I livspartnerskap brukar mannen vara runt 2-5 år äldre än kvinnan och dör samtidigt cirka 3,4 år tidigare. Han har alltså minst 5 år mindre tid kvar att leva än vad hon har, han behöver därför gå i FIRE betydligt tidigare än kvinnan. Så det finns inte så mycket att planera ihop – i alla fall inte för minst de första 5 åren. Jag förväntar mig oavsett att tillbringa minst de första 5 vintrarna i Spanien ensam (med familjebesök) – och det passar mig utmärkt som är introvert.
I mitt hemland är skillnaden mycket större. Och det är ännu större skillnad i antalet år utan allvarliga hälsoproblem, så kvinnor lever både längre och med ännu fler friska år.
Så kan det vara, men då bör du nog inleda med att redogöra för det, speciellt på ett svenskspråkigt forum med bas i Sverige där den stora majoriteten bor där/här.
Vilket är ditt hemland? Menar du Spanien eller har du rötter på annat håll i världen?
Instämmer med dig. Att ge sig in i Fire innan man ens träffat en partner eller bildat familj känns lite fattigt. Men å andra sidan finns det personer som är introverta och inte har dessa behov. Eller psykisk ohälsa där ångest och annat gör det plågsamt/svårt att arbeta. Så ja, för dem kan FIRE vara ett mål. Själv skulle jag inte gå i FIRE om jag inte hade partner och familj.
Jag sade inte att de inte kan sluta samtidigt, jag sa bara att en äldre man är tvungen att gå i FIRE tidigare p.g.a. kortare livslängd och ännu färre friska år än en yngre kvinna.
Den yngre kvinnan kan göra det samtidigt som ett personligt val, men inte p.g.a. kommande hälsoproblem och död och med en betydligt lägre pensionsinkomst.
När jag blir för gammal för att jobba vidare är min sambo fortfarande för ung för att sluta jobba.
När det gäller mig själv, som är introvert, längtar jag mest efter de första FIRE-åren när jag kan tillbringa min fritid ensam. Om min sambo också skulle gå i FIRE är det fullt möjligt att jag går tillbaka till jobbet bara för att få lugn och ro.
Intressant inställning, varför skulle avsaknad av ett lönearbete försvåra/förhindra möjligheten att träffa någon och bilda familj(om det är ett mål man har). Jag förstår om man uteslutande söker sin partner på sin gemensamma arbetsplats. Men för mig så har det aldrig riktigt varit där jag letat efter någon under mina yngre singel år.