Ska jag satsa på mitt nuvarande företag eller något annat?

Hej RT-forumet!
Behöver lite studie/arbetsvägledning.
Jag trivs någorlunda bra med mitt jobb i nuläget. Helt ok lön, bra kollegor, men själva arbetsuppgifterna är tyvärr ganska ointressanta och oinspirerande. Jobbar med övervakning på en statlig myndighet.

Jag funderar därför redan nu lite på vad jag kan göra istället. Jag driver redan företag vid sidan av, inom musikproduktion. Jag är ganska bra på det och har potential att bli bättre - folk är redan villiga att betala mig för att göra det, så att få in mer jobb skulle kanske inte vara jättesvårt. MEN, musikbranschen är ändå som den är, och band/musiker har i regel inte en jättehög budget om man inte själv hamnar på en väldigt hög nivå.
Jag vill så klart tjäna bra med pengar med potential att få högre lön om jag byter yrke. Eftersom det är statligt kan jag inte gå in till chefen och fråga vad jag kan göra för att få högre lön. Det fungerar inte så. Och att hitta liknande jobb med högre lön är svårt…det är väldigt nischat.

Jag tjänar i nuläget mellan 36-40 innan skatt på vanliga kneget (olika beroende på OB).

Funderar därför på att kanske plugga programmering eller något istället, men samtidigt så tänker jag att jag redan lagt ner så mycket tid, energi och pengar på att bli bra på musikproduktion, så att börja lära sig något helt nytt känns som lite slöseri med kunskap istället för att försöka bli ännu bättre på musik.

Å andra sidan så kanske programmering kan göra att jag får en högre lön i framtiden. Jag känner dock inte att jag i nuläget har tid eller orka att både jobba på vanliga kneget, plugga programmering OCH driva företag inom musikproduktion på samma gång. Vill heller inte plugga i 2 år och sedan gå in på en lägre lön än vad jag redan har…

Det är ingen direkt brådska med något, jag har som sagt ett fast jobb som är ganska bra, men jag har funderat lite på detta senaste tiden. Har någon idéer/tankar?

Även om programmerare ofta har potential att få hög lön så är ingångslönerna lägre än vad du har nu. Räkna på kring 30000 kr/månad för en nyexad YH-utbildad. Det tar ett par år innan du är ikapp din nuvarande lön.

1 gillning

Precis, det är vad jag hört också. Och det är inte direkt jättelockande att plugga i typ 2 år och sedan få 30 när jag ofta får 37 i nuläget… Men å andra sidan vet jag inte vad för alternativ jag har, då mitt nuvarande jobb som sagt inte är ett “vanligt jobb” där man kan byta arbetsplats och gå upp i lön.

Du kan nog ta tjänstledigt för att testa köra eget. Speciellt eftersom det är statligt så kan de nog inte gnälla. Fungerar det inte så är det bara att gå tillbaka.

Glöm inte att du blir gammal en dag och kommer säkert ångrar att du aldrig testade för att se om det fungerade. I västa fall så har du haft riktigt kul 1 år med lite mindre pengar för att sedan gå tillbaka och knega vidare.

1 gillning

Hur snabb är lönekurvan förresten? Vad kan jag räkna med att ha efter att ha jobbat i 5 respektive 10 år?

Finns en förvånansvärt relevant tråd om just detta: Vad har du/bör du ha i lön, systemutvecklar-edition - Nr 21 av Skviljonen

Det ser ut som att du i en av storstäderna kan ligga kring 40t efter 4-5 år och över 45t efter tio år.

Stort tack för länken! Precis vad jag eftersökte. :slight_smile:

Min fösta kommentar: Det är betydligt bekvämare att vara anställd än att vara egen företagare men det är tungt att inte brinna för det man gör.

Min andra kommentar: Om du inte vaknar upp varje morgon och längtar att gå till jobbet så kanske du har fel jobb. Varför då inte testa att satsa allt på musiken i ett år och om inte det fungerar så går du vidare och pluggar men om det funkar, BINGO!

Min tredje kommentar: Själv skulle jag aldrig palla med att bara “gå till jobbet” för att få en lön då möjligheterna är oändliga om man bara är lite kreativ.

LYCKA TILL!

1 gillning