Högre inflation ger högre räntor vilket är bra för gammelbankerna och pesten för Stabelo och övriga ’utmanare’.
Personligen sätter jag mitt hopp till att övriga Republikaner i Senat/Kongress sätter kniven i ryggen på honom och tar tillbaka den makt de ska ha. Dvs bort med alla krigslagar och krislagar som gör att han får härja fritt.
Om inte det sker så är alternativ två att resten av världen slutar svansa efter USA och inser att de bara är X% av världsmarknaden och att det går att leva i en värld där USA är totalt isolerat.
Avanza VD säger:
”Vi har med stor marginal den största aktiviteten någonsin på vår sajt”, säger Avanzas vd Gustaf Unger.
Är det nu alla får panik och säljer av allting?
Jag tror att det är precis vad alla har i åtanke. Förmodligen alldeles för mycket i åtanke. Sedan finanskrisen har vi vant oss vid att centralbanker öppnar kranen så fort det blir nedgångar; och kranarna har aldrig stått mer öppna än under covid och efterföljande år. Multipelexpansion står bakom STOR del av senaste årens uppgångar, särskilt på indexnivå. Festen kan dock mycket väl fortsätta ett tag till!
Tror du inte folk bara loggar in för att titta då?
Alla avslut måste ha en säljare och en köpare så det borde finnas köpare också.
Det är nu man vet om ens portfölj passar ens risktolerans.
Ska ha en mysig dag på kollo idag, hoppas alla andra också har något roligt inplanerat.
Börsen lär gå upp på sikt!
![]()
![]()
![]()
Handlat upp min buffert nu, nästan… Kan inte hålla mig ![]()
Att önska det är lika konstruktivt som om vi andra önskar att arbetslösheten stiger, speciellt för alla som heter Benjamin.
Att det kan bli köpläge är ju en sak, men det du önskar kan komma med räntestrul, stoppade investeringar, löneförhandlingar som kan stranda, inflation, uppsägningar etc.
Så, är det värt det?
Samma här. Omfördelning mellan räntor och aktier gick lite för fort visade det sig…
Håller på att kolla igen om jag ska ombalansera ytterliggare eller inte. Utdelningarna kommer att gå rakt in på börsen iaf.
Man kan ju hoppas att det då är direkthandel, men jag är rädd att det är Svensson som kränger fonder, som därmed inte kurssatts än. ![]()
Någon som har koll på omsättningen? Är det bara småsparare som handlar och institutionerna sitter på händerna och väntar tills botten är nådd? Omsättningen ska ju ha viss betydelse har jag hört.
Problemet är att ingen av oss har varit med om vad som händer nu tidigare. Vi är nära en riktigt krash nu. Som den som orsakade den stora depressionen. Det är faktiskt inte som det brukar vara.
Hojta till när du tycker det är läge att köpa lite mer…nu när det verkar bli billigare.
Fortsätter raset till typ -30% så funderar jag för första gången att testa värdepapperskredit. ![]()
1987 ringde och ifrågasatte det där. ![]()
OK. Dit går jag nog inte jag iaf. Lyckan står den djärve bi kanske!
Jag tänker mer så här. Vill kunna leva fortsatt FIRE på mina “säkra” ränteplaceringar om de nu är det längre. Det blir ju inte livets glada dagar som tidigare men det kommer att gå. Allt utöver det kan lika gärna ligga kvar på spelbordet. Att ta ytterligare risk med det jag VERKLIGEN behöver ha kvar kommer inte att ske.
Jo men notera hur bekvämt den grafen börjar 1950. Hela perioden är under den världsordning Trump nu sopar undan. Återstår att se om vi underskattar eller överskattar det som just nu sker. Satt säkert många i Tyskland mitten på 30-talet och trodde Tyska börsen skulle ge bra avkastning på 15-års sikt. Själv är jag mycket mer orolig nu än någon tidigare krasch jag upplevt.