Ja, men varför kan du inte träffa någon i ”början” av sparandet då? Om ni nu skulle ha samma inställning och att det är det du söker? Eller har du dyra hobbies du vill kunna utöva med din respektive som du inte vill stå för?
Nej, jag förstår. Det låter ju helt extremt hemskt att slösa så mycket tid på någon som är till 99 % eller mer ingenting man över huvud taget eftersöker. Du får sänka dina krav och nöja dig med ett våp, många rika män verkar tillfreds med det!
”Sparsam herre söker likasinnat fruntimmer för brevväxling och eventuell vänskap. Damer med vårkänslor och en sparkvot överstigande 50% är särskilt välkomna att svara.”
Skönt att man börjat bli för gammal för kvinnor. Tänk så mycket hjärnkapacitet som kan frigöras när man inte behöver tänka på sex längre. För att inte tala om all fritid. Man kan börja samla frimärken eller binda flugor.
Jag känner till en webbplats för detta, även om det inte finns många medlemmar i Sverige (ännu). Jag har hört att det också har ett vänssökläge så jag tänkte att jag skulle gå med för att träffa fler likasinnade, har inte provat det än: https://firedating.me/
Min egen erfarenhet har mest varit att bara ha tur i den jag matchade med på Bumble. Mannen jag träffade är inte på samma inkomstnivå än, men jag tror att han har en bra, ansvarsfull attityd med pengar. Han är också glad över att hålla ekonomin åtskild, vilket var viktigt för mig. Vi diskuterade våra ekonomiska situationer i samband med arbete, mål etc. tidigt när vi träffades. Vi pratade inte om nuvarande besparingar eller exakta inkomster, men det fanns tillräckligt med detaljer för att få en allmän uppfattning och lära oss om våra attityder.
Om du vill hitta någon så ge dig ut och chansa. Du kanske hittar drömmen i någon som inte alls tänker fire. Det finns ju annat här i livet och det kanske inte alltid är bra att ha någon som tänker lika omkring en.
Är FIRE din hobby och därför vill hitta någon med samma hobby? Eller varför är det så viktigt att hitta nån med like mycket deg? Räcker det inte med att ha separat ekonomi? Jag känner flera par där ena har väldigt mycket mer deg än den andra, därav min fråga. Brukar ju vara tillräckligt svårt att hitta nån man verkligen klickar med, känns nästan lite onödigt att kräva att hon också ska vara multimiljonär. Inte för jag hade klagat om min tjej var multimiljonär, men man vill ju inte vara gråhårig innan man äntligen hittat nån.
Jag tror nog att “inställning till livet” är den viktigaste delen av frågeställningen, inte hur mycket pengar hon har.
Jag skulle egentligen kunna leva ett enkelt liv ute i skogen. Anledningen till att jag lägger mycket pengar på kryssningar och Champagne är att det är saker jag uppskattar när jag övriga dagar behöver arbeta.
Jag skulle kunna leva enkelt med en kvinna ute i skogen UTAN MASSA MÅSTEN men tror att de flesta kvinnor som vill leva enkelt ute i skogen också är beredda att jobba för det, alltså ute i skogen. Jag kunde bo ute i skogen utan måsten men det förutsätter att man redan har pengarna till att göra det.
Trådstartaren har inte pratat om något enkelt liv och då förutsätter det väl att kvinnan som han ska leva med har samma inställning till livet och också pengar. Annars går det väl inte, eller är åtminstone mycket svårare. Han vill nog kunna leva fri med en kvinna som också vill, och kan, det. Han vill inte leva med en kvinna som behöver gå till jobbet varje dag.
Intressant frågeställning. Jag har varit och är nu faktiskt igen i samma sits.
Min “drömtjej” behöver verkligen inte vara lika rik som jag. Det är mycket viktigare att hon har ungefär samma värderingar kring vardagsekonomi. Inte slösar allt för mycket pengar på ytliga eller onödiga saker till exempel. Hon ska vara skuldfri och om hon har låg eller hög inkomst gör då ingen skillnad för mig. Det är kärlek som bestämmer om man passar ihop och inte ett saldo på bankkontot. Och detta ska gälla ömsesidigt!
Jag ser mig själv inte som snål utan mer som ekonomiskt sinnad. Ibland kan jag faktiskt vara mycket generös. Det kan till och med bli en fälla för mig. En tjej som jag dejtade ett tag kan i efterhand verkligen klassificeras som gold digger. Det visste jag inte från början men efter någon månad blev det klart för mig. Sedan dess har jag också varit mycket mer försiktigt med att prata om ekonomi i dejtingsammanhang.
Hur blev det nu då för mig då? Jag skriver en profiltext utan att nämna pengar och sedan pratar vi inte heller om det på våra första träffar. Matchar vi och börjar vi ses oftare är det väl något som dyker upp sedan. Hon kan då se hur jag bor och lever och jag får en inblick i hennes liv. Då ser man lite hur det är ställt och om det känns rätt.
Ser det som intimitet i ett nytt förhållande. Det är inte något som jag (i alla fall) tar upp med detsamma men det är självklart något som man vill prova. Man vill se om det fungerar och om kemin finns. Ekonomi och pengar faller för mig i precis samma kategori som sex. Det kommer lite senare, det är inte det viktigaste men samtidigt en faktor som kan vara avgörande om det verkar vara riktigt illa… eller mismatch.
Det är fler som har sagt samma sak, men jag tror att du först och främst kan fundera på/specificera ytterligare vad det är du faktiskt vill ha. Hur skulle du exempelvis ställa dig till en partner som tjänade väldigt lite pengar, gjorde slut på det mesta, men som samtidigt inte hade några dyra vanor och som var helt med på att inte blanda ekonomi med dig?
Beroende på vad du svarar på frågor som dessa så kanske du kan expandera kategorin av människor som du skulle kunna vara intresserad av vilket alltid hjälper. Jag undrar om det just är en FIRE-människa/någon som är rik som du är ute efter (det kanske du är, men du behöver i sådana fall specificera varför det är just detta som är det intressanta).
Du får vad du betalar (eller inte betalar för). När jag nätdejtade på gratissajter tappade jag orken helt.
En av mina bästa vänner sade till mig att testa edarling.se (matchar med elitsinglar.se). Det kostade en del, men de som betalar är inte bara sugna efter att scanna av utbudet, utan att faktiskt hitta något seriöst. Dessutom kommer kreti och pleti aldrig lägga pengar på en tjänst som de anser att de kan få gratis (trots att det är som att jämföra äpplen och päron).
Tjänsten bygger på att matcha utifrån din profil (personlighetstest plus önskemål). Du kan inte sitta och surfa runt, utan får ett antal matchningar per dag att studera och ev kontakta.
Jag köpte en längre prenumeration, men behövde inte två månader att hitta tre intressanta dejter varvid den tredje blev min sista och slutade i äktenskap.
Så, som med allt annat där ute, du får vad du betalar för. Om du inte betalar är du produkten. På ovanstående dejtingsajt kan du lägga in dina krav på ordnad ekonomi och samsyn därikring.
Önskar dig välgång. Kan nämna att min polare också matchade med sin fru på sajten. De har två barn, är gifta, tycks väldigt lyckliga samt har samma syn på att vara ekonomiska. De har gått från lägenhet, till radhus och nu hus i Billdal.