Jag har några fondförsäkringar där jag funderar kring vad som är klok allokering för respektive försäkring. Jag är 60 år gammal, trivs med att jobba så är osäker på när jag lägger av, även om tankarna börjat komma. Kan bli om ett år, men kan oxå bli om fem år…
Så frågan är hur det är klokast att göra kring fyra försäkringar som alla ligger hos Nordnet.
Försäkringarnas värde idag är: 16.9 mkr, 3,3 mkr, 1.3 mkr samt 1.1 mkr.
Idag har jag börjat reducera risk i den största försäkringen till 50/50 aktier/ räntor medan de tre övriga är 100% aktier. Men är det klokt eller helt feltänkt?
Bör jag istället hålla hög risk i den största försäkringen och anpassa risk i de mindre försäkringarna?
Om så, vad är en klok risknivå i respektive av de tre mindre försäkringarna?
Hade jag varit du så hade jag betraktat alla dina försäkringar samlat. Ditt totala förvaltade kapital är 22,6 Mkr. Du kan behöva pengarna om ett år, vilket innebär att din risknivå borde spegla detta.
Det låter som en otroligt hög risk att ha ~62 % i aktier för någon som behöver pengarna om ett år. Praxis är att då ligga utanför marknaden, eller att ha pengarna i en kort räntefond. Om marknaden blir sur under året (-50 %) och ditt innehav plötsligt är värt 15 Mkr - hur hade det känts?
Sen för exakta råd om uttagsstrategi och nedtrappning kanske det är bäst att du kontaktar en personlig rådgivare.
Vad som är vettigt beror på din situation i övrigt.
Tillgångar på >20 MSEK du har kommer i normalfallet även med mycket konservativ förvaltning med närapå ingen risk som bara ger säg 1% över inflationen ge livsvariga utbetalningar från 60 års ålder på mer än gränsen för hög marginalskatt som (+20% extra skatt över 55.000 per månad år 2026 efter riktåldern) även om du lever till 95 års ålder. Helt utan att rökna med säg 25.000 i månaden du rimligen får av statlig pension halva tiden som pensionär.
*Mer normalfegt i ditt fall är att man mixar sparande med låg och hög risk. Hög risk i form av ex globala breda billiga indexfonder genererar historiskt över lång tid ca 5% årligen efter skatter och inflation. MEN det kan dyka till halva värdet i flera år även om det burka hämta sig realativt snabbt och stiga vidare. Hände ex år 2000 OCH år 2008.
OM du har ex en ung fru och/eller ett antal barn med modesta inkomster du vill strössla pengar över när du dött kan du hålla nere uttagen till snålnivån eller bara lagom mycket över där marginalskatten går upp 20% extra.
Du behöver då ha sett till att en hel del av dina pensionspengar får efterlevandeskydd. I mitt fall gick det att göra helt utan problem enbart i samband med att jag startade uttagen efter riktåldern på upp till 20 år. ( Efter visst strul som löste sig med supporten. Gick inte att speca som jag ville ha det i deras onlineformulär).
Ingen större vits rent skattemässigt om frun och barnen har hög marginalskatt. Man kan då räkna på att ta ut sin tjänstepension snabbt och putsa ut “förtida arv” om man så vill.
Jag tycker det är klokt eftersom du är nära (1-5år) på att börja ta ut pengar ur tjänstepensionen. Nu med allokeringen har du ca 60/40 portfölj vilket är bra enligt mig men med åren kanske mera mot 40/60 eller 30/70 för att dra ner risken ännu mera men som sagt så är det mina funderingar och svårt säga hur du ska agera. Du kan även snart börja ta ut allmän pension så allt beror på livstil och hur länge pengarna bör räcka.
Poängen är att det är fyra olika försäkringar. Jag kan mao välja i vilken ordning jag vill ta ut. Nu har jag valt 50/50 i den större och grovt haft riktmärket att sluta vid 65, om fem år. Med fortsättning på nuvarande upplägg minskar jag risken iden försäkring årligen.
Det är mao ingen risk att tala om att det är 100% aktier i de andra. Uttag av dem är med nuvarande upplägg något som kommer efter, eller i alla fall sent i uttaget, av de knappt 17mkr i den större försäkringen. Vi pratar kanske om 15-20 år.
Min fundering var om det vore klokare att ha noll, eller väldigt låg, risk i de mindre försäkringarna och högre i den större. De mindre är tillsammans ca 5mkr, och en god buffert (om de har noll eller väldigt låg risk) innan det då skulle bli kritiskt att börja ta ut av den större. Det finns då tid att vänta ut en börsuppgång igen.
Men TS behöver inte alla pengar om ett år, utan funderar på att börja ta ut pengarna (tidigast) då. Det är rätt normalt att ha cirka 60% aktier under tiden man lever på kapitalet.
Det visste jag inte. Det låter i mina öron som en ganska hög risk, men jag antar att det har beräknats från alla vinklar och vrår. Blir nyfiken på vad en montecarlosimulering hade visat för utfall mot slutet av uttagstiden.
Kan du inte tänka tvärtom istället? Hur mycket vill du ta ut kommande 5/10 år? Resterande belopp kan du ha kvar i aktier. 8mkr blir 67/mån om jag räknar rätt, med allmänna pensionen på det blir det bra jäkla pension. Behöver du så mycket? Å andra sidan har du ju mest energi nu så varför inte ha hög inkomst nu?
Grattis till fin situation. Bra att ha flera olika konton så har du flexibilitet när du väl ska ta ut.
Verkar väl rimligt att ligga på runt 60% aktieandel tills du vet när du ska gå. Då kan du ju dra ner det om du inte vill ta för hög risk och behöver utbetalningar på en viss nivå.
Frågan är väl också vad för räntefonder du valt. Tumregeln är ett års duration(längd på ränteinstrumenten) per sparår. Så där kan du ju välja en långräntefond (som inte är så långa i duration ändå i Sverige) typ AMF Lång eller Storebrand Obligation.
Du har ju säkert andra tillgångar också. Inkomstpensionen som inte är på börsen. PPM som beror på vad du valt. Annat sparande i aktier och annat. Buffert. Kapital i bostad som kanske är tänkt att likvideras någon gång.
Så jag hade gjort ett överslag på hur det ser ut på totala kapitalet också. Det kan skilja mycket i risk mot att bara titta på de konton du listat upp.
Det är en helt relevant fråga att ställa, men tyvärr är svaret beroende av många faktorer. Flera är okända, andra ändrar sig över tid. Att jag säger så beror på att jag själv gör resan och känner igen frågeställningen och berg-och-dalbanan (den kommer).
Anyway, tänker att det är lämpligt att ha minst 3 års uttag i helt värdesäkrade tillgångar. Tänker långa räntefonder eller liknande. Jag har 5 år själv. Resten i olika tillgångsslag som sprider risk.
Jag har kört Monte Carlo-simuleringar som ger intressanta resultat. Mellan 70/30 och 50/50 skiljer inte så mycket i utfall, i alla fall med kontinuerliga uttag. Slutvärdet skiljer naturligtvis men inte så mycket som man kan tro. Jag har fortfarande ett positivt slutvärde. Däremot ökar risken för att kapitalet tar slut i takt med större aktieandel, i relativ mening, även om risken är mycket liten i absoluta tal. Och det är nu andra faktorer kommer in. Din nivå på riskbenägenhet, förlustaversion, familjesituation med önskad nivå på efterlevandeskydd och kapital.
Med så mycket kapital som du har, så behöver du inte ta nån risk alls och ändå ha mer än tillräckligt för resten av ditt liv. Å andra sidan har du så mycket kapital att du kan ta hur mycket risk som helst, och ha kul på vägen, och ÄNDÅ ha tillräckligt för resten av ditt liv. Och det är nu nästa nivå kommer in i bilden. Vem är du, vem vill du vara, vad tycker du om, hur vill du ha ditt liv? Välkommen ner i kaninhålet…
Äe, inte det mantrat igen Se nu @janbolmeson vad du ställt till med
Räntor har i princip aldrig lika hög risk som aktier. Ska man hitta det så måste man aktivt söka bland de mest exotiska instrumenten. Svenska korträntefonder och obligationsfonder har typiskt mellan 10-50% av risken hos aktier. 50% är för high yield (junk bonds / skräpobligationer) men det är knappast det som de flesta använder. Håller man sig till stora billiga breda kort- eller långräntefonder så är det inget problem.
Räntor är lätt. Inte svårare än aktier. Bara lite annorlunda än aktier. Läs på i tråden nedan.
Det är lite av vad jag undrar - om det är klokare att ha de mindre försäkringarna (ca 5 mkr) till noll eller mkt låg risk och ta högre risk med den större försäkringen. Nu har jag i princip tvärtom.
Min samlade balans mellan aktier/räntor spelar inte jättestor roll just då jag har möjligheten i fyra olika försäkringar. Och jag är förstås helt klar över att jag inte behöver mer pengar för att ha ett fint liv som pensionär och skulle kunna ta alltsammans ned till noll risk.
Om du menar att du inte kan justera internt i varje försäkring, utan enbart välja aktier eller räntor för hela försäkringen, så skulle jag nog ge mitt amatörråd att ha den “lilla” försäkringen på 5 MSEK med låg risk, dvs räntor (om räntor kan anses har låg risk är väl frågan, men i alla fall tycks de flesta anse så).
Jag kan justera fördelningen inom samtliga försäkringar förstås, och ”den” mindre är tre olika försäkringar på 3,3 mkr, 1,4 mkr respektive 1,1 mkr så möjligt att ha olika risk i dem alla.
Tror jag ändrar upplägg till att ha mycket låg risk i ”småförsäkringarna” att ha som buffert om börsen dykt tills att jag ska börja ta ut, och istället öka risken i den större försäkringen.
Hur får man ens ihop 22 miljoner i tjänstepension? Har du även privat sparat som en lite extra säkerhet? Kanske bäst att jobba några år extra för att vara säker på en bra pension