Semestersättning vid bonus

Hej forumet,

Jag har fått en bonusutbetalning två månader efter avslutad anställning i samband med företagets ordinarie bonusutbetalning. Bonusen, som baseras på föregående års resultat samt individuella prestation, var vid anställningens avslutning ännu inte beräknad.

Då bonusen enligt såväl LAS samt det centrala kollektivavtalet är semesterlönegrundande tog jag för givet att även semesterersättningen skulle betalas ut samtidigt, likt tidigare års bonusar (med skillnaden att semestersättningen för dessa betalats ut vid semesterårets slut - även detta i enlighet med LAS och kollektivavtal). Då så inte skedde tog jag kontakt med den externa lönekonsult som företaget anlitar, som efter kontakt med företaget hävdar att någon semesterersättningen inte ska betalas ut.

Personligen tycker jag det låter väldigt märkligt att jag inte skulle ha rätt till någon semesterersättning, men innan jag tar kontakt med företaget själv vill jag veta vad det är som gäller.

-Finns det någonting som säger att man måste vara anställd på utbetalningsdagen av en bonus för att ha rätt till semesterersättning för densamma, eller skulle det kunna vara någon annan anledning som gör att jag inte är berättigad till detta?

Och nej - Jag är inte med i facket, så kan inte ställa någon fråga denna vägen….

Tack for ordet.

1 gillning

Ta mig inte på orden har asså jag är ingen expert. Men har lite att tillägga.

Semester ersättningen bör nog betalas ut om än du inte var anställd vid utbetalningsdatum. De betalar ut ersättning per semester dag du har jobbat ihop, har du därför tjänat ihop semesterdagar så ska detta betalas ut. Så skulle jag tolka det i alla fall, orimligt annars.

En grej till som gällande facket. Jag skulle ärligt testa att höra av dig dit ändå, varför inte? Vad är det värsta som kan hända? Jag har aldrig varit med i facket men har ibland kontaktat mitt närmsta skyddsombud eller annat för rådgivning kring olika saker. Detta är helt vanliga personer som gärna hjälper vare sig du är med i facket eller ej. Däremot något större arbete för din sak kan man inte direkt förvänta sig. Svar på frågor är däremot mer troligt än inte att du får svar på enligt min erfarenhet.

Nej, det är mer troligt att det är en miss av en extern lönekonsult.

Möjligen att de redan räknat in dessa semesterdagar i slutlönen? Kolla föregående lönespec.

Eller att semesterersättningen kommer separat? Men det borde lönekonsulten isf svarat dig redan, och borde inte skilja sig från föregående år.

Om du inte fått semesterersättningen, kontakta arbetsgivaren och fråga.

Lönekonsulten har varit i kontakt med företaget efter att ställde frågan, som gett hen direktiv att inte betala ut någon semesterersättning.

Då jag slutade min anställning i slutet av januari så har jag bara 1-2 semesterdagar intjänade för året.

Bonusen avser föregående år för vilket jag hade 30 semesterdagar, men har alltså betalats ut i år. Kan inte tänka mig att det är någonting annat som gör att företaget inte avser betala. -Frågan är bara vad som är korrekt.

Tack för tipset om facket

1 gillning

Jag tror rätten till semesterersättning regleras av Semesterlagen. Så det blir till att hänvisa till lämpligt lagrum, och dra dem till lämplig domstol om de inte ger med sig.

Tveksamt till att detta är reglerat i lag, även tveksamt om det är reglerat i ett kollektivavtal. Vid utbetalning av vår bonus frågar redovisningsfirman om det ska semesterlönegrundande eller ej, i våra anställningsavtal framgår det tydligt att det inte är. Så antingen bryter vi mot lagen och redovisningsfirman frågar även indirekt att vi vill göra det eller kan det avtalas… I princip tycker jag det är rätt och man bör vara tillräckligt tacksam för själva bonusen.

Vi har inget kollektivavtal, men min (möjligen okunniga) uppfattning att extra bonus utöver vad som avtalats kollektivt inte får utgå. I så fall är detta nog inte reglerat där(?).

Vad fick du förra året?

1 gillning

Rörlig lön som är kopplad till prestation etc. är semesterlönegrundande, se Semesterlag (1977:480) | Sveriges riksdag

Har som sagt även fått detta utbetalt tidigare år

Helt korrekt. Således min fråga här.

Där ser man. Det gäller tydligen om bonusen utgör mer än 10% av årsinkomsten.

Kan du beskriva din ekvation för hur mycket pengar du anser att de snuvat dig på, med lön/bonus som variabler om du så vill? Och visst är det en prestationsbaserad lönedel som är inskriven i ditt anställningsavtal, snarare än något arbetsgivaren betalar ut pga en ensidigt bestämd policy?

Kan vara värt att lägga lite av alla de pengar du sparat på att inte vara med i facket på en jurist som kan de här grejerna. Så kan de lotsa dig genom situationen och skriva ihop ett proffsigt kravbrev.

1 gillning

Även om pengar är pengar och rätt ska vara rätt, så hade jag inte riskerat att reta upp någon eventuell framtida referent eller kontakt för en mindre summa.

Har du en dv kollega du kan fråga om de fått ersättningen utbetald?

Den uteblivna semesterersättningen motsvarar ~30KSEK

Jag har som sagt tidigare fått detta utbetalt, dvs det faller under de kriterierna du nämner.

Jag börjar med att ta kontakt med företaget, men ville först kolla här huruvida det fanns någon som var insatt i det arbetsrättsliga.

Vet inte riktigt hur du menar att det skulle reta upp företaget om jag påpekar att de har gjort fel. Än mindre att det skulle ha någon negativ inverkan för framtiden. ”Framtiden” är ju för övrigt ömsesidig, dvs även företaget bör ju vara intresserad av att ha en bra relation.

30KSEK är ju i min värld inte heller några småpengar….

Nej det är inte småpengar, och jag tror du förstod vad jag menade.

Mitt initiala råd kvarstår, kontakta bolaget och fråga.

Se mina tidigare svar i tråden…

Jag har sett dina svar.

Det viktiga är inte vad som har skett utan vad som står i avtalet som reglerar den rörliga lönedelen, dvs sista revisionen av ditt avtal med AG. Många bolag försöker komma runt att betala ut semesterersättning genom att “inkludera” den i bonusen. Typ, vid X prestation så utfaller Y summa i form av bonus(som inkluderar den del som är semesterersättning).

Att dem gjort på ett vis är bara relevant om det går så långt som till tvist i rätt :slight_smile:
Vill du få igenom nått så bör du hänvisa till den dokumentation som du och företaget har skrivit under där det skall vara definierat hur bonus betalas ut och under vilka förutsättningar. Det är det enklaste att göra.
Du har ju rätt till både dina vanliga semesterdagar och din semesterersättning för Bonus delen låter det som på det som du delar med dig av. Men att hänvisa till avtal mellan er är rätt väg att gå om dem inte bara drar till med en “Mea Culpa” och löser det direkt.

Det som många missar är framförallt att det i juridik inte handlar om vad som är rätt enligt lagen, det som gäller är vad du kan få rätt för. Och för att få rätt(oavsett vad lagen säger) krävs det förhandling och/eller tvist.

Så börja med att plocka fram dina papper med underlag på vad som är avtalat. Kika sedan på utbetalningen och säkerställ om den är korrekt eller inte. Ring dem sedan och fråga varför du inte har fått semesterersättningen utbetald enligt era avtal. Sakligt och tydligt är oftast rätt väg att gå.

Om det inte fungerar så får du ta det juridiskt(via facket/försäkring/egen ficka) beroende på hur du vill driva det.

Som jag skrivit tidigare så har semesterersättningen för bonus betalats ut tidigare år. Således min konfundering samt fråga här.

Vad man gör och vad man avtalar är ibland olika saker i praktiken. Även om du kan hävda konkludent handlande vid ev tvist.

Vill du få rätt och vill du få ut din semesterersättning så behöver du ha koll på ert avtal om hur bonus betalas ut, står det att bonusbeloppet inkluderar den del som avser semesterersättningen så behöver du hävda konkludent beteende, så länge det hänt mer än 1 gång och med fler än dig, för att visa att du har rätt till det. Företaget kan inte vägra om de inte har avtalat kring detta, nackdelen med om det står i avtalet är ju framförallt att du måste Tvista om det i rätten om de vägrar. Det är därför det är viktigt att du har koll på att inga delar av ditt avtal med dem reglerar semesterersättning som del av bonus summans totala värde.

Det känns lite som att du vill ha det på ditt sätt, och det är tyvärr inte så det funkar. Du måste snacka med dem och du måste veta vad de kan och inte kan göra för att kunna driva din sak. Du behöver även förstå att du inte kan få som du vill bara för att du har rätt till det om dem vill vara rövhattar. Då kräver det att du driver tvisten mot dem.

1 gillning