Silver stacking - den nya folkrörelsen

Har du sålt av någon gång eller köper du bara? Gold bug brukar det väl kallas när man bara hamstrar?

Har du sålt av någon gång eller köper du bara? Gold bug brukar det väl kallas när man bara hamstrar?

Aldrig sålt men har heller inte hållit på så länge, började stacka för lite drygt ett år sedan eftersom jag oroade mig för långvarig inflation och kände då att silver är rätt sak för mig.

Ja, det är allt lätt att bli lite biten av silverbuggen :smile: Det ger stor glädje att äga vackra mynt också (fortfarande bullion med inte alltför hög premie)

Om jag säljer av så blir det PSLV och AuAg Silver Bullet i första hand. Det fysiska har jag för långvarig ekonomisk trygghet. Då är vikten på innehavet mer intressant än vad spotpriset råkar vara för dagen.

1 gillning

WSS är konspiratoriskt trams

Vad har ni för strategi nu när silverpriset faller? Köper ni på er gradvis allt eftersom priset går ner eller väntar ni på större nedgång?

Brukar bli bäst om man sprider ut köpen men tänk också på att vi har en deadline för momsfritt silver från Estland, den 1:a juli i år.

Jag köpte mer PSLV på 7.5 och har en stop loss ordrar på 7.0 och 5.5. Är sjukt irriterad att jag precis köpt lite mer innan nedgången på 8.5 och 8.2. Det är precis som Jan säger…ångerns tempel. Just nu känns det omöjligt att sia i hur mycket priset kommer att gå ner.

Jag har inte köpt något fysiskt silver än och eftersom jag bor utomlands så vet jag inte hur det skulle fungera…men kanske borde kolla upp det ändå eftersom jag borde kunna få det levererat från Sverige till Estaland även om jag inte är där.

Stopploss på fysiskt silver? :laughing:

Den enda ångest jag kan känna är över beslutet mer PSLV när det är så billigt eller momsfritt från Estland medan det är möjligt.

Allt fler ansluter sig till WallStreetSilver
190 000+ glada silverapor nu :gorilla: Tippar på att vi når en kritisk massa runt en kvarts miljon och därefter kommer det att gå undan.

Har lite väl stor position i silver redan men det lockar såklart att köpa mer nu.

1 gillning

Har lite väl stor position i silver redan men det lockar såklart att köpa mer nu.

Man kan helt enkelt inte äga för mycket fysiskt silver i tider som dessa.

Wife: First it was 100, then it was 300…

Haha…jag älskar stop loss. Bra att slippa kolla priset hela tiden. Och extra praktiskt när man köper på marknader som är öppna när man själv sover :slight_smile:

Trots att jag vet att silver är billigt även när det kostar 25, så får jag ändå ångest över de röda siffrorna och tänker att varför väntade jag inte längre…

Trött på aktier och krypto, går all in på silver och guld :crazy_face:

9 gillningar

EDIT: Ser att det bara går att sälja. Någon som vet om det finns något sätt att köpa denna ETF i Sverige idag?

Ser att det går att handla PSLV på Avanza. Har det gått tidigare? Någon med erfarenhet?

Nix. Denna finns ju dock:

Det har har gått att köpa PSLV på Avanza innan 2018-03-01. Då förbjöd EU i praktiken köp av samtliga amerikanska och kanadensiska ETF:er, allt för ditt eget bästa, med hjälp av ett omfattande regelverk.

Avanza skriver:

Eftersom instrumenten klassas som komplicerade instrument och för att kunna erbjuda köp i dessa krävs att vi har detaljerad PRIIP-faktablad (på svenska). Då det är information som i nuläget inte erbjuds av tillverkaren av ETF:erna är dessa köpstoppade.

Källa: Kan jag handla amerikanska/kanadensiska ETF:er via er?

Avanzas påstående är dock en sanning med modifikation. Degiro har svenska faktablad för PSLV och jag har den på “svenskt ISK” hos dem. Senaste jag köpte mer var förra hösten, men jag antar att det inte är några problem att köpa nu också om jag så skulle vilja.

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Går det att köpa silver momsfritt fortfarande?