Ska jag fly Sverige innan jag dör ensam och barnlös?

Jag är 56 år gammal, har noll skulder, äger bostad, har sjusiffrigt sparande jag slitit för sedan 80-talet. ändå alltid dumpad i alla mina förhållanden för att jag är ”för snål” och ”räknar på varje krona”. Jag är så är och trött på det här jävla landet där ingen är tacksam över stabilitet, där kvinnor påstår att de vill ha ”trygga män” men sen beter sig irrationellt. Jag känner mig less och nu ligger jag vaken om nätterna för att jag inte vill dö ensam och barnlös, att hela mitt liv känns meningslöst när jag inte fått dela det någon längre tid med någon. Ska jag casha ut , lämna detta kalla skitland och flytta till Thailand där en man med pengar kan få sig en kvinna som kommer visa uppskattning? Där kan jag kanske fortfarande bli pappa även om det inte var planen i mitt liv. Eller ska jag bara säga fan ta allt och leva ensam i ett varmt land? Är så trött nu, och jobbet ger mig ingen glädje.

6 gillningar

Det märks verkligen att du är ledsen och frustrerad!

Visst kan ett miljöombyte ge nya perspektiv, och kanske kan ett visst lands kultur passa din personlighet bättre än en annan.

Men man kan ju tyvärr inte fly från sig själv. Du verkar ha mycket uppbyggd frustration och besvikelse inom dig som behöver få komma ut eller tas om hand.

Det uppskattas ju inte alltid av oss män att få det här rådet, men jag skulle verkligen börja med att investera lite av dina sparpengar i att gå några gånger till en psykolog. Det har hjälpt mig så många gånger genom livet när det behövts.

Kanske kan du också ta en längre semester eller kortare tjänstledighet nu i vintermörkret och besöka en varmare plats under någon månad?

22 gillningar

Det kan du göra. Tänk då bara på att kvinnan i Thailand kommer visa uppskattning för dina pengar och inte dig som person nödvändigtvis. Räkna med att du behöver försörja även hennes familj. Dessutom får du vara beredd att göra ganska stora anpassningar för att leva i deras samhälle då det mesta är annorlunda där.

1 gillning

Var hittar du dessa kvinnor, och vilka kriterier (om några) går du själv efter? Även kvinnor är individer, så du behöver hitta någon som delar ditt tänk. Men om du fiskar i en kloak kommer du aldrig få några fina napp.

Sedan får du försöka bli mer smidig gällande din sparsamhet, åtminstone i sällskap med andra. Att spendera på det man värdesätter och snåla som satan på det men inte bryr sig om är en regel många lever efter. Du verkar värdesätta att leva tillsammans med en kvinna, bilda familj etc - så lägg då pengar på det.

Han lär knappast spara pengar jämfört med att ta på sig spenderarhatten ibland tillsammans med en svensk kvinna om man säger så.

2 gillningar

Behöver sparsamheten bli ett problem i kommande relationer här hemma? När man kommit upp en bit i ålder har båda redan sina ekonomier och man behöver inte slå ihop dem utan var och en står själva för sina utgifter och sparsamheten behöver inte orsaka den andra bekymmer.

Gemensamma barn är en annan femma, barn kostar :smiley:

2 gillningar

Jag tror inte kvinnor är mer eller mindre golddiggers i andra länder. De finns överallt. Men det kan säkert finnas fler kvinnor som vill bilda familj med en 56åring i länder där större åldersskillnad är vanligare.

Men snålhet är också osexigt överallt. Att du har stabil ekonomi och stort kapital har ju ingen positiv inverkan för någon om det inte används till att förbättra ert gemensamma liv. Om ett liv med dig är att leva som att man var superfattig fast man inte är det för att kapitalet ska växa är det nog inte särskillt lockande i något land. För när det ska väljas familjepartner är nog den som ger allt den har för att förbättra för familjen även om det inte är så mycket mer atraktiv än den som har mycket men inte vill använda det.

Sen handlar det nog inte bara om pengar. Folk bildar familj med någon de vill dela vardag och livsstil med. Antingen söker du där du tror att din nuvarande livsstil och sätt att va är ett kap. Eller så ställer du dig frågan: Den typ av tjej jag är ute efter, vad letar hon efter, var letar hon, hur utgör jag bästa alternativet för henne?

9 gillningar

Tänk också på dina framtida barn, att de ska passa in och känna sig hemma i Sverige.

Hitta någon som ser ut som oss och har liknande kulturella värderingar och traditioner i östra Europa istället för något så exotiskt som Thailand.

2 gillningar

Nu är det kanske inte så du menar, men jag vänder mig mot råd som går ut på att man ska anpassa/förändra sig för att ”bli” en bra partner för någon. Det kommer inte funka i längden. Bättre att leta efter någon man ”vibar” med naturligt.

2 gillningar

Det är väl dock fullt möjligt att man har drag som man kan behöva tona ner och andra man kan behöva tona upp om man vill ha en långvarig partner. I detta fallet kanske det inte ens handlar om personlighet utan ovanor, som tex snålhet.

6 gillningar

Det stämmer, tror inte heller hans mål är att spara pengar utan hans problem är att svenska kvinnor inte uppskattar att man har en stabil ekonomi.

1 gillning

Men vem vill bygga en relation på att partnern har en stabil ekonomi som enda usp. Skulle du vilja det?

8 gillningar

Vart är Sveriges kloak måntro och hur har alla bra tjejer lyckats fly det stället?

1 gillning

Ingen, men nu antar du ekonomin är hans enda fördel, vilket inte stämmer

1 gillning

Absolut. Och nu säger jag inte att det är så i detta fallet. Men det kan också va bra att ställa sig frågan om något man gör vibar dåligt med nästan alla man skulle vilja dela sitt liv med. Speciellt om det varit ett återkommande tema i ens liv.

Sen kanske man kommer fram till att det var ens tidigare urvalsprocess som var fel. Att man betat kroken för fel fisk eller fiskat i fel vatten. Men kanske också att vissa saker är värda att omvärdera vikten av i sitt liv. Eller kanske man manifesterar sitt ekonomiska intresse på ett nytt mer attraktivt sätt. Vad vet jag. Det kanske inte är en själv utan marknadsföringen som blir ändrad.

Han drar ju själv upp det som det främsta skälet till att vara ihop med honom, kombinerat med att han får återkoppling om att han är snål. Det låter som nånstans finns det ett feltänk runt vad som är viktigt för att få en bra relation. Pengar (som det dessutom uppfattas som att man inte vill dela med sig av) kan omöjigt vara det största skälet.

3 gillningar

Måste tyvärr vara ärlig här och säga att det känns som att det där med barn, det skeppet har nog seglat tyvärr. Jag är själv en rätt gammal farsa (44 vid min senaste unge) och det get mig lite ångest om hur gammal jag kommer vara när de tar studenten, att jag förmodligen kommer dö när de är i trettioårsåldern osv.

Du skulle vara över 70 när ditt barn är 15… Tråkigt nog känns det inte riktigt rätt för dina barn. De kommer förmodligen ha ångest också om att du kommer dö rätt snart när de är i den åldern.

Jag skulle fundera på terapi om den frågan, det är verkligen en stor fråga och många unga nu som lever i en JAG JAG JAG-tillvaro (så kallat “barnfria”) kommer få samma existentiella ångest i framtiden. Så du är långt ifrån ensam åtminstone om det är en tröst.

Däremot ser jag inget fel med att du spenderar några månader i Thailand per år och lever rövare. Nåt kul måste man ha för pengarna.

5 gillningar

Anledningen till att pengar inte kan vara det största skälet är ju just för det handlar om svenska kvinnor. Så frågan förblir om han ska ändra på sig själv eller flytta någon annanstans där hans egenskaper värdesätts.

Kan du göra, men frågan är om det du söker finns där?

Skulle som andra nämnt först gå och prata med någon.

Sen så lever vi inte på 1800-talet, en partner idag i Sverige tjänar oftast egna pengar och är inte beroende av en förmögen partner för att klara sig. Så att vara förmögen på pappret bryr sig troligen få kvinnor om.

För att bli kär krävs flera aspekter, men för att bli ett par krävs att man trivs ihop, att ens värderingar passar ihop och att man känner sig respekterad och omtyckt.

Väljer man att hellre dö rikast på kyrkogården på bekostnad av att ha ett ok liv idag, så spelar nog bostadsort liten roll tyvärr.

Tips kan vara, om du orkar, att prata med dina ex om vilka nyckelfaktorer som gjorde att förhållandet tog slut. Svarar alla samma, så kan det vara något att lära sig av.

13 gillningar

Man är två i en relation.

Om Du alltid blir lämnad av samma anledning, är det antagligen det som är problemet\* Då, Nu och i Framtiden.

Vill man inte ändra sitt beteende som ger upphov till problem, ja då får man stå sitt kast. Då har man valt att det är svårt och i vissa fall näst intill omöjligt att hitta en partner.

Detta problem kommer du ha oavsett din geografiska position. Men visst, det finns andra kulturer på jorden - men om man är så att ingen vill stanna i relation med en, ja… Då skulle jag gissa att t.o.m. andra kulturer skulle ha svårt för en.

imho är det en fruktansvärt stor svaghet i sin karaktär att inte kunna ändra, eller böja sig i sina sätt för att tillmötesgå en partner.

Jag har ingen koll på hur “snål" du är, så fan vet jag. Jag har dessutom ingen aning om vilka kretsar du letar efter en partner.

Lägg ut en annons i tidningar

“Hej,

Snål och rik söker kvinna. “

Var ärlig, det kommer antagligen gå vägen om än ta tid.

Lycka till och må gott.

\* Inom rimliga gränser såklart.

5 gillningar

Bra råd här!

1. Investera i terapi
  2. Res iväg några månader

Sen utvärderar du sitationen igen med nya ögon.