Hej alla!
OK det här kan säkert vara ett känsligt ämne för en del. Jag hoppas ingen tar illa upp och jag vill säga att jag har ett genuint intresse i frågan så jag talar bara för mig själv.
Jag är singel och är väldigt nära den gräns jag satt upp för mig själv för att kunna sluta arbeta och kalla mig finansiellt fri.
Jag är på Tinder och jag är frustrerad över hur lite man får veta om de personer man försöker matcha med. När man matchar så är det till största delen utseendebaserat och jag vet inget om deras ekonomi eller inställning kring livet. Det är inte heller en jättelämplig första fråga att ställa på en dejt så det tar ett tag innan jag vet vem jag har att göra med.
Kort och gott: Vi som söker finansiell frihet eller till och med är nära eller framme vid målet; hur hittar vi likasinnande?
PS. De som är födda i rika familjer har redan ett nätvärk de kan utnyttja för att hitta likasinnade och de med samma förutsättningar men vi som har kämpat upp från ingenting har inte det. Inte jag iaf. Så jag känner mig vilsen… DS.
Va bra att du tar upp det Tommy! Jag undrar detsamma.
Jag drar mig också för att direkt för en okänd nämna att detta är ett stort intresse, livstil o.s.v. men vill däremot troligen hitta en likasinnad partner, som är med på samma tåg eller räls åtminstone.
Kanske söka dig till kretsar kring minimilism? De torde vara lagda på den ekonomiska sidan. Om inte annat kan du föra det samtalet att du är intresserad av det och följer det till vissa delar.
Jag tänker att just det här behovet är ett utomordentligt fundament till ett bolag! Du har ju de väl beprövade av Match, Tinder, Grindr, Mötesplatsen, Stajlplejs(lol) med mera plus alla som riktar sig till de rikaste av rika. Ingenting som matchar den målgruppen du beskriver. Starta en tjänst för dejting inom det segmentet och hitta den rätte på köpet.
Tack Jbl. Det är sant. Skulle kanske kunna hitta forum och event för FIRE.
Men då är jag rädd att jag hittar nog främst de som just påbörjat resan. Jag är nästan klar…
Jag har själv varit i det träsket och harvat. Det kostade pengar och gav ingenting. Sambon hittade jag på helt andra vägar. Kan tjänsten isf skalas upp och bli lokal på en global marknad så hot dang, då snackar vi potential att lyckas.
Däremot tror jag på det som en affärsidé då den är beprövad och bevisligen fungerar för väldigt många aktörer. Din andra idé i den andra tråden ger jag däremot 0% chans att lyckas. Den här skulle jag nog säga är större än 50% att lyckas .
Håller helt med.
Men för min del är det skillnad att just ha sett ljuset och lyckats spara ihop 200tkr mot att vara uppe i 3-7mnkr… vi snackar många år i skillnad.
Eller för den delen hitta de som sedan länge nått målet. Det kan vara genom att de har gjort den här resan eller via arv, företagsexit eller via old money. Men hur hittar vi varandra!?
Jag har förstås lekt med tanken att säga rakt på sak vad jag söker efter på Tinder och kanske andra sajter men då är jag orolig att jag attraherar gold diggers…
Men en gold digger borde du ju lätt kunna spotta. Det är ju bara att ta upp frågan om random fond med 1.5%+ avgift och andra skabbiga nyckeltal och se hur diskussionen artar sig.
Men alltså, söker du någon med liknande intressen eller söker du någon som är rik? Låter mer som det sistnämnda här. Är det du som är golddiggern mån tro?
För övrigt har jag aldrig hållit på och dejtat och tindrat och vad nu folk gör nu för tiden (nu låter jag jättegammal men jag är inte det ) men tycker överlag folk verkar krångla till saker. Om jag hade varit i den situationen hade jag nog föredragit att avhandla saker lite snabbare så man kan stryka ointressanta kort relativt snabbt.
Det är väl bättre då att fråga det man undrar på en gång (förutsatt att det platsar inom något sånär normala samtal). Man behöver ju inte fråga om någon är rik eller så, det låter ju jättekonstigt. Kanske kan man fråga hur personen ser på ekonomi och fortsätta därifrån. Man kan nog få ett hum om personen beroende på svar.
Haha Maria! Touché!
Nej jag är inte golddigger. Ville bara bredda ämnet lite så det inte råder missförstånd.
Jag förstår vad du säger och det är ju precis så det går till. Det märks att du inte har gjort så mycket dejting för då hade du förstått att det du skriver är väldigt tidskrävande!
Man matchar på nåt sätt.
Sen börjar man chatta lite.
Kanske vill man ses.
Det kan ta allt mellan 1-20 dagar innan man hittar en tid som funkar (Sthlm)
Troligen dryftas inte detta på första dejten
Så processen upprepas.
Fanken jag får gråa hår bara av att beskriva detta!
Vad jag letar efter och hoppas på är ett sätt att segmentera den ursprungliga poolen lite mer enligt våra livsmål…
Hur många svarar på kontaktförsök? Min erfarenhet är att kvinnor överöses med kontaktförsök och att män får svar på mindre än 10% av sina försök att nå fram. Var det inte en tjänst för heteros där bara kvinnor kunde ta första kontakten? För att låta dem slippa bli bombarderade med idiotiska saker.