Har du fått det svaret 2 gånger så får man väl utgå ifrån att det stämmer.
Som tillägg brukar man vanligtvis också lägga till att utfallande belopp ska utgöra enskild egendom så inte dina pengar ska in i eventuell bodelning om någon av barnen ska skiljas i framtiden. Men detta har du säkert koll på….
Jag misstänker att jag tillhör den absolut yngsta generationen pensionssparare i gamla liv (är strax under 40).
Jag valde för några år sedan att minska mitt månatliga pensionsparande i gamla liv från 100% av tjänstepension till 50% (där resterande 50% istället investeras i globalfond). Jag gjorde detta då jag förutsatte att gamla liv (som en trad.liv) inte kunde ha en chans att mäta sig med ett aktieindex med 25-30 år sparhorisont.
När nu gamla liv har höjt återbäringsräntan till 12% framstår det på pappret som en sjukligt hög avkastning med tanke på den diversifierade risken. Finns det anledning för mig att tänka om och istället maxa tjänstepensionen i gamla liv? Är det något jag missar?
Mulchbug: Du som verkar vara i en liknande situation - Hur agerar du? Kör du all tjänstepension i gamla liv?
Mitt innehav är en kapitalförsäkring som betalats med en engångssumma och kommer betalas ut vid ett tillfälle. Tror inte jag har möjligheten att sätta in mer pengar (?).
Hade jag möjligheten att sätta in tjänstepensionen där hade det definitivt varit intressant. Ju mer pengar som ligger med lite lägre risk i Gamla Liv desto större risker känner jag att jag kan ta i andra delar av portföljen.
Sen vet jag inte om jag hade velat ha rubbet där. Det är någon instinkt som tar emot, när något verkar vara för bra för att vara sant så är det ofta det.
Tack för bra input - framförallt riskperspektivet! Uttagen kommer för min del vara låsta tills dess att jag går i pension, så jag har lite svårt att de den stabila riskjusterade avkastningen som en motpol mot volatilitet på börsen i ett sparande med likviditet - men jag kommer behöva ta mig en rejäl funderare om hur jag ska allokera pensionsinsättningar framgent. 12% är ju trots allt tokbra…