Ser ut att fortsätta ner idag - 7 april 2025

Det framgick inte att du skämtade och det är ändå relativt många här som är i uttagsfasen, så tydlighet skulle nog vara klokt.

Storkrasch skulle ju leda till många andra problem. Men att vi hittills har en rejäl sättning som också ger möjligheter, där är vi överens.

2 gillningar

tonläge i text är inte min starkaste sida :slight_smile: hoppas poängen blev tydligare. Du som är FIRE kunde skriva en tråd, för när man är FIRE/pensionär/i övrigt framme vid sparhorizonten så skulle en långvarig korrektion svida. Jag hade förstått missnöjet ur det perspektivet :stuck_out_tongue:

1 gillning

Jag har ju en tråd med min funderingar redan, där jag pratar om min syn på saken.

Dessutom tycker jag det finns nog med trådstarter nu som handlar om nästan exakt samma sak.

2 gillningar

Alla börskrascher är unika. Det är alltid annorlunda. Och det är väldigt svårt att se kopplingar mellan orsaken och djupet. Att “teknikaktier är övervärderade” ledde till tio svåra år medan “en global pandemi med miljoner döda, utegångsförbud i hela världen och länder som stänger sina gränser” gav en dipp på några månader. Jag minns coronakraschen och hur dumförklarade folk som inte sålde blev. “FATTAR NI INTE ATT DET HÄR ÄR DEN VÄRSTA EKONOMISKA KATASTROFEN SEDAN ANDRA VÄRLDSKRIGET?” lät det. “Värre än depressionen” var en vanlig profetia. Det var så självklart att det skulle gå åt Helsinki och att börsen skulle fortsätta ned i åratal. Sedan vände det och de som sålt missade det och massor av människor satt och väntade på att det skulle dippa igen. Död kattstuds, när som helst kommer det att vända igen. Börsen har inte nått botten. Hoppsan, nu är vi tillbaka till prepandemiska nivåer och jag sitter fortfarande i kontanter för att jag sålde när det gått ned 20%.

1 gillning

Just. Keep. Buying.

Nu kör vi allihopa! Dags att göra precis ingenting! :muscle::sunglasses:

2 gillningar

Så är det.

Jag tappade tålamodet med FRN fond jag haft, risk 2 och trodde den skulle stå emot bättre mot aktienedgångarna. Men -0.23% på en dag och nära noll igen fick mig att trycka på sälj.

Efter FRN-fond sälj, med lite räknande på att avvara till buffert långt framåt men även för utgifter i sommar, återbäring och annat, kommer jag ha snart ha 60k i torrt krut som ska in i aktiefonderna.

Frågan är när. Följer man terminerna för Usa Indexen innan börsen öppnar får man ju iaf en hint om vart dagen är på väg. Nackdelen är ju att traditionell Fondhandel tar några dagar att slutföras.

Vad hände nu? Ganska rak spik uppåt? Vilken nyhet fick börsen att plötsligt gå plus? Eller är det valar som köpt?

90 dagar paus på tullarna enligt uppgifter…

Fan måste skynda köpa lite nu :joy:

1 gillning

lmao, överväger :smiley:

Tillbaka på minus nu… Vilken berg- och dalbana :roller_coaster:

1 gillning

Gott att börsen baseras på Medias rykten och människans rädsla :smiley:

4 gillningar

Donald Trumps rådgivare Kevin Hassett uppger att USA:s president Donald Trump överväger 90 dagars tullpaus för alla länder exklusive Kina. Det rapporterar internationella medier. Wall Street, som handlas slagit under måndagen, vände till grönt en kort stund.

Händer mycket på några minuter…

1 gillning

Brukar inte en del säga att marknaden alltid har rätt? Just nu är den ganska spretig i sin eviga visdom isf :joy:

2 gillningar

Haha, -1% i Usa nu igen.

En av de kortare uppgångarna genom tiderna?

Den är nog nere om du uppdaterar nu.

Var precis med om den kortaste rekylen upp när jag sitter och bevakar indexen live, och det fick mig att göra ett stödköp! :rofl:

3 gillningar

Och… nu ändrade sig herr Fanta och det studsade stenhårt. Kvar står nervösa Svenssons och undrar om de kan stoppa den panikförsäljning de bestämde sig för i förmiddags.

2 gillningar

Avanza har 15 minuters fördröjning. Yahoo är i realtid. USA börsen är på minus.

1 gillning

Det var kul att se gröna siffror i några minuter iaf :joy:

5 gillningar

Sent aprilskämt från Trump?

JUST IN: :eu::us: EU says they are ready to discuss “zero for zero” tariffs with the US.

Underbart! Västländerna behöver frihandelsavtal med varandra :slight_smile:

4 gillningar

Iaf bra att EU agerar sansat i all röra.

0% för 0% tullar var ju något vi spekulerade om men inte trodde på riktigt. Att de sedan också går ut och säger att det redan erbjudits USA ett flertal ggr historiskt kanske sätter clownen lite i kläm. Han tar ju inte det budet iaf pga handelsunderskottet

2 gillningar