Scam? Aidcoins.com

Hej.

är så att jag igår helt från ingenstans fick ett discord medelande som sa att jag “vunnit” bitcoin på en sida som heter Aidcoins.com. Jag skapade konto där och reggade koden dom gav mig. Och mycket riktigt så står det att jag har beloppet dom lovade. När jag försöker whitdraw dock får jag bara att jag måste deposit för att bekräfta kontot. Jag har 0 erfarenhet av sånt här och frågar därför. Är detta en scam (troligen) och om inte hur jag går till väga för att få ut detta till pengar? =)

Tack för svar på förhand

Inte hört om just den sidan, men låter 100% scam.

De vill ha ha både pengar av dig och komma åt kreditkortuppgifter

3 gillningar

Det låter som en variant på Nigeriabrev.
Undvik!

Definitivt en scam.

1 gillning

Om du verkligen undrar om det är scam, så kan du ju bara tänka, varför skulle dom kontakta dig helt random på discord och ge dig gratis-saker? Alla såna grejer är scam rakt igenom. Tyvärr är det säkert så att om du skulle sätta in pengar så skulle du efter ett tag kunna ta ut en del och på så vis få falskt förtroende för sidan och sätta in mer för att sedan när du vill ta ut så går det inte och då börjar den riktiga scamen.

1 gillning

Får du fler oväntade meddelanden eller mail om kryptovalutor eller gåvor, radera alltid utan att öppna mailet. Lämna inte ut några som helst uppgifter. De kan användas till mer avancerade scams längre fram.

Det finns ingen anledning att undvika kryptovalutor i sig, men innan du t.ex skapar konton är det bra att få bekräftat på flera ställen att aktören är seriös. Lita aldrig på enskilda tips vare sig här eller någon annanstans.

Lycka till! :slightly_smiling_face:

Lösenordet du valde när du reggade dig kommer de att använda tillsammans med din mail för att försöka ta sig in på diverse sidor (mailen, facebook, messenger etc). Om du använt lösenordet på andra ställen måste du omedelbart byta dessa.

9 gillningar