Ser ut att fortsätta ner idag - 7 april 2025

Hahaha skulle precis säga att det var ju ganska lugn öppning :joy::joy::joy::joy:

1 gillning

Samma här …. Det är som att slänga in pengarna i en öppen brasa :hugs: för två månader sedan investerade jag en större summa på en gång. Då tiden slår marknaden. Frågan är hur lång denna nedgång kan väntas bli ? Någon som har koll på snittnedgångarna ?

Sitter still i båten som vanligt. Har 20-25 år kvar till uttag :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Kan nog bli skakigt några veckor till iaf, EU har ju tex fortfarande inte sagt sitt.

3 gillningar

Ska man köpa nu eller vänta i några dagar till? Vad tycker ni?

Att man kör på som vanligt. Gör jag i alla fall.

4 gillningar

Börsen är på typ samma nivå som för ett par år sedan; störst bolag i världen - Apple - ligger på typ 30 p/e fortfarande… Kan säkert gå upp härifrån men inte direkt läge att belåna huset för att köpa aktier, tycker jag.

5 gillningar

Jag gissar vilt att detta kommer pågå ett tag. Jag tänker höja mitt månadsspar.

Satte in 20 000 i en klumpsumma för några dagar sedan och det “försvann” nästa dag. :sweat_smile:

2 gillningar

Allt man gör annorlunda nu är att försöka tajma marknaden. Det kan vara bra eller dåligt. Det bästa är bara att låta allt ta sin tid och månadsspara på som vanligt.

9 gillningar

Härligt, mitt fondköp borde gå igenom idag.

Funderar på att ta lite från buffertkontot och trycka in.

Det som också är ovärderligt just nu är forumet med alla veteraninvesterare som har kunskapen och erfarenheten att sitta still i båten. Jag är så tacksam för er! :pray:

Jag önskar jag sökt hjälp i forumet under coronakrisen när jag fick lite halvpanik. Var min första kris sen jag kom in på börsen.

Jag lärde mig iaf av den och det jag ska göra nu är enbart köpa mer/öka månadssparandet. :innocent:

6 gillningar

Nån som kan motivera varför tex svensk bank faller så mycket? Påverkas dom verkligen av token i usa?
Visst att riskerna stiger på allt som han håller på men tycker personligen att köpläget i svensk bank gick från bra till jättebra på några dagar.

1 gillning

Se trumps agerande som en sänkning av en katapult som laddas ju mer han sänker börserna.
Så fort han eller nån annan tar bort tyngden så kommer detta skickas upp igen med katapultfart.

Sen om just detta är botten eller det kommer gå ner mer innan det går upp är omöjligt att säga.

1 gillning

Får känslan av att mångas långsiktiga strategier ryker all världens väg nu när det säljs av. Avanza verkar vara helt överbelastat

2 gillningar

Säger som Iron Mike Tyson:

Alla hade en plan – tills de fick en smäll på käften.

9 gillningar

Sänkta rekar samt man tror att inflation går upp.

Kommer gå in tungt i enskilda aktier för att fånga upp utdelningarna i år.

1 gillning

Måste ändå säga att jag är glad för min Nordnet One Balanserad fond i detta läge! Bästa av fonderna jag har just nu (även om jag är lågt investerad i dagsläget). Den har inte sjunkit så farligt alls, nere 5 procent bara. Jag har varit lite chicken sen Trump kom in i bilden i höstas och det har varit klokt denna gång. Min bästa finansiella rådgivare (förutom Warren Buffets strategin) har varit ChatGPT som i detta läge just nu spår en årslång nedgång i nån mellanvariant a la 1929 & 2000 talet. Tech bubblan (AI hypen som pågått sen 2015) är skyhög (likt 2000), och skulle kunna “få för sig” att smälla i denna veva. Jag kommer inte gå in än på ett tag… Men den som lever får se. :slight_smile:

Jag köpte precis trots att jag tror att det kommer att fortsätta fortsätta ner

Intressant! AI är väl egentligen bara i sin linda ändå?