Situationen i Storbritannien

Jo, men jag ser inte riktigt hur en 6:e Tory premiärminister skulle öka förtroendet. Det spelar ingen roll att Labour leder opinionen, Tories har egen majoritet och kommer inte att kalla till ett nytt val innan dom måste enligt lag, dvs januari 2025.

Detta är topp tio på listan av saker jag ej trodde skulle kunna uppstå.

2 gillningar

Det är inte att det är sjätte, utan att det inte är Truss, som är det viktiga.

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Finansiering av svenska reformer

Fyra finansministrar på fyra månader. Det är tämligen otroligt.

Dagens höjdpunkt är att den nyaste i princip gjorde ett uttalande direkt till media innan det togs upp i parlamentet. Detta för att lugna marknaden och det lyckades han med. Främst skulle jag tro för att han i princip sa nej till alla föreslagna skattesänkningar och istället lade fram nya skattehöjningar.

Egentligen tror jag inte han ens hade behövt säga något. Man förstod vad hans tillsättande betydde. Just nu är han UKs mäktigaste. Truss får nog svårt…

1 gillning

Den som är satt i skuld är inte fri …

1 gillning

… och där kastade Lizz Truss in handduken och avgick.
De som Göran Persson kallade finansvalpar på 90-talet har tydligen fortfarande makt över högbelånade stater.

På något sätt är det trots allt sunt att smågalen finanspolitik överprövas på marknaden.

1 gillning

Igår en fighter, idag avgår… Det går fort i hockey!

2 gillningar

Jag tycker ofta media överreagerar på saker politiker säger, men här var det så huvudlöst att det fanns få andra lösningar.

Frågan är vem som är redo att ta upp stafettpinnen bara. Det här blir en lång resa mot nå’n sorts stabilitet och förtroende igen.

1 gillning

Det är nog bara nyval och att Labour sopar mattan med Tories som kan återställa något stabilitet. Tories lär behöva ett antal år för att reparera skadorna efter senaste åren. Labour ledarna verkar åtminstone ha någon form av förankring i verkligheten. I övrigt lägger jag inga värderingar i respektive politik, men det är ju nödvändigt att politiska ledare inte agerar huvudlöst. Ett minimum krav kan man tycka :slight_smile:

1 gillning

Varning för löjligheter :leafy_green:

Den konservativa brittiska tabloiden Daily Star har sedan 14 oktober haft ett plojigt men smått underhållande bet med livesändning via YouTube om vad som överlever längst – Liz Truss eller ett salladshuvud. Enligt tidningen firar salladshuvudet sin seger idag:

1 gillning

Så härligt dumt! :smiley:

Jag passar på att säga att när jag skrev “huvudlöst” ovan hade jag ingen aning om salladsgate. Det blev en fin och passande övergång.

2 gillningar

Boris vore en ytterligare twist i denna soppa

2 gillningar

BoJo 2.0? Argare, busigare och bara mer BoJo?

Så länge de inte utlyser nyval lär denna röran fortsätta.