Bra input, kul! Jag har ändå alltid fel kropp för kläderna så varför inte egentligen… Hur såg processen ut för dig liksom? Tog dem mått på dig och så? Ungefärlig tidsåtgång mellan tumme-pekfinger?
Jag har redan haft en tanke om vilka plagg jag har önskat mig och kollat upp ett tyg, jag har låtit sömmerskan göra inköpet för hon har bättre priser. Hon har vid första träff inför ett plagg tagit mått, gått igenom vad jag vill ha, ett möte på en tjugo minuter. Ibland har jag fått åka till henne mitt under arbetet för att prova och ibland har jag först kommit när plagget är klart. Hon har inte haft mig som enda prioritet och ibland har det kanske tagit två veckor att få ett plagg. Hon har ju inte jobbat med det under hela den tiden då, men jag vet faktiskt inte hur lång tid hon lagt. Det är helt klart favoritplagg. Ibland har jag även lämnat in plagg jag redan har för omsömnad så att jag passar dem bättre. Jag måste dock säga att just att hitta en sömmerska som man trivs med kan vara lite knöligt. Jag har haft samma i många år och tyvärr gick hon bort för ett drygt år sedan, och ännu har jag inte bestämt mig för om jag ska knyta ihop mig med en ny.
Typ HM är ett bättre alternativ för den Kinesiska arbetaren, även om inte är perfekta och har en hel del brister så arbetar de ändå med frågorna. Shein och Temu är snarare en garanti att det är skit. HM behöver dessutom tänka på sitt varumärke när det kommer till miljö/hälsoskadliga ämnen i sina produkter.
HM har samma har samma sorts tomma ord om “hållbarhetsarbete” som Asket. Men försök hitta på Askets sida var kläderna sys och av vem? Nej, se det går inte, jag har provat.
Blandar du ihop Asket med Arket? Kolla på sidan för Asket, där hittar du all information du behöver.
Poängen som jag har försökt att göra, är att i förlängningen kan vi som konsumenter påverka fler producenter till att gå över till att behandla folk bättre om de märker att konsumenterna inte gillar läget. Dessutom, för att återkomma till den enskilde arbetaren, om vi som konsumenter istället stödjer producenter som betalar skäliga löner så kan fler arbetare jobba där istället. Problemet är att hitta märken som har produktion i Kina och även kan visa på att förhållandena där är bättre än i fabrikerna där folk arbetar för slavlön. Spårbarhet är ett steg i rätt riktning.
Blev det tydligare nu?
Sant, beteendemässigt är ingen helt rationell. Men samtidigt är det lite som att rättfärdiga postkodslotteriet med välgörenhet att säga att annars ger man nog inte lika mycket eller inget alls. Jag ska diskutera lite med min partner om att ge regelbundet till en välgörenhet vi vill stötta. Tror snarare jag hade velat ge månadsvis då vi handlar ganska lite. Jag tror många fick intrycket att jag vill rättfärdiga ett kompulsivt shoppande, men vi har aldrig handlat från Temu och jag tror vi köpt från Shein 3 gånger över de sista åren. Till min kunskap har inget från köpen kastats. Det har köpts ett par plagg, men främst väldigt specifika heminredningsprylar som är svåra att hitta motsvarighet till och som då kostar mer än vi någonsin skulle betala för sådant.
Jag är inte exklusivt konsekvensetiker, men det är en stor del av min etik. Jag tror inte att man effektivt som privatperson kan ge sig på alla etiska problem utan man får välja sina strider till där ens pengar och energi ger god etisk nytta för investeringen. Det behöver inte alla hålla med om, men det är det tankesättet jag tillämpar i denna typen av frågor.
Sant. Fick en rekommendation om Asket.com vilket till synes verkar som ett bra bolag ur miljö och arbetsmiljö perspektiv, men en t-shirt kostar 500:-. Vad det gäller alla de stora klädbolagen så har jag inte hittat något som inte är förödande i tredje världen. Deras personal i Sverige har det kanske bra, men i helhet känner jag inte att det är ett meningsfullt mellanting.
En åsikt som upprepas av många. Sally gav ett bra exempel på var man kan handla, om man har råd. Var handlar du själv?
Problemet jag ville framhålla. Det går kanske att argumentera att H&M eller Fjällräven är snäppet bättre än Temu/Shein om man vill. Men de är alla klart och tydligt väldigt dåliga mot människor och miljö. Jag vill dock ha ett alternativ som är distinkt och tydligt bättre, men utan att betala 500:- per t-shirt. Då det känns som väldigt mycket pengar för den moraliska nyttan kan bidrar med och kunde troligen spenderats mer meningsfullt.
Gillar dina svar Sally! Att ha råd är dock lite diffust ibland. Kan jag teoretiskt betala 700:- för ett 3-pack boxer. Absolut. Jag tjänar drygt 22 000:- netto (inte mitt hushålls inkomst, bara min lön. Fru studerar så lite csn och sen kapitalinkomster) och har två barn och försöker ha ett starkt sparande. Vi är rädda om våra prylar, köper ofta second hand, har investerat i solceller, energieffektiviserat hemmet, går till jobbet istället för bil etc etc. I regel saker där pengar, egen tid, ork och miljönytta går ihop till en rimlig helhet. Nu är det mer av en killgissning än en exakt mätning av miljönyttan, men steget från typ Shein, till typ H&M verkar inte vara en tillräcklig etisk förbättring, trots en brant prisökning, och att betala så mycket mer än H&M till t.ex. Asket verkar ohyggligt dyrt. Som sagt, det kan vara min okunnighet i hur mycket skada enkla plagg har på miljön och människorna som jobbar med det som gör att det känns dyrt jämfört med andra områden där vi väljer att minska skadan vi gör. Detta är ur perspektiv som någon som konsumerar ganska lite och köper saker långsiktigt. Ingen behöver ha råd med fast fashion.
Tack för input kan förtydliga att vi köpt väldigt lite kläder på Shein och har inte kastat ett enda plagg. Har aldrig köpt något på Temu. Jag har ett par byxor som är ca 23 år gamla, för att illustrera hur flitig konsument jag är. De är lite i extrem utkant, men vi köper relativt billigt, gärna second hand med mycket, och behåller sen våra kläder tills de inte är presentabla längre, och då används de till trädgårdsarbete och gym tills de börjar falla isär. Jag är inte på något vis en fattiglapp, men inte rik nog att betala för alla ändamål. Om de stora klädkedjorna i Sverige vore i en tydligt annan etisk och miljömässig kategori så hade jag inte ställt frågan. För mig är det, ur mitt etiska perspektiv, mängden nytta per krona + mängden tid och ork det tar. Inte för att jag är lat eller fattig, utan för att där är i praktiken väldigt många saker att ta ställning till som kostar just pengar, tid och ork. Det är bortom orealistiskt att ta varje kamp och ens ansträngningar ger inte samma etiska avkastning i varje kamp. Om det vore lätt att hitta etiska klädbolag med rimliga priser (nej, inte asiatpriser, men att kalla Asket ‘‘Bara lite dyrare än H&M’’ är att ta i).
Tack! Ska titta på dem. Det verkar som ett mer realistiskt pris för en mer etisk klädhandel. Som du säger så ser det nästan lite för bra ut, men det betyder inte att något måste vara lurt. Någon annan som vet något om Neutral? Det ser ut som att de inte gör alla sorters kläder så kan vara att de fokuserar på just vissa artiklar de kan göra bra utan att det blir för dyrt?
Gör jag redan med mycket. Både second hand samt att vi lagar egna kläder om det är mindre skavanker. Med ‘‘vi’’ är jag bortskämd med både en fru och en mor som kan förlänga livet på kläder. Vi handlar få nya plagg och vi behåller våra kläder (och alla våra ägodelar) länge. Vi köper bara kläder och saker som vi avser använda på lång sikt. Är där något bolag du vill rekommendera?
Det var strängt på dig själv. Om du är så hård att du inte ens i via second hand, där du inte bidrar till bolaget alls längre. Är det inte mer etiskt i det skedet än att t.ex. orsaka nyproduktion? När plagget väl hänger på erikshjälpen så gör det ingen ny skada på miljö och människor att du köper det. Aldrig varit tyngd av tanken att det vore oetiskt att köpa något i secondhand som producerats av ett oetiskt företag.
Det stämmer kanske, jag har bara svårt att se att en Shein t-shirt bär på över 400:- ondska och att man får god etisk avkastning på att betala dessa 400:-. Är en killgissning då det är svårt att uppskatta miljöskada och människoskada, men 400:- räcker ganska långt enligt välgörenhetsorganisationer. Som så många säger ‘‘Man kan inte tänka så!’’, men jag tänker så… Jag vill göra saker som gör nytta. Det kan vara att jag är för okunnig i just hur mycket skada som sker per t-shirt då det är svårt att kvantifiera. Mina t-shirts är alla väl förbrukade innan de sorteras bort, har ingen koll på fashion utan köper det jag har avsikt att använda tills det inte är brukbart längre.
Som sagt, det går kanske att göra en ondskekarta och placera ut H&M som mindre ondskefullt än Shein. Det är som slutkonsument inte jätteenkelt att säga att om man betalar det extra det kostar hos H&M så har det en meningsfull positiv effekt. Här jämför jag lite med andra situationer där man kan göra val som inverkar på människor och natur som kommer med kostnader i pengar, tid och ork. H&M har kontinuerligt gjort en massa dumheter, det görs ju inte en artikel om dagen för samma skandal under varje dag det pågått. Det är nyhetsvärdigt en kort stund när de blir påkomna.
Sorry för det långa inlägget, ville svara på en del kommentarer och tänkte det var bättre att göra allt i ett.
Tack för ditt långa inlägg! Det var trevligt att läsa om dina funderingar. Att över huvud taget fundera och våga diskutera det offentligt är ett steg i rätt riktning, inte minst eftersom alla vi andra måste anstränga oss för att försöka svara något vettigt, och därmed kanske komma fram till nya idéer också.
Handlar inte kläder så ofta om jag skall vara ärlig men när det blir av så är det mest Levi’s grejor från olika ställen. Jag tycker de håller bra och behöver inte bytas förrän de har använts väldigt länge.
När det gäller jackor eller dylikt så blir det oftast The North Face/Arc’teryx eller andra märken som erbjuder kläder märkade med bluesign.
Skor hållbara sådana, till exempel Ecco som oftast håller längre än jag förväntar.