Det handlar om dubbelbeskattningsavtal och SINK på privat tjänstepension.
Det verkar finnas delade uppfattningar vad som gäller.
Låt oss säga att jag flyttar till ett land som har lägre skatt på pension än Sverige.
Jag är begränsat skatteskyldig i Sverige.
Det finns ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och det andra landet.
Enligt vad jag hittat, kommer den allmänna pensionen att alltid beskattas med SINK. Den privata pensionen (ITP) kan i vissa fall beskattas enligt bosättningslandets skatteregler, och vara undantaget SINK.
Är det någon som har erfarenhet av att inte betala SINK på svensk ITP? En del företag för skatteplanering påstår att det ska vara möjligt, men vet inte om jag litar på det.
Jag har fattat det som att man kan välja att antingen SINK beskattas eller beskattas enligt inkomstskattelagen som begränsat skattskyldig. Se länk nedan
En kompis, begränsat skattskyldig i Sverige, som bor i ett EU land betalar 25% SINK skatt i Sverige och sedan runt 20% i EU landet där de bor. Sen begär han avräkning med EU landets skatt på runt 20% från den svenska SINK skatten och får tillbaka de 20%en från Sverige. Förenklat 20% lokalt och kvarvarande 5% i Sverige. De 25% i skattetryck kommer han inte undan.
Väljer man att beskattas enligt inkomstskattelagen så kan man kanske trycka ner skatten någon procentenhet om pensionen är låg eller man har fyllt riktålder + 1 år när skatten på pensioner går ner i Sverige. Blir nog dock svårt att komma under 20% annat än man har väldigt låg pension
Så funkar dubbelbeskattningsavtalet för det landet. Det trista är att han ligger ute med rätt mycket skatt men den kommer ju tillbaka året efter. Mest att se till att ha buffert första året för detta sen trillar ju fjorårets skatteåterbäring in året efter.
Typiskt behöver man ta hjälp av skatteexperter för att reda ut vad som gäller, och ta hjälp med deklarationerna i båda länderna åtminstone de först 1-3 åren. Sen har man lärt sig och kan nog göra det för egen maskin
Jag har läst dubbelbeskattningsavtal för några olika länder vi bott i och aldrig hittat något som varit glasklart i något av dem
Man behöver ta hjälp av skattejurister. Jag hade dock akta mig för det finns en hel del scharlataner där ute. Hellre anlita något av de stora, PWC, Deloitte, etc. De ser till att det blir rätt, så man inte hamnar i rätten
Det beror helt på vad det står i det aktuella avtalet. Så med det sagt finns det definitivt avtal där sverige släpper beskattningsrätten på tjänstepensionen.
För Cypern skulle jag utgå från en skatt på mellan 22-25%.
Jag har förstått att det i vissa fall, med korrekt planering, är möjligt att få ner skatten till 5% (på delar av pensionsbeståndet) men här behöver man verkligen rådgöra en expert.
Tillägg: Man bör förstås ALLTID rådgöra med en expert. Skatt är snårig och rörlig materia.
Jag har bott utomlands större delen av senaste 30 åren så jag vet vad det innebär att bli begränsat skattskyldig. Min fru är inte svensk och vi har inga barn och inga starka band till Sverige. Jag har för tillfället ett jobb i Sverige och vi trivs här men kommer nog att flytta utomlands igen om 10 år maximum.
Så, jag är 100% säker att jag blir begränsat skattskyldig när vi flyttar. En anledningen att vi flyttar är pensionsbetalningar från utlandet som skulle ruinera mig om de beskattas i Sverige med 55% marginalskatt.
Det enda jag undrar är hur tjp kommer att beskattas: sink eller inte.
Du missförstod frågan. Ska jag betala SINK i Sverige eller ingen skatt alls i Sverige och skatt i Cypern för tjp.
Enligt vad jag sett på vissa skattekonsulter, påstår det att det finns möjlighet att undvika att betala SINK på tjp och bara betala lokal skatt i Cypern, men jag undrar om någon på forumet har sett eller gjort någon som har fått igenom en sådan uppläggning.
Det är viktigt för mig för att planera tjp-uttag och annan finansiering och kan ha stor påverkan på mitt upplägg.
Det beror på hur man läsert det… kolla in vad det står under *-kommentaren.
”Gäller pension som härrör från Sverige enligt definitionen i artikel 20 punkt 4.”
Vad innebär det?
Enligt avtalet är det här texten:
”Inkomst som behandlas i denna artikel anses härröra från en avtalsslutande stat, om utbetalaren är den staten själv, politisk underavdelning, lokal myndighet eller person med hemvist i denna stat eller då inkomsten betalas enligt socialförsäkringslagstiftningen i denna stat.”
Så: ingår privat TJP i den definitionen eller inte? Jag tolkar det eventuellt att det gäller endast offentlig tjp… men det är ingen som kan bekräfta det.
Nu kanske du inser vilket träsk det här är… varför kan de inte skriva i klartext vad som gäller!? Jag kommer att ta hjälp av skattejurist när jag flyttar, men det skulle vara skönt att veta om det är en möjlighet eller inte, och vad som gäller för SINK i Sverige… tur eller är det något man kan göra?
Det är nog så specifikt att ingen här har exakt den erfarenheten du efterfrågar.
Utgångsläget är man kan välja mellan SINK eller inkomstskatt i Sverige. Det gäller för både allmänpension och TJP.
Sen kan man via dubbelbeskattningsavtal avräkna utländskt betalad skatt mot den svenska (svenska är normalt sett högst) och man får då tillbaka en del av den tidigare dragna svenska skatten.
Det du letar efter är då om Cypern har noll skatt på TJP så att du ska få tillbaka hela skatten dragen för TJP i Sverige. Jag tror inte man kan få tillbaka skatten på Allmänpensionen dock men du kan ju försöka.
Du måste nog nog anlita experter för detta. Jag hade dock personligen helst anlitat någon av de stora skattedrakarna (PWC etc) så inte någon charlatan sätter klorna i dig medförande problem senare och/eller hiskeliga avgifter så det du vinner på gungorna förlorar du på karusellen.
Jag tittade lite i dubbelbeskattningsavtalet - länk nedan - men kan inte se något om det du söker. Enda stället det står om pensioner är för offentligt anställda och då verkar det som att man måste ha hemvist/vara medborgare i andra landet (Cypern då alltså) för att pension ska beskattas enbart i det andra landet. Jag kan inte se i klausulen för enskild anställning att det skulle vara något fördelaktigt om pensioner.
Men hallå, vad ska då alla jurister göra?
Legalese - ett språk som bara förstås av jurister.
Du får nog helt enkelt anlita en för att reda ut det.
Tack du har du kommit till samma slutsats som jag - det verkar finnas utrymme att tolka som att privat tjp kan beskattas endast på Cypern, och allmän pension beskattas med SINK.
Det blir en skattejurist då, när det är dags, för att se till att allt blir gjort som det ska.
Läste att man kan behöva ett skattebevis från Cyperns skatteverk, och det skrivs antingen om man har näringsverksamhet där och vistas 60 dagar+ i Cypern sammanhängande, eller har bevis att man har vistats 183 dagar eller mer under ett kalenderår. Jag antar att det är ett krav, att man kan ge ett sånt bevis till för att skatteverket ska godkänna undantag från SINK.
Jag siktar på att planera att göra det, med hjälp av en skattejurist. Det innebär att jag bör flytta ett år innan jag börjar ta ut tjp. Det var den infon jag var ute efter om någon har erfarenhet av att det är det som krävs.
tack igen för alla som försökt hjälpa mig förstå denna djungel
Nä då har du nog inte läst mig rätt. Jag hittar ingenting i skatteavtalet att TJP bara beskattas på Cypern … annat än man är i offentlig tjänst och cypriotisk medborgare. Men det kanske du är?
Yes, det är där det brukar landa, åtminstone för mina kompisar som bor utomlands