Ja, det var framförallt att de skrev “optimal förmögenhetsstruktur” som jag tycker sticker i ögonon. Det andra är säkert bra
Absolut, du har 100 % rätt. Det är en skillnad emellan vad folk har för uppfattning om vad ens bank har för agenda gentemot vad de egentligen har. Det är just det som är problemet, och då har det ändå blivit bättre på senare tid. Mina föräldrar skulle till exempel aldrig gå till någon annan bank än den som de haft i hela sitt liv. Även fast deras ränta kanske skulle vara högre än vad de kan få. Medan yngre generationer jämför banker emot varandra.
Detta har ju växt fram efter att oberoende källor som t.ex. Rikatillsammans, har visat att bankerna inte har kundens behov utan att de jobbar för att få så mycket betalt som möjligt.
Men när det kommer till finansiell rådgivning så är det ännu inte så att folk har lärt sig bankernas mål med val av fond/ränta/aktie, utan de tror att banken hjälper just dem att välja bästa möjliga produkt just för dem.
Det är därför jag tycker att det är viktigt att belysa detta och en inspelning likt den jag föreslår skulle kunna vara ett sätt att göra det på