Situationen i Storbritannien

Idag skulle BoE sluta med QE, men i stället så fick finansministern avgå. Är det någon som har mer insikt om hur läget är där? Klarar BoE att sluta köpa nu?

Jag läser Guardian och de har ett gäng artiklar om vad som hänt och händer i detta nu. Den superkorta versionen är att de lade fram en budget som inte var finansierad och enligt ”marknaden” skulle kasta in landet i finansiell ruin. Vilket gjorde att pundet störtdök, pensionsfonderna på vippen att gå i konkurs och BoE tvingades göra en hel radda saker för att inte ekonomin skulle kollapsa ännu mer.

Ändringsbudgeten innehöll också ett förslag om sänkt bolagsskatt. Efter dagens u-vändning är det istället ändrat till en höjning. Etc. Hela valkampanjen kom hon med samma politiska ekonomi och fick unisont motstånd från olika håll om att hennes väg inte skulle fungera. Hon försökte. Idag ser vi resultatet. I processen såg hon och den nu sparkade vännen till att alla ”stoppklossar” på departementen och myndigheterna fick sparken då de var emot politikens planer.

Hon är på väg att avsättas. Finansministern är den som suttit kortast i historien med sina 38 dagar. Hennes dagar kommer inte bli väldigt längre.

(Sista länken är hur ekonomin i UK påverkades av minibudgeten)

1 gillning

Jo en del där har jag hängt med på, men var mest nyfiken över hur Storbritannien tar att BoE slutar köpa obligationer eller om dom kommer trotsa sitt eget löfte och fortsätta? Att centralbanker inte håller vad dom lovar är ju inget nytt dock…

Aight. Programmet för återköp planerades ju avslutas idag. Kollar man på räntan etc i länken precis ovanför ser det inte lysande ut. Chansen är stor att BoE fortsätter agera för att skapa ro igen.

Givet informationen på Wikipedia är mitt svar: ja BoE fortsätter spendera miljarder på köpa räntepapper.

Usch dom har det verkligen inte lätt nu där borta…

Följande citat borde nog även utökas till centralbankerna:
Nothing is so permanent as a temporary government program ” – Milton Friedman

2 gillningar

Här är min lekmansförståelse av situationen:

• Truss kampanjade på stora skattesänkningar
  • När hon kom till makten, i september, så presenterade hon, och hennes finansminister Kwasi, en ”mini budget”, där dessa skattelättnader var största delen. Det presenterades inga sätt på vilka dessa skattelättnader skulle finansieras.
  • Kapitalmarknaderna fick panik och ”priset” på långa brittiska obligationer störtdök (ingen ville hålla investment-grade brittiska obligationer längre eftersom man hade blivit orolig för brittiska ekonomin/styret)
  • Det är framförallt stora pensionsfonder i UK som håller dessa långa brittiska obligationerna, och då värdet på dessa sjönk, så skulle de bli tvungna att sälja av sina innehav (pga margin calls och liknande). BoE (och alla andra) blev då rädd att pensionsfonderna skulle bli tvungna att paniksälja just dessa obligationer, vilket skulle skapa en ond spiral där priset sjunker ytterligare när de säljer, vilket tvingar dem att sälja ännu mer, etc. (kedjereaktion).
  • Centralbanken, Bank of England (BoE), vilka precis som den svenska centralbanken, delvis, har ett uppdrag att arbeta för finansiell stabilitet, började då (stöd-)köpa dessa obligationerna på marknaden för att säkerställa att priset ej sjönk (för att bryta denna onda spiral).
  • BoE saatt de skulle sluta stödköpa måndag 17/10 och på så sätt sa åt pensionsfonderna (och politikerna) att man skulle vara tvungna att ha löst problemen till dess. För pensionsfonderna: se till att ha buffert för att klara rörelser i priset på dessa obligationer, till politikerna: skärpa sig vad gäller finansiella politiken.
  • Truss gick ut och delvis backade från sin ”mini budget”, men marknaderna ansåg att det inte var nog.
  • Idag, fredag, 14/10 sparkade hon först sin finansminister. Detta spelar mindre roll, i sammanhanget, för marknaderna, eftersom det ändå var hennes politiska plattform som orsakade kaoset. Men, det är klart att han ska ha sparken eftersom han var delaktig i det hela och uppenbart inte förutsåg vilket politiskt självmord det skulle vara för Truss. Så, att sparka honom, är nog mer för hennes egen skull, även om det också skickar en signal till investerare att man tänker tänka om angående sin ekonomisk-politiska plattform.
  • Truss meddelar att man backar ytterligare på sin ”mini budget” (skattelättnaderna) men säger i samma presskonferens att man ändå ska ”infria sina vallöften”, ehhhh… dubbla budskap?

Så. Där är vi idag. Det är ett enda stort ”Game of Chicken” mellan politikerna; Truss, och BoE. BoE vill stå fast vid vad de sagt, att de inte tänker fortsätta köpa från måndag (för att politikerna ska reda ut sin soppa), samtidigt har Truss kniven mot strupen; om BoE ej stödköper kanske hela ekonomin imploderar. Detta vet Truss och kanske hade hållit kvar vid sin politik och bettat på att BoE bluffar och ändå fortsätter stödköpa.

Min tolkning av läget just nu:

• Truss måste avgå. Hon har inget politiskt kapital kvar.
  • BoE har försatt sig i en rävsax; om de slutar stödköpa på måndag och det visar sig att marknadens inte är nöjd med Truss presskonferens idag, så kan det bli stökigt på marknaden igen, och åter tvingas BoE att stödköpa (vilket då kostar på deras förtroendekapital eftersom de just hade sagt att de INTE skulle göra det).
  • Förtroendet för det brittiska styret och långsiktigt om deras ekonomi, är redan skadat. Det finns inget Truss eller BoE kan göra nu för att, på kort sikt, rädda situationen.

Det var, inför idag, uppenbart att Truss var tvungen att göra något, innan helgen, innan marknaderna öppnar igen på måndag. Eftersom hon politiskt sett är ”död” kunde hon lika gärna avgått, men hon verkar tro att dagens uttalande på presskonferensen om att hon backar från sin ”mini budget” ska räcka för att lätta på trycket, och på så sätt kunna sitta kvar.

Jag tror :

• att marknaderna inte kommer att vara lugnade av dagens presskonferens, att det blir stökigt på måndag när marknaderna öppnar,
  • att BoE kommer att bli tvungna att stödköpa mer
  • att Truss slutligen kommer att behöva avgå, kort därefter
  • att förtroendet för UK politiker och BoE är långsiktigt skadat (priset på deras obligationer kommer att vara fortsatt lågt)
15 gillningar

Väldigt väl skrivit. Min sammanfattning och för TLDR människor

• Brittisk Lekstuga
4 gillningar

Mao, vilken valuta tävlar om att falla fortast, svenska eller brittiska?

Tävlingen är inte avgjord.

Tror pundet vinner den tävlingen, med hästlängder…

Läge att köpa brittiska värdepapper! :pirate_flag::face_with_monocle::stuck_out_tongue_winking_eye:

Snart kanske man kan stödköpa lite vintageprylar på brittiska EBay igen. :crazy_face:

2 gillningar

Nä verkligen inte :smiling_face_with_tear: samtidigt tänker jag multiple self-inflicted wounds samt att man får den regering man förtjänar.

Inte för att jag trodde något skulle så snabbt skulle kunna få BoJo att framstå som ett stabilt geni :joy:

3 gillningar

Skall bara sälja Storskogen först…

@Ola_Morin Tycker nog pundet stigit lite vs kronan, men jag tror inte vi är ute ur första kurvan ännu…

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Finansiering av svenska reformer

Jag har inte hängt med, fokus på annat.

Men har UK testat MMT i 38 dagar med inte så gott resultat?

Spana in mina poster och @salladen ’s sammanfattning av mina länkar. De har gjort allt för att köra landet i diket ekonomiskt sedan Liz Truss tillträdde. Helt enligt hennes löften iofs :slight_smile: .

Jösses… Väl sammanfattat :sweat_smile:

Intressant att brittiska långräntor inte stängde högre än för några veckor sedan med tanke på omständigheterna :thinking:

Var är Bercow när man behöver honom?

1 gillning

Kommer det att hjälpa då? Politiskt kaos är ju inte heller bra för ekonomin.

Hur troligt är detta då? Och vad skulle rent konkret konsekvenserna bli? Känns överdrivet, men jag har inte så bra koll.

Då blir det inte många brittiska värdepapper… :chart_with_downwards_trend:

Ja, jag tror det. Förtroendet för Tories är redan på noll. Fem partiledare på lika många år. BoE har fått baila ut staten fler gånger senaste tre åren än något annat land, någonsin. Labour leder opinionen.
Hon har inte heller kvar något förtroende inom det egna partiet.
Förtroendet kan bara bli bättre här från.
Problemet är väll bara att partiet idag inte har någon självklar ersättare.

Hur troligt? Inte speciellt troligt. Bank of England skulle inte tillåta det, då måste man stödköpa ännu mer. Det kan dock spä på deras, redan, dåliga finanser.
Men, det är inte helt omöjligt. Worst case scenario vore väll att pensionsfonder går omkull, deras ekonomi krymper ytterligare, deras valuta blir helt värdelös, och de går in i en total depression. Problem i ett sådant scenario är att det då troligen drar med sig andra delar av världen också.

Det är inte precis vad resten av oss behöver när vi försöker få bukt på inflationen.