SAVR-diskussion

Valutaäxling snäppet billigare på SAVR men jag skulle tro att när det kommer finnas valutakonton på KF på Ava och Nordnet kommer det troligen bli en del billigare där faktiskt: SAVR:

Jag har inte handlat något som kostar courtage så osäker på den delen. Kanske @SAVR själv kan svara direkt på detta :wink:

Hej!
Ska försöka svara dig så bra jag kan:

• Vår valutaväxling är 0,19 % – en av marknadens lägsta.
  • Än så länge erbjuder vi inte ETFer, men det är på gång inom kort.
  • Vår prismodell för ETFer kommer att vara samma som för vår aktiehandel: Från 1 kr, samma låga och automatiska courtage för alla marknader, samt växlingsavgift på 0,19 % för all utländsk handel.

Ha en fin kväll!
/Emma på SAVR

1 gillning

Hej igen! :slight_smile:
Som sagt – vi har samma låga och automatiska courtage för alla marknader, och alla går självklart att handla direkt i appen utan t ex telefonsamtal etc:

• Affärer mellan 1-500 kr: 1 SEK i courtage
  • Affärer mellan 501-20 000 kr: 0,20 % courtage
  • Affärer mellan 20 001-50 000 kr: 0,15 % courtage
  • Affärer mellan 50 001-100 000 kr: 0,10 % courtage
  • Affärer över 100 000 kr: 0,05 % courtage

Valutaväxlingen ligger på 0,19 %.

Hoppas att du fick svar på dina funderingar!
/Emma på SAVR

1 gillning

Någon annan som noterat att Savr nu har tagit in vanguard ftse developed world ucits etf utan courtage och utan växlingsavgift?
De kallar det SAVR global by Vanguard. Totalt 0,12% avgift.

För mig som är dålig på att skilja på olika index.
Har även denna etf oförklarliga exkluderingar?
Annars skulle den vara ett vettigt alternativ till befintliga globalfonder.

7 gillningar

Snyggt hittat. Verkar vara baserad på denna som underliggande https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00BK5BQV03
Dock 0,14% årlig avgift.

2 gillningar

Kolla på WEBN istället. 3300 olika bolag 0.07% avgift

1 gillning

Jag har bytt till webn. So far so good. Se lista på alla holdings under länken.

1 gillning

WEBN har ju EM så då är denna mer jämförbar med F50A (0,05%
avgift+courtage och växelavgift): Amundi Prime Global UCITS ETF Acc - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet

Den nya ETF på SAVR med 2013 innehav har dock ingen courtage och ingen växelavgift enligt infon som står där så det är fortfarande ett bra val tycker jag.

Vill man ha EM kan man ju lägga till valfri fond.

För att svara direkt på frågan om ESG @FireSwede så är det i princip ingen ESG filtrering på denna nya ETF från SAVR:

https://www.morningstar.com/etfs/xlon/vhve/sustainability

2 gillningar

Känns bara som savrs globala inte alls presterar lika bra, WEBN har för lite info men tex lf global har mycket högre snitt.

Anledningen är enkel: LF Global visar avkastningen i SEK. ETF:er som WEBN och SAVRs globala fond visar i EUR. EUR har förstärkts mot SEK på sistone.

På ett svenskt konto hade de haft högre avkastning än så räknat i SEK.

3 gillningar

Låter rimligt, hur tolkar du grafen isåfall?

jämför på ExtraETF till exempel för jämförelse i EUR mellan amundi och Vanguard Dev. world som är underliggande fonden som SAVR använder. Då är det nästan identiskt som syns i grafen nedan:

Kom ihåg att WEBN innehar EM, det har Vanguard fonden som SAVR använder sig av inte :wink: troligen är det detta som har inneburit den lilla underavkastning för WEBN jämfört med developed world.

kan rekommendera sajten om man inte är emot att lära sig lite tyska - det finns bra info angående spreads mm om man reggar ett gratiskonto där.

1 gillning

Så med andra ord ett rätt bra alternativ med tanke på låg avgift och i princip ingen ESG :slight_smile:
Tack för svaret!

1 gillning

Absolut! Det enda som kan saknas är utvecklingsmarknader och eventuellt home-bias men det kan man ju krydda med efter egen smak så att säga.

2 gillningar

Hej @SAVR - trevligt med nytt i sortimentet!

Finns det möjlighet att ta in nedan UCITS fonder:

*Virtus GF AlphaSimplex Managed Futures
*AQR Managed Futures
*Schroder GAIA - BlueTrend
*MontLake fonder
*Winton Trend
*AQR Style Premia Alternative Fund
*AQR Apex / Systematic Total Return
*AQR SUSTAINABLE DELPHI
*Schroder GAIA Cat Bond
*Franklin Templeton K2 Cat Bond
*GAM Star CAT Bond

samt de nya UCITS ETF från Avantis?

Och sist men inte minst lite ETP som till exempel fysiska guld (HANetf’s Physical Gold ETC/Wisdomtree/Amundi) samt krypto ETC (Fidelity/Wisdomtree/Coinshares/Vaneck)
trevlig helg!

1 gillning

Någon som vet vid vilka datum SAVRs kickbackutdelningar brukar ske. Tycker jag läst någonstans att det ska ske kvartalsvis?

20 Nov och 20 Aug fick jag tillbaka kickback senast i Savr när jag kollar transaktionerna iallafall

2 gillningar

Tack. Så ca 1,5 månad efter aktuellt kvartal då om jag tänker rätt.

@SAVR
Går det att lägga aktieorder på flera dagar?
Jag får bara alla mina order att gälla för dagen då jag gör ordern.
Hade varit bra att kunna lägga en order för flera dagar fram i tiden.
Sitter på iPhone om det har betydelse.

Tack för förslag! Antecknar så fingrarna blöder och tar detta vidare till de ansvariga för vårt fondutbud :sweat_smile:

Mvh,
Emma på SAVR

3 gillningar