Sorry för hårt svar, fattar vad du menar.
Jag är inte intresserad av att ta för stora risker, har det för bekvämt nu. Inte värt det att riskera för mycket för att uppnå det tycker jag. Men går ju absolut att göra vissa saker som du är inne på.
Sorry för hårt svar, fattar vad du menar.
Jag är inte intresserad av att ta för stora risker, har det för bekvämt nu. Inte värt det att riskera för mycket för att uppnå det tycker jag. Men går ju absolut att göra vissa saker som du är inne på.
jäklar vad coolt!!
Det finns pendlarbåt (linje 80) till Tranholmen där SL-kortet gäller.
Ni har ett gott liv och lever det ganska dyrt/utsvävat om ni har utgifter på ca70-100K i månaden. Om detta är något som du/din sambo vill ha så kräver det uppoffringar och ni behöver flippa era utgifter och ert sparande eller få fram kapital utanför lönen. Typ arv, eget bolag eller lotta fram en aktieraket ![]()
Unga med så höga löner + bonus? Finansvärlden eller kanske utländskt techbolag? Har ni funderat på utlandskarriär i ett land med högre löner och mindre skatt?
Här har ni en sjötomt som heter duga, visserligen i Norrköping men ändå: Vikbolandet , Markvikens Kraftvärmeverk , Vikbolandet | Kronofogden
Man vet att det är ett bra objekt när det har en utförlig Wikipediaartikel. Det rör sig alltså om Marviken (fogden skriver felaktigt “Markviken”), även känt som R4, den fjärde kärnkraftsreaktorn som byggdes i Sverige. Anläggningen var främst avsedd att producera vapenplutonium till det svenska kärnvapenprogrammet, inom ramen för den s.k. “svenska linjen” där landet skulle bli helt oberoende bland annat med hjälp av oanrikat uran som kunde brytas inom rikets gränser. Anläggningen färdigställdes 1968 men pga både tekniska och politiska svårigheter laddades reaktorn aldrig med uran och verket startades aldrig upp.
Kronofogdens bedömning är att anläggningen idag har “närmast industrihistorisk karaktär” och värderar hela det enorma åbäket till blygsamma 5 miljoner. På platsen ska det bland annat finnas en 40 meter djup bassäng avsedd för att lagra förbrukat kärnbränsle, men värderingsmannen kunde inte besöka hela anläggningen eftersom vissa av de underjordiska delarna är översvämmade. Behöver lite kärlek, bara!
Ja, proof of funds är ju ganska vanligt i alla fall utomlands.
Tänk att bygga paintball- och lasertagbana där till alla mellanchefer som spelar Fallout på all ledig tid. ![]()
Anta KALP på 4,5x årsinkomst. Endast baserat på årsinkomst borde ni få låna 2,4mkr * 4,5 = 10 800 000. Jag vet inget om eventuellt arv/tidigare bostadsförsäljningar.
Så ja, det är en rätt lång bit kvar till 25 mkr. Med 85% belåning behöver ni lägga 3,75mkr och låna resterande 21 mkr. Du inser att kalkylen inte går ihop med de lönerna tror jag. Det blir inte ”stressigt” så det kan du släppa, det är ungefär dubbelt så dyrt som ni har råd med om ni maxbelånar er…
Målet är att köpa om typ 20 år, vi bör ha ca 15-20m på kontot då och tjäna mer än idag. Räknar man 4% ökning per år så skulle vi tjäna över 400k/mån då. Men bostaden lär ju vara dyrare då… ![]()
Nix, med belåning och uppvärmning kostar sommarstugan ca 5 tkr varje månad. Plus underhållsavsättning. Så det är långt ifrån noll