Hej!
Vi har startat eget AB och överväger starkt att försöka oss på bokföringen själva. Vi har hört oss av med redovisningskonsulter men de landar på en årskostnad med bokslut/årsredovisning mellan 35 000 - 50 000 exmoms. Vi kommer ha begränsat med kunder och väldigt få utgifter. Det känns helt enkelt som väldigt mycket pengar som skulle kunna sparas in. Hur har ni andra gjort? Är det verkligen så klurigt att lära sig?
Jag gör bokföringen själv för båda mina bolag. Det är inte så klurigt att lära sig. Jag fick mycket hjälp från Vismas bokföringsforum i början. Det är sällan man stöter på ett helt unikt problem. De flesta frågorna är redan ställda av någon annan.
Däremot tyckte jag tröskeln var ganska hög för att få full koll på alla avdrag. Att man kan ha en förmånsbil, ta fika som enklare förtäring, hur man ska tänka kring pension, periodiseringsfonder etc. Många av dessa frågor är dock diskuterade och finns att tillgå här på forumet.
Jag kör på Bokio för egen del, en persons konsult låda. Vet att många andra här på forumet gör samma. Ganska enkelt när man är igång, och precis som Robert skriver ovan är det många svar redan besvarade om det inte finns mallar för det som behövs göras. Jag har 4 custom för mitt företag allt annat var färdigt
Kör Bokio för mina egna AB och årsredovisning-online. Har dock rätt lång erfarenhet, kört eget sedan 2006.
Välkommen till forumet @Potatisen!
Spontant tycker jag att det låter dyrt. Jag skulle dock avråda från att göra själv utan försöka kolla med fler redovisningsbyråer. Samt kolla om ni kan dela på bördan så att ni kan göra så mycket som möjligt.
Normal timpeng ligger mellan 500-800 kr för en hyfsad duktig redovisningskonsult.
Jag tycker också det låter dyrt… kört eget AB i tio år och ligger ungefär på 12000 per år för redovisning.
Kör Wint och tycker det funkar bra, har för mig att det är typ 1995 kr per månad inkl “gratis” bokslut.
Jag kört Fortnox för bokföringen men har även en extern redovisningskonsult som sköter både min privata och bolagets årliga redovisningar.
750kr/h exkl moms.
Jag hade rekommenderat att välja en byrå/person som är kvalificerad och duktig som konsult första året. Antingen helt eller stora delar av bokföringen.
Detta medför att grunden i din bokföring kommer bli rätt - rätt konton, rätt mappning för moms/arbetsgivardeklararioner och rätt konteringar. Fråga och läsa igenom deras bokning (för att lära er och för att ni ändå är ansvariga för bokföringen)
År 2 så tar ni över mer delar själva och kan kolla bakåt som ett facit.
Väljer ni wint, visma eller fortnox så är systemet väldigt hjälpsamt i sig.
Kostar såklart pengar år 1 men det kan jag tycka det är värt.
Min man har ett AB (konsultlåda med begränsat antal transaktioner) och jag kör det själv i Fortnox som ger bra stöd. Jag har läst ekonomi på universitetet och med affärssystem; så har viss förkunskap. Jag tar hjälp av en konsult för att göra årsbokslut, kostnad ca 5000-7000 per år (men då gör han även deklaration på enskild firma med skog i samma peng). Jag ringer även då och då och kollar med honom så jag gör rätt i det löpande.
Mitt råd är att ta hjälp med att sätta upp helheten, att sitta med någon första året och göra tillsammans, så att ni får koll på de olika momenten, som någon ovanför skrev. Därefter kan ni köra själva, det är ingen rocket science! Mest att ha koll på alla underlag och göra det löpande.
Lycka till!
När jag startade AB så ville jag göra allt själv för att lära mig men har tagit lite hjälp av en bekant som är redovisningskonsult mest för att checka av så det blev rätt. Jag använder mig av Bokio som jag tycker är väldigt enkel och pedagogisk och det är lätt att hitta råd och tips via hjälp rutan i programmet. Fint med 2% återbäring på kontosaldo och 1% cashback på kortköp vilket för mig innebär att jag går oftast plus på Bokios avgift.
Om ni inte har erfarenhet av redovisning sen innan så skulle jag ta hjälp första året och under det året går kurser/läsa böcker/gå med i forum etc.
Det är inte för inte som att det finns redovisningsekonomer. Det är en sak att kunna sköta den löpande bokföringen, men det som ger pang för pengarna är någon som hjälper att berätta vilka avdrag man kan göra och hur man bokför speciella händelser. Någon som hjälper dig att minska skatten/öka din privata inkomst, dvs någon som ser till att du får mer pang för pengarna.
Själv har jag två AB. Jag bokför själv men det beror på att jag har läst bokföring på högskolan, har ett intresse för ekonomi, går kurser, läser böcker och är med i forum. Utöver det så prenumererar jag på Björn Lundéns nyhetsbrev och frågeservice så jag kan rådfråga dem så fort det är något klurigt. Helt klart värt varenda öre!
Jag är igång på tredje året med min firma och hade samma funderingar, hade i princip inga bokföringskunskaper när jag började. Jag tog hjälp av Grant Thornton som alltid fanns där för att stötta vid behov och gjorde bokslut. Jag gjorde så mycket bokföring jag kunde själv men kunde alltid fråga om hjälp. Det var ingen bra affär då det tog mycket tid som jag annars kunde tagit betalt för men jag lärde mig mycket och har sedan 1 år tillbaks släppt det mesta av bokföringen till en byrå, men nu hänger jag med på vad de gör och det underlättar i kommunikationen att ha lärt sig lite om hur det funkar. Jag är mycket nöjd med hur jag gjort.
Välkommen @reverbed!
Jag håller med dig, så gjorde jag också och jag brukar faktiskt (kontroversiellt nog) avråda från att göra bokföringen själv. Både eftersom det tar tid från verksamheten, det är lätt att göra fel och man vet inte om det man inte vet om - vilket innebär att det är lätt att missa något (jag är typ sämst på Skatteverkets alla brytdatum).
Jag ser det mycket som att när man betalar sin redovisningskonsult så outsourcar man även en del av det ekonomiska bekymret. ![]()
Vi lejde ut det helt och hållet. Skickar verifikationer och kontoutdrag kvartalsvis och får en kvartalsrapport på hur det gått. De sköter även årsbokslutet som är det mesta jobbet.
Får också löpande tips på hur vi kan agera bäst mht kapital i bolaget, och kom igång hjälp med tex K10 blankett privat för att hantera utdelnings utrymme. Dessa tips tycker jag har varit det mest värdefulla. Någon att bolla med. Lite som att ha sin egen erfarna finansavdelning ![]()
Vi utför i princip bara in- och utbetalningar.
Såklart viktigast att se till att det blir rätt men skulle nog säga att det mest lönsamma har varit tipsen om hur man bäst hanterar kapital/vinst på bästa sätt inom lagens råmärke.
Kostar totalt runt 25 tusen om året men jämfört med värdet vi fått tycker jag det är billigt. Inte minst för att vi kan koncentrera oss på aktiviteten.
Viktigast är att man hittar hur man själv vill göra för att lyckas. Lycka till med bolaget ![]()
![]()