Hej!
Kanske en dum fråga men vet inte om jag förstår rätt när jag lyssnar på poddarna från RT om fördelningen mellan aktier/räntor.
Placerar sig 3.75% ränta på SBAB som en del i ett ”räntesparande” eller menas det med att man bör placera detta i ”räntefonder”.
I dagsläget har jag ca 50% i fonder/aktier som jag ser som ett långsiktigt sparande.
Sen har jag ca 50% på SBAB som jag ser som ett sparande jag kommer använda till lägenhet, hus eller annat.
Dessa pengar kan användas om ca 1-5 år i framtiden.
Mina pengar på SBAB täcker ett eventuellt köp av hus/lägenhet i dagsläget och därför köper jag endast fonder/aktier i dagsläget.
Men är funderar på att 3.75% ränta inte är tillräckligt högt och att RT menar att man bör spara i någon ”räntefond”.
Min enda kommentar är att jag tycker det låter sunt att ha pengar som ska användas till bostadsköp inom 5 år på ett sparkonto med ränta. Det är pengar du inte vill bli av med, vilket teoretiskt kan hända i mer riskfyllda sparformer.
Det är många här som undviker räntefonder pga deras volatilitet och ökade komplexitet. Räntedelen syftar ju egentligen bara till värdebevarande, det kan du absolut göra på ett räntekonto också.
Kolla in SBABs nya fasträntekonto. Just nu 4,3% om man låser på 6 månader. Gissar att den räntenivån snart sjunker med tanke på att bolåneräntorna är påväg ner.
Om man ser till risk är det följande rangordning (grovt). Lägst nummer har lägst risk.
Sparkonto
Räntefond
Aktiefonder (t.ex indexfonder)
Desto mer risk desto mer potentiell avkastning.
Räntefonder kan ersättas med sparkonto framförallt med kort sparhorisont.
Men säg att du har en långsiktig portfölj för 10+ år och samtidigt vill ha en lite lägre risk i den portföljen. Säg 90/10. Då kan räntefonder vara mer lämpligt än sparkonto.
Buffert och pengar som ska användas de kommande åren (<5 år). De hade jag haft på sparkonto med insättningsgaranti och ränta.
Att köra en 50/50 split på hela sitt sparande är absolut en bra strategi också. Se soffpotatisportföljen som @JayR presenterade.
Nja, jag skulle inte säga att man kan vara säker på att boräntorna är på väg ner. Däremot finns det en massa högavlönade personer på banker som säger att boräntorna kommer sjunka, men det säger noll om framtiden.
Som alltid. Om man kan förutsäga räntorna, så skulle man inte arbeta på en bank med hög lön. Då är man finansiellt oberoende och är inte beroende av någon lön över huvud taget.
Sant, som sagt bara en gissning från min sida utifrån riksbankernas signaler. Fortsätter räntan upp efter denna paus tror jag ekonomin/finanssystemet är illa ute.