Det ska bli minst sagt intressant att se vad som händer med guldpriset kommande dagar.
Jag känner mig också tacksam för de omständigheter som ledde till att vi inte investerat några pengar senaste året, utan i stället gjorde en stor klumpinsättning för ca ett år sedan. Vi kommer även att få ytterligare en större klumpsumma runt juni-juli i år vilket känns långt bättre att investera nu när det är billigare, förutsatt att börsen inte rusar innan dess, så klart. Vi har även en horisont på minst 10 år på vissa investeringarna (barnens sparande) och 30 år på våra egna, så jag måste säga att jag inte känner någon stress alls just nu.
Finns många förvaltare och finansiella analytiker som länge kritiserat “AI-företag” som inte har visat konkret vinst eller långsiktig hållbarhet. Det är många likheter dåtidens IT-bubbla.
Ja, jag har en hypotes om att han sänker börsen med flit för att hans rika polare ska kunna köpa in sig billigt, sen gör han åtgärder så börsen går upp igen. (Hoppas jag.)
Har exakt samma tes och en reporter frågade rakt ut nyligen om höjdare blankat börsen. Trump och Vance mfl lär ju ha gjort det och sen tar de bort tullarna när de bytt position till köp.
Trump är en conman och detta blir hans största fjäder i hatten.
Men ja vi får se.
Även om ingen kan veta, men om det nu lutar åt fortsatt ras en tid, pausar jag månadssparet och kompenserar längre fram med att putta in hela den summan i ett svep om raset stannar av något.
I övrigt tänker jag inte försöka att tajma marknaden ytterligare.
Köpläge nu alltså som vanligt? Ser att jag får fler andelar i mina aktiefonder än vad jag tidigare genomsnittligt betalat för dem. Blir att pytsa in torrt krut nu.
Rätt gött i dessa tider att vara obelånad och ej följt “tippsen” jag fått från andra om o maxbelåna bostaden och investera resten på börsen
Nä nu ska jag ut o ta en skogspromenad o få lite frisk luft o eventuellt trycka in lite mer pengar i marknaden
Tullarna kan dock inte vara kvar som idag om planen är maximalt fall för största möjliga upphämtning. De orsakar långsiktig teknisk skada om ingen förändring sker.
När du månadssparar köper du både när det är dyrt och billigt. Det betyder att du automatiskt får en genomsnittlig köpkurs över tid – utan att behöva fundera på när ”rätt” tillfälle är.
“Time in the market beats timing the market”
Att fortsätta spara har historiskt gett bättre resultat än att avvika
Att tänka på: Att fortsätta spara enligt sin långsiktiga plan och “sitta still i båten” är lättare sagt än gjort, i synnerhet när det blåser hårt. Men kom ihåg att det ofta är det bästa du kan göra för ditt framtida jag – även om det kanske inte känns så naturligt just nu.
Jag undrar vad som sägs och pågår bakom kulisserna. Nu börjar ju flera höjdare från Wallstreet gå ut offentligt och kritisera tullarna och uppmanar till paus.
Jag hoppas och tror att något avgörande i frågan kommer hända denna veckan. Det kan inte fortsätta såhär.
Netanyahus besök i vita huset nu i dagarna exempelvis. Lyckas Israel få slopade tullar, och kan världen då följa efter det exemplet. Vi får se och hålla tummarna