Schablonbeskattning sänkte skatteintaget med 72 miljarder under 2021

Vad händer med svenskt kapital om svenska kronan exploderar i värde?

Ingenting i Sverige men svenska tillgångar i utländska valutor ökar i värde. Men är det ett problem för RB?

Eller är det något annat du klurar på? :slight_smile:

Undra hur exportindustrin skulle reagera :blush:

Import blir svinbilligt, exporten minskar drastiskt.

Kapitalägarna blir rikare de utan kapital sitter med fallande lön och/eller förlorar jobbet på exportberoende företaget.

Alltså överflyttar makt till kapital och tillgångsstarka individer.

Ah :slight_smile:

Samtidigt minskar kostnaden för insatsvaror i just export industrin och de flesta bolag prissätter redan i EUR. SEK är bara en skuggvaluta.

Jo men lönerna är i SEK, om SEK blir starkare ökar lönekostnaden i EUR som medför lägre vinst.

Ja det har du ju rätt i. Så kan vi ju inte ha det :joy:

Jag tycker dock skillnaden är löjligt stor mot USD och kanske snart också mot EUR, så risken på andra sidan är för hög inflation vilket också driver på kostnaden.

På de industribolag jag arbetat är insatsvaror runt 70% av kostnaden. Eftersom vi effektiviserat i Sverige generellt sett så är arbetskostnaden en klart mindre del.

70% blir billigare. 30% dyrare. Netto borde vara gynnsamt tänker jag.

Men det inflaterar även bort all cash som kapitalstarka individer har samt inflaterar bort skulderna som mindre kapitalstarka individer behöver för att köpa tillgångar. A.k.a. hus

Nje, problemet är att mer insatsvaror eller slutkundvaror importeras istället. Så efterfrågan på inhemskt värdeskapande minskar genom hela värdekedjan.

Ok så RB sitter ”between a rock and a hard place” typ och kan varken höja eller sänka mht bomarknaden. Därav att de försöker få politiker att agera på bomarknaden. Typ så eller?

Osäker hur ni gör men vi köper in i Euro/USD och säljer i Euro/USD.
Detta medför att valutarisken för insatsvaror inte påverkar prisbilden speciellt mycket.

Däremot slår Eurokurs variationer direkt mot sista raden då arbetskostnaden betalas i Sek och vinsten tas in i Euro/USD.

Nu hänger jag inte med.

Räntan går upp, SEK stärks, import blir billigare vilket borde leda till ökade vinster i bolagen och man kan trots det sänka priserna vilket borde öka inhemska konsumtionen i Sverige.

Eftersom importerade insatsvaror blir billigare, där det mesta idag ändå är prissatt i EUR/USD oavsett var det är tillverkat, och en mindre del av verkstadsindustrin är arbetskostnad så skulle det ju kunna gynna oss, eller har jag otur när jag tänker? :thinking:

Förvisso men EUR har ju gått från runt 10.8 kr i Q4 2019 till 10.1 nu så en 7% motvind men det känns ju inte som att svensk exportindustri har det jobbigt direkt :slight_smile:

Intuitivt känns det du säger som helt rätt, men jag har lite svårt att korrelera det till faktiskt utfall på industrin. Och även svårt att se att RB skulle trycka ner räntebanan så lågt / så länge för att rädda Svenska kapitalister :slight_smile:

Då tror jag mer på det son @Nightowl är inne på att det handlar om rädslan för svenska hushållens skuldsättning (speciellt bolån) om räntan pinnar uppåt. Vi svenskar är ju bland de högst skuldsatta i EU.

Vi får väl avvakta och se :slight_smile:

Ja, du har otur. Det som spelar roll är att import blir lika mycket billigare som export blir dyrare. Så varje värdeskapande process som sker inom sveriges gränser blir dyrare än motsvarande utanför sveriges gränser.

Det blir alltså billigare att köpa dansk fläskfile än svensk. Så efterfrågan på svensk fläskfile både inom och utom sverige går ner kraftigt.

Då blir det mindre lönsamt att producera fläskfile i sverige.

Ja ok jag tänker mer ur ett industri företags perspektiv.

Sen är ju redan svensk fläskfilé sjukt mycket dyrare än dansk eller holländsk så det svanen har nog svårt att flyga ändå :slight_smile:

Okej, men relativ prissättning på alla varor. Jämnvikten flyttas på var det är mest lönsamt att skapa värde till mer utanför sverige. Då går efterfrågan på alla former av värdeskapande processer i sverige ner.

1 gillning