Jag har precis fått min slutlön och jag undrar om det finns nån expert där ute som skulle kunna hjälpa mig att kontrollera om min arbetsgivare har gjort rätt vad gäller semesterersättning.
Jag har 68dagar och en lön på 52160kr.
Nedan ser ni deras beräkning. Är det rätt gjort? Unionens hemsida visar en högre siffra på dessa uppgifter.
Utan att säga nåt om själva beräkningen - är du säker på att du har 68 dagar? Så många dagar brukar man inte få spara över mellan olika år. Det kan vara där felet ligger.
Nej nej, jag har inte fått några semesterpengar tidigare? Det står ju även tydligt i Exceln 68 semesterdagar, så varför man enbart räknar på 28 vet jag inte, fel klick kanske?
52 160*4,6%=2399,66, ser ut att stämma. Semsestertillägget på 0,8% har säkert redan betalats ut för dessa dagar (brukar betalas ut i samband med semestern varje år, även på dagar man sparar)
Intjänad semester: 20230401-20230229=334 dagar. 334/365*30 dagars semesterrätt=27,45 dagar (avrundas alltid uppåt).
Din intjänade semester borde ha beräknats med 5,4% (4,6+0,8), det ser ut som det bara har beräknats med semestertillägg.
Kan det vara därför du fick ett högre belopp när du kollade på Unionen?
68 dagar är dina totala semesterdagar, alltså 40 dagar sparad semester och 28 dagar intjänad semester?
I så fall är det rätt 68 dagar*4,6% + semestertillägg 0,8 för 28 dagar.