Sjukersättningen låser mig, hur acceptera det?

Det finns ett brytdatum för när man blev beviljad sjukersättning, före 2008 och efter 2008. För den som blev beviljad sjukersättning efter 2008 är det mycket mer restriktivt.

Till TS: en möjlighet för dig är att du söker omställningsstudiestöd (kontakta FK innan) och har din sjukersättning vilande under en period. Du får kolla med CSN hur det fungerar om “man inte har tagit poängen”. Har du undersökt möjligheten att få delar av din studieskuld avskriven på grund av din funktionsnedsättning (som i sig orsakas av sjukdom)?

5 gillningar

Jag fick min avskriven av CSN, hade inte jättestort lån. Men de kontaktade mig att mitt lån var avskrivet på grund av mina sjukskrivningar. Så borde fler myndigheter fungera. :blush:

3 gillningar

Hej, jag har skrivit en bok under sjukskrivning. Det var för några år sedan och visserligen en tillfällig sjukskrivning (ett halvår med planering att återgå till heltidsarbete). Jag var öppen med skrivandet för handläggare på f-kassan och smusslade inte. Det var visserligen en speciell situation där jag inte kunde arbeta på mitt tidigare jobb, men förväntades bli bättre och kunna stå till “arbetsmarknadens förfogande”. (Har förstått det som om du inte är riktigt i samma läge).
F-kassan ansåg INTE att skrivandet var att betrakta som arbete så länge jag inte tjänade pengar på det. Jag hade till och med möjlighet att gå en skrivarkurs på folkhögskola (på distans), eftersom det betraktades som bra för min rehabilitering att få “göra något” under tiden jag var sjukskriven.

Sen hade jag flyt, boken blev utgiven på ett etablerat förlag och jag startade AB i samband med att jag avslutade sjukskrivningen. Det blev inga bestsellermiljoner men helt klart en bra slant ändå. Det är dock långtifrån alla som skriver som har den möjligheten.

Jag säger såhär: skriv boken. Var öppen med det och smussla inte med något för F-kassan, det blir inte bra. Om/när boken blir antagen till förlag är det en annan sak. Då måste du fundera på om du vill dra ner på sjukskrivningen för att jobba med försäljning och redigering osv. (gå inte på nån jävla blåsning av något hybridförlag som ska ta betalt för att ge ut boken bara!)

Eftersom du har en kronisk sjukdom så tror jag inte det är omöjligt för dig att återgå till sjukskrivning på 50% om det visar sig att du inte klarar det. (är läkare och jobbar med sjukskrivningar) I min erfarenhet vill inte F-kassan lägga hinder för att man gör försök att arbeta. Viktiga är bara att du inte ljuger, inte smusslar och inte jobbar i smyg.

9 gillningar

Bra input där om CSN och avskrivning, det har jag faktiskt inte kollat. Får slå dem en signal nästa vecka och höra mig för om reglerna för det. :slightly_smiling_face:

I övrigt har jag landat mer i att inte lägga någon energi på studier mer då jag ändå har ett jobb som fungerar och som jag trivs bra med.

Vill jag mot förmodan lära mig något nytt är det bara en googling bort, så länge jag inte vill ha det på papper. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Tusen tack för att du delar med dig. :slightly_smiling_face:

Som du säger kanske jag borde börja med att skriva boken och sedan bestämma mig för resten när den är klar.

Kommer definitivt inte vilja gå vidare med något utan att kolla med FK först, trots allt är det från dem jag får en stor del av min inkomst.

Blev helt klart lite mer pepp att sätta mig och börja skriva för att se hur det känns.

Kanske finns en liten öppen dörr där trots allt. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Det där var ju riktigt goda nyheter, vad glad jag blir för din skull! :heart:

Har följt dig lite i smyg i din tråd om hur du kämpar för att få ordning på allt kring sjukersättningen.
Måste säga att jag beundrar din kämpaglöd!

Håller tummarna att allt blir bra för dig. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Intressant det du säger.

Börjar få en tanke om att börja med att skriva och sedan fundera på hur/om jag vill gå vidare med den.

Kanske smartare att börja med det viktigaste: att faktiskt få ihop den mer än bara i huvudet.

Ska försöka sätta mig och börja snart. Skadar inte åtminstone. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Måste fråga dig om detta, har själv funderat på om jag skulle kunna få csn-lån avskrivet efter att ha fått sjukersättning på 100%. Jag har två års studier på psykologprogrammet som jag verkligen aldrig kommer att få någon användning för rent arbetsmässigt. Men så läste jag på CSNs hemsida att man inte får tjäna mer än garantiersättningen för att få lånet avskrivna, och jag har t.ex. en del pengar på sparkonto och ger ränta och det vill säga en inkomst, och en del aktier jag sålt och köpt under året vilket gör att jag tjänat mer än bara garantiersättningen. Vet inte om du vill berätta exakt hur det ser ut för dig men hade varit intressant att höra vilka regler som gjorde att du fick ditt avskrivet? Tack!

Jag har sjukersättning på 100% och jag förstår precis vad du menar med att det låser än. Självklart ska man inte ha ersättning om man klarar av att göra en massa saker som gör att man är arbetsför, men även som sjuk kan man ju t.ex. orka och vilja gå en kurs eller liknande för att få inte bli helt isolerad och få någon slags stimulans. Jag har t.ex. inte råd att betala för en kurs eftersom jag bara har garantiersättning (gick direkt från studier till sjukersättning så hann aldrig tjäna någon lön där emellan) men jag hade jättegärna försökt gå en 7,5 högskolekurs i något ämne jag redan kan bara för att få övning i att ta mig ut och aktivera mig. Men det är ju uteslutit med sjukersättning. På fritiden målar jag och ibland får jag förfrågan om jag kan sälja något eller vill ställa ut på nått litet galleri, men det vågar jag inte tacka ja till eftersom jag är rädd för att FK ska tycka att jag då plötsligt verkar kunna arbeta.

Nu har jag inte läst alla svar du fått, men när det gäller din bok så tycker jag att du ska skriva den om det ger dig något. Det kan ju vara ett jättebra projekt för din personliga utveckling oavsett om den blir publicerad i slutänden eller inte. Och har du 50% nedsatt arbetsförmåga så tar det kanske ett bra tag att skriva den, så då behöver du inte fundera så mycket nu på hur det skulle bli om den publiceras. Sen så är ju reglerna ska tt man kan få vilande ersättning om man ill prova att jobba. Då får man 25% av sin ersättning och har sedan rätt att få hel ersättning igen utan tt behöva gå igenom en utredning på nytt om man inte klarar av att jobba mer längre. Så skriv du din bok, och när du håller på att bli klar kan du ansöka om vilande ersättning, jobba färdigt med boken, publicera den om det går, och sen återgå till att inte skriva längre och få tillbaka din 50% ersättning. Borde inte vara några problem tycker jag!

Lycka till hur som helst!

2 gillningar

Hej!

Nu var det länge sen jag fick mina CSN lån avskrivna, tror det var kring 2006 eller lite därefter.

Jag vet ärligt talat inte på vilka grunder det avskrevs, hade cirka 1 års studier på universitetsnivå bakom mig då. Eftersom de kontaktade mig, så var det inget jag ansökte om, jag var då ”bara” sjukskriven och förhoppningen då var att komma tillbaka på heltid.

Har nog ingen papperskopia kvar på beskedet, men ska kolla om det står något på CSNs hemsida.

Edit
Kollade på CSNs hemsida, det fanns inga uppgifter om mitt tidigare lån eller besked där.

Jag förstår! Tack för att du kollade upp det hur som helst. Mig har det inte ringt i alla fall men det kanske fungerar annorlunda nu. Får försöka luska vidare!

Jag kom på, tror jag var mitt i en utbildning som akut behövde avbrytas på grund av att min fotled höll på att falla isär. Kanske det hade något med att jag inte kunde fullfölja utbildningen. Men hade även fler lån sen innan, men ville inte ifrågasätta deras besked. Så jag kollade inte upp så noga, hade fullt upp med annat då. :see_no_evil:

@Aktieugglan Har också erfarenhet av långtidssjukskrivning och säger som flera andra. Du kan ha givande hobbies som tex skrivande, så länge det inte blir jämförbart med yrkesarbete.

Jag vill också säga grattis till att du kan känna inspiration till kreativa projekt. Det brukar ändå vara ett tecken på att man mår ganska bra i själen, även om huvudet och kroppen inte har samma kraft.

3 gillningar

Tack för ditt svar! :slightly_smiling_face:

Jag hade faktiskt ingen koll på det där med vilande sjukersättning, men så som du säger vore det ju jättebra om det fungerar på det viset.

Du har även en annan viktig poäng, det är nog inte själva utgivandet av den jag ska fokusera på i första hand utan själva skrivandet.

Att börja där är det bästa, resten blir bättre att ta som det kommer. Jag menar, just nu vet jag ju inte ens om jag lyckas få ihop hela som jag önskar så då blir det tokigt att redan nu tänka för mycket på slutmålet. ^^

Tack för dina ord, de peppar mig att plocka upp pennan och faktiskt bara börja skriva. :grinning:

4 gillningar

Tusen tack för dina ord, de gick rakt in i hjärtat! :heart:

Har haft en period nu när jag mått sämre, men kreativiteten har i det närmaste varit på topp. Det har gjort mig så otroligt frustrerad att vilja så mycket men inte kunna göra allt.

Från och med nu kommer jag definitivt se på det annorlunda: tack och lov att jag fortsätter komma med mina idéer för jag mår själsligt bra.

I värsta fall får jag skriva ned dem och ta dem senare när orken finns, men jag tänker inte längre jobba mot att de inte ska få komma! :grinning:

4 gillningar

Det man får tänka på det är man få endast arbeta 50% dvs 4 timmar per dag vid sjukersättning (ej sjukpenning)och får tjäna en viss summa per år men du kan ta en anställning via ett frilansbolag som du fakturerar 4 timmar per dag och en timlön som känns ok. Jag gör så sedan ett par år tillbaka och då tar jag endast bara arbete jag klarar av och är arbetslös och inskriven på arbetsförmedlingen när jag inte har något arbete

1 gillning

Menar du vid sjukersättning på 50%? Hur kan det finnas ett tak för hur mycket en får tjäna ifall bedömningen ändå är att en klarar att jobba 50%? En läkare tex som jobbar 50% lär ju komma upp i en hel del ändå, eller?

Frågar av nyfikenhet då jag/mina vårdgivare ev kommer ansöka om 25% sjukersättning…

Hela syftet med försäkringsformen sjukersättning är att man har en varaktig nedsättning av arbetsförmågan mot alla förekommande arbeten.
Det kan vara en fälla att “bara” vara ersatt på 50% nivå då relativt få arbetsgivare vill anställa då.
Så frågan är om det inte är bättre att sikta mot 100% sjukersättning.

Tror inte det finns ett tak för hur mycket man får tjäna. Beror ju helt på yrkesroll och kompetens tänker jag.

Även i min jakt på ett mini jobb på 5h/vecka vid 100% sjukersättning så fanns inget tak för hur mycket jag får tjäna, i alla fall enligt personen jag pratade med på kundtjänst på FK.

Sen kan det i mitt fall påverka mina ersättningar från LÖF och AFA. Men det är fortfarande oklart hur, då de kan svara på det först när jag har ett jobberbjudande.

2 gillningar

Tack för svar :slight_smile:
Och skönt att det var ett svar jag gillade :sweat_smile:

Så tufft att inte veta på förhand hur det blir med olika ersättningar, jag tänker främst på dig, men även för egen del. Även om det blir som det blir med min arbetsförmåga och ev utredning vill jag ju gärna kunna räkna på det.

1 gillning