Separera pga sambolagen

Vad som är enskild egendom och inte verkar mycket otydligt.

Det får mig att fundera på om samboende/äktenskap är något för mig. “Tills döden skiljer er åt” verkar som rent skitsnack i dagsläget. Är det bättre att flytta från varandra så det blir solklart vad som är mitt och hennes?

Jag planerar att ge henne en rejäl gåva, men det mesta vill jag ska gå vidare till våra barn.

Om jag t.ex. köper en bil, maskin, båt, skogs- eller jordbruksfastighet, onoterat bolag eller annat och inte kan styrka att pengarna för köpet kom från min enskilda egendom. Är det då min sambos egendom om vi går isär?

3 gillningar

Lugn. Skriv ett samboavtal så är allt löst.

4 gillningar

Vi har samboavtal: “Bodelning ska inte ske”.

Det gäller tyvärr bara boendet. Det mesta jag har är inte i boendet. Då måste man vara mycket tydlig med vad som är enskild egendom. Resten delas som jag förstått det.

Juridiska gråzoner trivs jag inte i.

Det är väl då bodelning träder ikraft. När skulle det annars ske? Annars får ni väl precisera vems som är vad i ett samboavtal.

Vi har samboavtal. Huset är mitt och bodelning ska inte ske enligt det.

Jag har väldigt mycket utöver boendet. 90% är i aktier och fonder. En del i prylar som maskiner, fordon och verktyg. Dessutom kan jag plötsligt få väldigt mycket mer genom arv och gåvor. Kan man precisera allt detta i ett samboavtal?

Min juridiska rådgivare sade att det var väldigt viktigt att markera vad som är enskild egendom och inte. Lyckligtvis är det mesta inte blandat.

Bara för att göra det juridiska enkelt: Borde man separera?

1 gillning

Sambor delar endast bostad och bohag (saker som ingående bostaden) så värdepapper och annat är var och ens egendom.

9 gillningar

Eh… nej.
Det du ’borde’ för att tala i dina termer är att utvidga ert samboavtal så att allt det du verkar fundera över ingår/är vidtalat. På temat tydlighet är snällhet så ni landar i en gemensam förståelse och acceptans för vad som gäller.

Om ni separerar nu kommer du ju riskera att ’bli av med’ hälften om ert befintliga avtal enkom reglerar bostaden.

Men.
Utöver det så är det ju inte så att alla som separerar gör det utifrån vad ett avtal säger. Eller ens har ett avtal. Förhoppningsvis är ni ju båda förnuftiga människor som kan prata med varandra. Långt ifrån alla separationer görs i strid mellan parterna.

Och, som ovanstående inlägg pekar på - känns lite som du blandar ihop äktenskap med samboskap?!

5 gillningar

Ibland är jag glad över att vara singel.

5 gillningar

“If you have nothing you have nothing to lose”.
Enskild egendom gäller väl bara vid äktenskap, eller?
Samboavtal handlar väl om det man har införskaffat tillsammans och som är reglerat i samboavtalet.
Kanske riva samboavtalet och köra på utan??

Nästan allt du skriver är fel, det är endast bostad och bohag som ni köpt för gemensamt bruk som ska delas under sambolagen ifall man inte skriver samboavtal.

Läs igenom sambolagen så löser sig alla dina problem och funderingar direkt. Det finns inget luddigt med sambolagen och absolut ingen gråzon, där har du också helt fel.

6 gillningar

Jag trodde att jag var extrem som frågade efter äktenskapsförord efter 2:a date:n, men ja.

Sambolagen är ganska tydlig, så det blir bara boet och bohaget som ska eventuellt delas om ni går isär. Det smartaste är ju att du gifter dig och skriver ett äktenskapsförord där det tydligt står att ingen giftorättsgods existerar och att all egendom är enskild egendom. Då blir ju ditt ditt och om du dör före henne så ärver hon allt med friförfogande rätt om du inte skriver ett testamente som ger henne x miljoner och resten skall fördelas lika med barnen och det som ärvs och dess avkastning vara enskild egendom.

5 gillningar

Hur i all världen tänker du nu? Sambolagen avser enbart det gemensamma boendet.

Köper du exempelvis en jordbruksfastighet för dina pengar, så är ju fastigheten din. Din sambo kan inte komma över den, varken helt eller delvis

Jag håller inte med. Har man undantagit den gemensamma bostaden från sambolagen, måste det snarast vara bättre att vara ogift.

Säg att du är gift och köper en jordbruksfastighet. Inga problem, äktenskapsförordet fungerar. Sedan tröttnar du och säljer fastigheten. Av beloppet hamnar 300 000 kr på ett bankkonto. Sedan rörs kontot ett antal gånger med både insättningar och uttag. 10 år senare begär frugan skilsmässa. Du skall inte vara helt säker på att du får behålla hela de 300 000 kronorna.

Än en gång. Som sambo är din egendom redan enskild. Du äger ditt och din sambo äger sitt. Sambolagen gäller enbart för gemensamt boende.

Du skall definitivt inte gifta dig av ekonomiska orsaker.

3 gillningar

Detta borde först och främst vara en relationsfråga.
Vill du ha en relation med din sambo ?

Sambolagen gäller bostad och bostadens gemensamma bohag.

2 gillningar

Det stämmer. Hennes tanke var att gifta oss. Jag har alla tre alternativen i huvudet samtidigt. Jag kan tycka att det kvitta iom att äktenskap blivit en så svajjig institution.

Som jag förstått det behöver det inte vara skillnad på äktenskap och samboskap om man skriver rätt äktenskapsförord. Men tydligen kan testamenten komma bort så barnet inte får något om man dör. Det dyker ständigt upp nya aspekter. Nu är jag less på allt det juridiska.

Även om många skiljsmässor sker i samförstånd så brukar man ju ta “worst case scenario” i beaktande när man skriver juridiska avtal. Särskilt om det är stora belopp på spel.

Därför tänker jag att man kanske bör separera i stillhet innan förmögenheten växer ytterligare genom ett stort arv eller annat? Så är allt solklart.

Tack! Om det stämmer så löser det allt.

Det var det här min rådgivare tog upp. Jag trodde det gällde både som sambo och gift.

Kan man blanda “bohag” och enskild egendom som sambor? Sätta gemensamt sparande på ett ISK med gåvor t.ex. Blir inte det juridiskt svårtolkat vad som är vad?

Det känns som en större fråga att knäcka om du nu funderar på att separera för att ditt ska få vara bara ditt…

2 gillningar

Eh… nä. Om det är ditt barn har hen alltid rätt till sin laglott. Den kan inte testamenteras bort.

Har du lyssnat till RT-avsnitten som lyfter de här frågorna? Om inte, gör så.
Och ärligt talat verkar din juridiska rådgivare inte vara helt hundra… har hen verkligen koll??

Alltså. Om du inte värderar din respektive och er relation - mer än dina finanser - så är det nog läge agera på det ja. Men om det ‘enkom’ är det finansiella som gör att du funderar på att separera och resten av er relation är fin, så… äh. vet inte. Känns bara extremt udda ärligt talat. Kanske inte bara en juridisk rådgivare du/ni ska kontakta? Terapi? Parterapi? (Finns ett väldigt fint RT-avsnitt om det med!)

4 gillningar

Nog finns det luddigheter. Vad är definitionen på “bohag”? Vad är gemensamt boende? Vad är “äktenskapsliknande förhållanden”? Vad händer om man är flera som bor tillsammans och klassas som “äktenskapsliknande förhållande?”? Eller nej det går ju inte för i sverige är vi så förlegade att det bara är två personer som kan ingå äktenskap så då borde den för förlegade sambolagen få något slags frispel och explodera… Kan man ju hoppas iaf.

1 gillning

Jo, man ska gifta sig av ekonomiska orsaker… Om man vill åt sin partners pengar. Om man är den som sitter på pengarna ska man passa sig väldigt noga för att ingå äktenskap.

Barnen får väl ingenting om man är gift? Det är först när partnern dör. Ja, jag har lyssnat på avsnitten. Ska lyssna om dem också.

Det här är ju sällan problem för i regel har ingen någonting. Det är först när det är familjeföretag, stora arv och fastigheter som går i släkten som det börjar bli mycket på spel.

Vår relation är toppen. Det finansiella är egentligen inget bekymmer. Jag ger henne ett par miljoner oavsett. Det jobbiga är det juridiska. Saker kan feltolkas, som Nestor skrev ovan t.ex. Enskild egendom kan tolkas som del av boet och allt möjligt verkar det som.

Japp. Trodde särbo, sambo och gift var sak samma. Att allt gick att reglera med samboavtal och äktenskapsförord. När man tittar närmare på det så verkar både sambo och giftermål som rena minfält.