Sidointäkter - era bästa tips, som hobby eller extra inkomst

Intäkter behöver inte bara komma från sitt huvudsakliga jobb.
Tänker att vi här kan dela med oss av tips för sidointäkter. Det kan vara stort som smått.

Jag har tex funderat på att skriva en barnbok. Jag blev inspirerad av min storasyster som driver egen förskola. Hon berättar om svårigheter en del barn har, och jag brinner kanske lite extra mycket för barn med NPF-diagnos (då jag själv fick min diagnos upptäckt alldeles för sent). Så min tanke med boken var att det skulle vara en barnbok, men samtidigt innehålla pedagogik för att få andra barn (utan diagnos) att förstå sina kompisar bättre och att inte vara dömande/nedvärderande. Den ska med andra ord handla om att alla barn/människor är olika och att en diagnos inte behöver vara en dålig sak, utan tvärtom, kan innebära att man är särskilt duktig inom vissa områden, medan man har svårare inom andra. :slight_smile: Än så länge är jag bara i “idé-fasen”.

Kanske är det någon av er som har något att dela med er utav?
Har ni något vid sidan av jobbet som ni gör (antingen för att ni “bara” vill göra det för nöjes skull eller tjäna extra pengar vid sidan av vanliga inkomsten).

Helt enkelt, sidointäkter, stort som smått, dela med er! :smiley:

4 gillningar

Det finns flera befintliga trådar om detta, exempelvis:

Exempel på skattefria inkomster - Vardags- och privatekonomi / Jobb-, lön- och arbetsrelaterat - RikaTillsammans Forumet

Hobbies som är lönsamma - finns de? - Vardags- och privatekonomi - RikaTillsammans Forumet

Vad är era bästa tips för att öka sin inkomst? - Vardags- och privatekonomi - RikaTillsammans Forumet

Tips på att tjäna mer pengar | Avsnitt #202 på bloggen - Vardags- och privatekonomi / Företagande och aktiebolag - RikaTillsammans Forumet

Det finns fler.

2 gillningar

Jag startade en butik, håller på med hästar och att kasta lasso så finns inte många ställen att köpa de på och den butiken som sålde lasson i Sverige la ner så då bestämde jag mig för att starta en egen istället. Så de har jag som bi syssla, tar inte ut lön nu och då jag redan ligger över brytpunkten så får de bli aktieutdelning när de blir aktuellt att ta ut pengar om några år

1 gillning

Jag brukar sälja fisk ibland om jag har haft god fiskelycka. Jag har några bekanta som inte fiskar själva och tycker det är för dyrt med färsk insjöfisk (man får ej sälja fisk från havet som fritidsfiskare). Ibland är det nån som hör av sig och frågar om de kan få köpa en lagom stor matgös eller några abborrar om man skulle få nån extra på kroken. I övrigt släpper jag annars tillbaka den mesta fisken jag fångar. Nu lägger jag ju dock betydligt mer pengar på fisket i sig än vad det generar i inkomst :joy:

Har i år även sålt en hel del egenplockad svamp. Den är gratis för mig att plocka och jag gör det gladeligen då jag gillar själva letandet och plockandet. Brukar bli för mycket svamp för att täcka mitt egna bruk så resten säljer jag.