Jag har funderat över styrelsearbete i en Brf. Generellt så är mina erfarenheter av ideellt arbete i exempelvis föreningar rätt dåliga…men:
Vad tror ni om att sitta i styrelse i en nybildad Brf för nyproducerade radhus? I mitt huvud borde det vara mer beskymmersfritt än en gammal förening med hundratals medlemmar i alla åldrar och några “som varit med” sedan tidernas begynnelse.
Visst kan det vara som du skriver, men även styrelsearbete i en ny förening kan vara nog så jobbigt.
Skulle föreningen vara missnöjd med entreprenörens jobb, kan styrelsearbetet bli nog så arbetsamt. Hamnar då tvisten i domstol kan det ta åratal innan det sker ett avslut.
Jobbiga medlemmar finns det också. Jag brukar dela in dem i två kategorier.
Dels har vi de som kommer från hyresrätter. När ugnslampan i spisen går sönder, frågar man var finns vaktmästaren. När de får svaret att det inte finns någon vaktmästare vill, de ha hjälp av styrelsen.
Dels finns tidigare villaägare. De är vana vid att bestämma allt själva och kan ibland ha väldigt svårt att rätta sig efter gällande regler.
I detta fall är det en brf i form av småhus. Det gör det hela kanske lite lättare.
Jag skulle säga att det beror mycket på hur du är som person samt hur stor föreningen är.
Jag sitter själv i styrelsen i en väldigt gammal och väldigt liten brf där jag är kassör. Vilket är den rollen som innebär absolut mest arbete.
Även om jag avskyr bokföring trivs jag väldigt bra i styrelsen och det är kul att kunna vara med och påverka.
Jag anser personligen att frågan du skall ställa dig själv är “Vill jag vara aktiv och ha ansvar eller vill jag vara passiv”
Om du bara vill äga så är styrelsen ingenting för dig. Men du kanske har barn och vill att föreningen ska bekosta en lekpark är det mycket lättare att få igenom det om du sitter i styrelsen.
Särskilt om du kan argumentera för att det höjer värdet. Kanske kan lekparken placeras så att den är precis lagom långt bort från just ditt hus.
Summasumarum, det finns för och nackdelar med att vara med i styrelsen.