speciellt genomtänkt.

Nu har jag viktat om mer efter principen låga avgifter och diversitet samt lämnat en del till krigskassa (vi får se om det blir förlorad ränta eller inte). Sista veckan har jag läst på olika innehav i fonder inom de branscher som jag kan hyggligt och inser att jag har stöttat spelföretag som jag hatar. innerligt.

Min fråga är alltså lite mer filosofisk:

Hur gör ni, är det vinsten som räknas eller vill ni att placeringarna ska motsvara er egen hållning? Jag är nog inte ute efter ifall det ska vara etiskt, utan snarare ifall era placeringar motsvarar era egna principer?

Kör så brett som bara är möjligt med ca 95% av innehavet, och enstaka aktieköp då och då som jag tror på.

1 gillning

Jag tar inga sådana hänsyn i allmänhet. Avkastning och jämn utveckling är det viktigaste. Har jag två likvärdiga alternativ väljer jag det som passar “min egen hållning” bäst.

1 gillning

I stort sätt är det vinsten som räknas men jag har vissa undantag!

Tydligaste exemplet är att det för mig var självklart att teckna mig när Mackmyra Whisky börsintroducerades. Inte i första hand som en investering utan för att det känns principiellt viktigt för mig att äga aktier i ett lokalt whiskyföretag.

Jag skulle heller aldrig köpa aktier i SAS eftersom jag alltid när det är möjligt flyger med British Airways.

1 gillning

Trots att jag kanske framstår som index-kramare så har jag inte satsat allt på ett kort. Man kan ju faktiskt ha fel. Har en hel del AMF Småbolag som är en aktiv förvaltad fond med … skickliga förvaltare. Dock är avgiften fortfarande i centrum. Ibland är det roligt att benchmarka. Kan man ha fel och kan andra ha rätt.

1 gillning

Jag är oerhört hypokritisk i mitt sparande. Överlag föreslår jag alltid billiga indexfonder till andra personer men faktum är att jag faktiskt endast har ganska liten del av mitt sparande i det själv. Min portfölj består mestadels av Investmentbolag, en global teknikfond samt en del koncentrerad (~6 bolag) på de bolagen jag tror mest på utifrån tillväxt/vinstmarginal/bransch. Har väl flera resonemang bakom det, delvis är jag ung så jag har råd att gå på “nitar” och på så sätt få lära mig den hårda vägen. Sen är ju börsen ett stort intresse och då får det väl kosta lite om det är roligare att vara stock-picker. So far så går det bättre än index, men det kan ju vända närsom…

Inser även att jag har lite konstiga värderingar kring enskilda bolag. Jag vägrar att investera i exempelvis Kina av mina etiska skäl. Jag ogillar även skarpt gamling-branschen men där har jag valt att släppa mina värderingar och direktinvesterat i bolag.

2 gillningar

Det här tycker jag bara är rationaliserande.

Men det intressanta argumentet du har är nästa:

Det här är ju inte bara rimligt, det är ju även helt korrekt argument. Det är ett nöje för dig som du låter kosta lite (i väntevärdet) med större utfallsrymd (högre potentiell avkastning).
Det är ju väldigt mycket smartare gambling än lotter. För väntevärdet är fortfarande väldigt positivt. Bara marginellt mindre än alternativet.

2 gillningar

Jag letar efter bra bolag. Syftet är att maximera vinsten, så inte speciellt mycket moraliserande från mitt håll :slight_smile:

1 gillning

Jag tror på forskningen och indexstrategin men investerar (utöver index) i svenska investmentbolag i hopp om att de ska fortsätta slå index samt en mindre del i några aktiva fonder + enskilda aktier för att jag tycker att det är spännande. Så jag avviker ju egentligen lite från det jag tror på… särskilt med de enskilda aktierna och aktiva fonderna. Jag kompenserar för det genom att vikta dem lägre.

1 gillning

Jag har överviktat tillväxtmarknader lite grann. Men annars så följer jag strategin slaviskt, ja.

För övrigt hatar jag också spelbolag. Men de ingår i indexfonderna så de får vara kvar i portföljen.

2 gillningar

Ja, inte lätt men intressant fråga :slight_smile:

Vill man ha utveckling ungefär som börsen så får man väl acceptera att det är en del bolag i den som inte helt går i linje med ens egen livsfilosofi. Världen ser ju som den gör.

Alternativet är (som jag gör) att kombinera indexfonder med egna aktieinnehav. Då bestämmer man ju helt själv över innehaven.

Sen är det ju frågan om man ens påverkar bolagen som aktieägare. Det är ju bara vid nyemission som nytt kapital tas in och i den situationen där man egentligen stöttar ett bolag. Köpa befintliga aktier är ju en andrahands marknad. Man kan ju åtminstone trösta sig med det.

Om man har lite samvetskval så kan man alltid skänka pengar, en del av vinsten, till välgörande ändamål. Det är något vi börjat göra mer och mer istället för att oroa oss över en del innehav.

3 gillningar

Långsiktig vinst är det enda viktiga. Hade helst kunnat välja att investera i världsindex utan någon som helst hänsyn till ESG och liknande. Tyvärr brottas jag känslomässigt med att höja belåningen till den grad jag borde ha den på sett till ålder. Jag hade kunna sälja mina innehav och betala av hela lånet på måndag om jag hade velat, vilket jag rent matematiskt inte borde.

Men tyvärr är jag människa och inte robot så har en liten lekhink (som jag räknar med kommer leverera sämre avkastning i förhållande till risk) där jag går loss med att sätta ytterst små summor pengar i “dåliga” fonder. Fonder som jag av något känslomässigt nycker känner att den kommer gå bra. Helst hade jag velat ha 0 kr i den hinken men jag klarar inte det känslomässigt.

3 gillningar

Det här är intressant. Jag har spenderat många timmar åt att hitta fonder som känns bra ur både ett moraliskt och ekonomiskt perspektiv. (tar gärna emot tips)
Har hittat några enstaka fonder, som med Avanzas verktyg där man gör sin egen hållbarhetsstämpel, känns ok.
Lannebo teknik
Aktiespararnas direktavkastning A
Men sen är det en del, mest spel och djurförsök, i nästan alla.

2 gillningar

Det blir svårare ju större diversitet man tänker, eller kanske mer tidskrävande i alla fall. Som någon annan skrev är ju detta betydligt lättare med aktier än med fonder.

På sikt tänker jag att jag ska hitta rätt balans mellan mina principer kontra vad som är bra ekonomiskt. Det bär mig emot att vara med och finansiera vissa branscher.

Det är väl tveksamt att mina små val kommer att göra någon skillnad mer än att jag kan motivera dem bättre för mig själv. Om många resonerar likadant går det kanske att förändra världen litegrann :man_shrugging:

3 gillningar

Jag har nästan bara enskilda aktier och då är det förstås mycket enklare att välja hur man ska investera utifrån vad man tycker är viktigt. Jag ser ingen större risk med att ha enskilda aktier istället för fonder så länge man har många olika aktier. Senaste året, alltså sedan slutfasen av “coronakraschen”, ligger jag på +140%.

Det enda fondsparandet jag har är sparande till ett barn.

2 gillningar

Hur lägger du upp fördelningen och tänker du likadant som ifråga om fonder (fast bygger din egen motsvarighet till fonder)?

Jag försöker tänka som en bred Sverigefond med vissa utländska, främst amerikanska, inslag.

Många olika typer av företag och både små och stora företag.

Just nu har jag lite för mycket “bankövervikt” eftersom mina Avanza aktier har gått fantastiskt bra. Har sålt av en del och planerar att sälja mera men jag inte riktigt bestämt vad jag ska köpa istället. Ogillar att ha några hundratusen som likvida medel som inte kan öka i värde :smile:!

Intressant. Jag har tidigare testat ett aktieinnehav som gick rätt bra. Vore onekligen lite roligt med några lekaktier nu när jag sänkt min risk och ökat bredden på mitt fondinnehav.

Är det några aktier du rekommenderar som en säker grund i ett sådant tänk?

Just nu vill jag inte gärna ge några rekommendationer! Mest pga att de flesta av mina aktier har gått så bra det senaste året så jag har själv lite svårt att se att de kan gå upp mycket mera just nu! Om det inte blir för många vaccinbakslag så tror jag att börsen totalt sett kommer att gå väldigt bra det här året också. Just nu känns det som läge att sälja mycket av mina innehav men som sagt vill jag inte ha alltför mycket som likvida medel så jag vill avvakta tills jag har kommit fram till vad som är lämpligt att köpa.

1 gillning

Jag är inne på din linje här också @Erik71. Att sätta ihop själv för att undvika vissa brancher.
Har en portfölj som är tung åt sverige och värde. Är lite feg när det gäller tech och tillväxt :see_no_evil:
Tänker att om man har ganska många så sprider man riskerna.

1 gillning