Ska köpa bostad med jag går in med 10 gånger mer kapital - hur kan vi tänka?

Hej,

Står inför ett bostadsköp med min partner och blir inte tillfreds med hur vi ska lägga upp ägande och lån. Bostaden kostar 8,5 miljoner. Jag går in med 3 miljoner och min partner med 300 000. Vi har båda barn men inga gemensamma, vi är inte gifta.

När vi läser på så inser jag att ett samboavtal med skuldebrev är vad som rekommenderas. Jag känner dock en tveksamhet inför att skriva skuldebrev på 1,5 miljoner och att i värsta fall helt gå miste om den summans värdeutveckling skulle vi separera. Samtidigt så vill jag gärna att ägandet ska vara så jämnt fördelat som möjligt dvs helst 50/50 så att vi också kan dela på vardagsekonomin och omkostnader för huset klokt.

Vill skydda mina barn och mig själv vid separation men det känns också viktigt att ordna goda möjligheter för vårt liv ihop. Hur hade ni resonerat? Finns andra alternativ än skuldebrev på fast belopp tex procentuellt? Avbetalning av skuldebrev eller en fördelning där hälften är procentuellt, hälften fastbelopp tex?

/ Bo

Hej Bo,

Det fina med avtal är att man kan skriva dem hur som helst. Det som är klurigt är att det svårt att både ha kakan och äta den. Det är ju inget konstigt att t.ex. äga det proportionerligt i förhållande till insats. Det betyder påverkar ju inte att ni kan ta vardagen 50/50.

Sedan kan man ju dock resonera att större renoveringar antingen betalas enligt proportionen ELLER att renoveringarna förändrar proportionen om de tas 50/50. Det är ju mer eller mindre bara en matteövning att göra.

Mitt råd är att eftersom ni ändå avser lägga 8,5 Mkr, lägg 10 000 kr på en bra jurist som hjälper er med det. I sammanhanget är det ju en struntsumma och det är MYCKET bättre att ha den diskussionen idag när ni är överens än i framtiden vid en potentiell konflikt.

Lycka till!