Hej,
Har precis köpt en Toyota, 2023 ca 2500 mil.
Har fått erbjudande på serviceavtal för 631 kronor i månaden 3 år, är det värt det?
Hej,
Har precis köpt en Toyota, 2023 ca 2500 mil.
Har fått erbjudande på serviceavtal för 631 kronor i månaden 3 år, är det värt det?
Nu vet jag inte vad en service på Toyota kostar men om servicen för en så ny och lågmilad bil kostar över 22000 på 3 år hade jag bytt bil…
Så nej, det är inte värt det! ![]()
Tillägg: Toyota är normalt jättebra bilar att äga ur ekonomisk synvinkel så ingen panik utan säg bara nej till serviceavtalet och njut av bilen! ![]()
Vad ingår?
Jag betatar 6k för en “liten” service på märkesverkstaden. Ska de byta bromsvätska mm. så blir det dyrare. Så om det blir prisvärt eller (jämför mot min verkstad) beror på vad som finns i serviceboken. Priset är säkert helt ok om det är en riktigt proffsig märkesverkstad.
Jag skulle inte ta ett serviceavtal, jag vill att verkstaden ska visa att de kan ta hand bilen och att bemötandet är bra innan jag bestämmer mig för att komma tillbaka nästa år.
Det är alltså 22 716:- på tre år.
Jag har haft stora, dyra, tyska bilar som kostat mindre än hälften att serva.
Ingen koll på Toyotas serviceintervaller och -kostnader men tycker det låter sjukt dyrt.
Är det som ingår i avtalet den årliga servicen? Om det är det borde Toyota kunna säga åtminstone ungefär hur mycket de tre servicetillfällena kostar om man betalar varje gång.
Är det tre service och max 4500 mil eller är det 6 servicar och 9000 mil?
Om du vill ha något rimligt att jämföra med så kan du kolla på vad mekonomen skulle ta för sitt serviceavtal. De erbjuder avtal på alla bilmodeller och ger en bra prisindikation att gå efter vad stämpeln från märkesverkstad kostar!
Jag betalar:
2200 kr för lilla servicen (Intervall 1-3-5-7)
4000 för mellanstora (Intervall 2-6)
6000 kr för stora (Intervall 4 och 8)
1500 mil eller ett år. Det betyder att i absoluta värsta fall så är det ca 12500 kr för tre servicarna i sämsta konfiguration. Jag har en Kia så inte 1-1 med toyota.
Va? Nej, jag bara framförde att kostnaden var mycket högre än vad jag känner igen från de Audi och BMW jag haft som (diesel)tjänstebilar.
Numera har jag en eldriven BMW som förmånsbil (betalar inte service själv) och en Tesla privat (gör ingen service alls utöver kontroll av bromsar då och då, och egenhändigt byte av kupefilter för några hundra).
Det var ett spännande citat, jag försökte citera TS och inte dig! ![]()
Håller med om att det verkar ruggit dyrt framlagt för Toyotan men min Kia kostar nästan samma! Med 2000 mil/år så snackar vi 550 kr/mån ![]()
Jag har just förlängt mitt serviceavtal på en VW Sharan. 3 år, 4500 mil, 420 kr per månad. Jag vet att det blir billigare än att lämna in den på samma verkstad då jag har haft serviceavtal i på den i fem år och har sett ordinarie pris när jag har beställt service.
Vill du ha låg servicekostnad så är nog Tesla ett bättre alternativ, men det märket har ju andra nackdelar.
När det kommer till gamla bensinare handlar det nog mer om verkstaden och mindre om bilmodellen.
Jag brukade serva min gamla Japanare själv, åkte till en hall med lyft, körde en utvändig tvätt medan oljan svalnade lite, sen upp på lyften, tappa ur oljan, på med nytt filter och ny packning, i med ny olja. Kolla igenom allt undertill när bilen ändå är uppe. Klart på en dryg timme material för några hundralappar. Byta bromsvätska är lite mer jobb med ingen rocket science. Ny olja två ggr om året, bromsvätska på våren inför årets bankörning. Nya skivor och klossar när det behövs.
Med en modern bil ska man väl koppla in datorn och klicka lite, men jobbet bör vara likvärdigt oavsett om bilen är Tysk, Japansk eller Koreansk.
Att jag betalar 10k varje år för service, helrekond och lånebil på finverkstaden, kanske borde in i lyxtråden ![]()
Låter absurt högt i mina öron.
låter dyrt. min avenisis är 10 år och jag har servat för mycket troligen och då gjort stor service 5000 ca och liten 3000 ca = 4000/år ca
enda problem jag haft är när lampan stod på i garaget 2 veckor och bateriet laddade ur ![]()
Har en Rav4 från 2022 jag betalar 400kr för per månad för Toyotas Serviceavtal. Hade samma avtal med min Avensis men då 300kr. Avtalet är varken billigare eller dyrare jämfört med om Man köper Toyotas service. Fördelen är att de typ byter torkarblad och sen tror jag det var någon extra garanti upp till typ 10 år/20k mil.
Dessutom blev min försäkring flera tusen billigare i samband med detta (de har något avtal med LF).
Så på totalen tyckte jag ändå det var värt det.
Uuhh, serviceavtal det gillar jag. Kontinuerligt kassaflöde ![]()
Vad ingår i detta?
Olja, oljefilter, luftfilter till motor, luftfilter till kupén. Någonting mer? Materialkostnaden är ca 1500 kr/år. Lägg till kostnad för personal.
Gissar att inte några “slitdelar” som bromsbelägg ingår.
Den som ställer ut avtalet kommer att göra en fin vinst. En mycket fin vinst.
Kör service-avtal på vår lokala märkesverkstad. En toyota corolla 2023. Vi betalar 430 i månaden.
Utöver servicen ingår alltid fri lånebil.
Så du betalar 5160 kr om året för att dom ska byta olja, luftfilter och kupéfilter?
På 3 år har du betalat 15 480 kr medan verklig servicekostnad troligtvis legat på under 13 000 kr
På ett treårigt serviceavtal borde du knö in 4 tillfällen. Både första och sista månaden.
Priset i trådstarten ser aning högt ut, kan ligga byte av växellådsolja eller tändstift i intervallet.
Ingen aning om vad som ingår specifikt, men om ditt förslag är att göra det själv så har jag varken tid eller intresse (och sannolikt sparar jag inte jättemycket jämfört med att jobba mer istället).
Vet dock att det är en del grejer runt hybridsystemet som du inte har med i din kalkyl.
Men begärde info om vad servicarna hade kostat och det var cirka 2000 billigare än att betala vid varje tillfälle. Givet oförändrad prisbild (osannolikt givet inflation dock). Så det låter ok för mig.
Sen har toyota förlängd garanti i upp till 10 år om man servar enl deras program. Tror inte din kalkyl täcker det heller?