Av olika anledningar kan jag komma att behöva konsulta åt företaget jag normalt är anställd hos.
Jag vill inte torska på detta gentemot att vara timanställd.
Förutom min timlön är det egenavgiften, semester, tjänstepension, , arbetstidsförkortning och moms jag tänkt.
Detta skulle innebära lön X 1,2897 X 1,13 X 1,045 X 1,02 X 1,25.
Säljer jag mig för billigt? Har jag missat något avgörande?
Du har missat särskild löneskatt på tjänstepensionen.
Men frågan är om inte Skatteverket kommer ha åsikter om detta.
Är detta vad du vill?
I så fall några kommentarer:
- Priset mot kund anges alltid exklusive moms.
- Priset ska täcka in alla dina kostnader så som mobil, dator, transporter, vidareutbildning, pension, arbetsgivareavgifter, särskild löneskatt, företagsförsäkring, möbler, personalfest, friskvård mm
- Du behöver även ta höjd för tider utan beläggning, semester, sjukdom etc samt en premie för att din uppdragsgivare slipper arbetslagstiftningen.
Så ta i rejält jmf med din vanliga lön.
1 gillning
Du ska väl även ha betalt för risken att vara konsult, så dubbla det du kommer fram till att du kostar som anställd.
1 gillning
Vad ska dom ha för invändning? Just för tillfället kommer jag inte plocka ut lön ut mitt bolag utan fylla på med kapital.
Ja, det är en lösning som kan vara framkomlig.
Det rör sig inte riktigt om att gå från anställd till att sälja timmar. Jag kommer fortfarande ha en heltidsanställning i grunden.
Om din kund är samma som du är anställd hos känns det uppenbart att skatteverket kommer se det som förtäckt anställning.
1 gillning