Hej!
Första posten, men har följt avsnitt och forum en längre tid.
Som så många andra har jag lite funderingar.
Kommer troligtvis framöver att komma över, en för mig, stor summa pengar (strax under 1 miljon). Jag har läst/lyssnat på det avsnittet som berör att komma över en större summa pengar. Har under en längre tid funderat på hur pengarna kan användas.
Lever i samboförhållande med gemensamma barn. Vi tjänar ungefär lika mycket och klarar oss på våra löner (nästan på kronan medelinkomst). Pensionssparar och barnsparar. Vi har handpenning till framtida bostadsköp. Buffert finns. Har pengar över de flesta månader som ofta går in på börsen. Vi lever ett bra liv och saknar sällan något, med våra “Svenssonmått”. Desto äldre barnen blir desto mer kostnader blir det så klart.
Överväger att använda pengarna till en “semesterfond” till familjen eftersom vi gillar att resa (givetvis kan det även vara backup till oförutsedda händelser om livet tar en vändning man inte väntat sig). Resor skulle även hedra givarna, då pengarna delvis var tänkta till det från början (för givarna) och det var/är deras stora intresse.
Min tanke är att min familj “alltid” har råd med en semesterresa varje år. Vi kan lägga mer av vår lön på boende/bil/hobby/gå ned i tid, eller vad vi nu vill. Blir det pengar över i framtiden finns arvingar.
Funderar på att investera i en 50/50, eller 60/40 portfölj. Har tänkt att plocka ut 3-5% av portföljens värde till semesterkassa varje år. Beroende på hur börsen går så kan vi ta en mer eller mindre kostsam semester. Det blir i varje fall någon form av semesterkassa till varje år.
De kommande åren blir det sådant som Legoland, Tosselilla, Astrid Lindgrens värld, mm. Tänker att kanske 3 % räcker, men allt efter åren går behövs en större kassa. Jag förstår att vi vid detta upplägg ibland kan behöva skjuta till lite pengar, men det är en bra start för varje år.
Om man plockar ut 3-5% av portföljvärdet varje år, när på året bör man göra det?
Januari eller december, eller annan månad?
Innan eller efter ombalansering av portföljen?
Bör man göra båda sakerna samtidigt?
Detta är fortfarande på ett idéstadium för mig. Tar gärna emot tips/tankar på min plan, eller egna erfarenheter av liknande upplägg.