Ska man gå med i Mensa?

Tänkte bara höra om det är någon med erfarenheter från eller tankar om Mensa som kan och vill dela med sig av dessa?

Man hör aldrig någon berätta att de är med men det kanske bara är gammal tråkig svensk jante som hindrar :roll_eyes:

Jag är i alla fall nyfiken på om någon här kanske är med själva eller känner någon som är med och kan ge lite insikt i vad det kan innebära :slightly_smiling_face: :pray:

Finns väl en del studier som visar att högintelligenta gör sämre investeringar så man kanske inte ska gå med för börstipsen :blush:

Men det kan ju kanske finnas andra anledningar?

(Och ja, jag vet att det är inträdesprov och förstås inte bara är att “gå med”…)

1 gillning

Det hade jag absolut gjort om jag haft 131+ på deras provtest online (jag är dock inte så smart, i fall någon tvivlade :sweat_smile: ). Kan ju inte skada och det blir inte inristat i pannan på dig om du inte vill det.

Men se upp för festerna bara :joy:

7 gillningar

Inte supersexigt att skryta om sitt höga IQ, kanske därför man aldrig hör någon berätta att de är med?

Testet verkar kosta 295 kr, och sen medlemsavgift 345 kr per år. Hittar dock ingen kul förmån som skulle försvara den kostnaden. Billigare aktiecourtage så kanske jag hade tagit testet… Inte för att jag tror att jag hade klarat testet, men verkar inte som något som skulle berika mitt liv ändå.

4 gillningar

Kanske skulle starta “Smarta Tillsammans” och göra det supersexigt :joy:

7 gillningar

Jag är på! :slight_smile:

4 gillningar

Jag har gjort deras onlinetest och hade max vad de kunde mäta där, men är inte sugen på att betala för att få vet hur högt IQ jag egentligen har.

Jag har gjort en del test i samband med rekryteringar, och har i samband med det fått frågan om jag fungerar i sociala sammanhang när jag slagit i taket på de logiska delarna :joy::see_no_evil:

4 gillningar

Jag har också fått frågor om min sociala kompetens efter rekryteringstest!

Men det var för de svar jag gett till de fingerade sociala situationerna… :joy: :roll_eyes:

2 gillningar

Jag frågade en bekant som var med under många år. Hennes ord var ungefär: Det är överskattat. Trevligt, men mest kul att kunna säga att man är med. Det finns väl inga andra egentliga uppsidor.

6 gillningar

Likadant med min kompis

3 gillningar

Jag är med i Mensa men jag är inte speciellt aktiv i föreningen. Som förening är den väl som de flesta andra föreningar, lägger du mycket tid och engagemang får du mycket tillbaka men gör du inte det så ger det inte så mycket.

Och det finns såklart en Mensa-aktie-fbgrupp där det helt klart är en del folk som tror att de kan “överlista systemet”, det är ganska underhållande men jag tror inte det är speciellt unikt för just Mensas aktiefbgrupp. :sweat_smile:

4 gillningar

Jag tänker att det borde finnas potential för intressanta samtal med en massa intelligenta människor samlade…

2 gillningar

Det är det säkert. Dessvärre tenderar väl även sådana sammanhang att dra till sig självgoda typer. Så vinsten kommer med nackdelar. Hög volatilitet helt enkelt! :rofl:

Inget ont om Mensa - jag skämtar!

5 gillningar

Grattis, snyggt jobbat!

Du är faktiskt den första jag hört säga att hen är med!

1 gillning

Oklart huruvida hög IQ/intelligenta samtal korrelerar.

3 gillningar

Jag har en känsla av att iq-snittet här på RT-forumet ligger högre än medel och här har jag haft en hel del intressanta diskussioner…

Så det är ju möjligt!

Eller så har jag fel om medelintelligensen här :blush:

1 gillning

Jag har själv tänkt tanken just på grund av denna aspekten. Jag har inte gjort något “officiellt” test, men har en känsla av att jag kanske hade kunnat kvala in, har faktiskt valt att boka in ett test nu det närmaste.

Om jag ska vara ärlig så önskar jag själv ofta man istället skulle fått en större “emotionell” intelligens, en eventuellt hög förmåga att se logiska samband är nog trots allt sekundärt i vanliga livet, där relationer till andra människor är det viktiga. Jag tror snarare att man tendera att älta, övertänka mm. om man är lagd åt det hållet. (Kanske är det därför många “högintelligenta” tenderar att göra dåliga investeringar, som du nämner i trådstarten. :slight_smile: )

För min del hade det varit för att hitta ett sammanhang man kanske platsar in i bättre än va man gör sociala sammanhang i stort. Ett klientel som gillar att lösa ravens matriser istället för att titta på mello, vad vet jag. :joy: :sweat_smile:

Jag tror inte att ett ev. Mensamedlemskap är något man skryter med i de flesta sammanhang. Många har nog en övervägande negativ bild av de som är medlemmar, tyvärr. Jag tror snarare att man i så fall ska gå med helt för sin egen skull. Att hitta en gemenskap med andra människor är alltid roligt.

2 gillningar

Har funderat på att göra testet, men kommer alltid fram till att jag ser ingen egentlig nytta med det.
Har slagit i taket på både .se och .dk sen jag gjorde testen första gången när jag var 15år.

1 gillning

Har funderat på att göra testet, men kommer alltid fram till att jag ser ingen egentlig nytta med det.
Har slagit i taket på både .se och .dk sen jag gjorde testen första gången när jag var 15år.

Kanske behöver det inte finnas någon nytta, mer än att det är lite spännande att försöka? :slight_smile:

1 gillning

Är inte så nyfiken då det som sagt inte ger mig mer än kostnader. Roar mig hellre med att läsa lite universitetskurser nu när jag både kan ta ut lön och CSN. Får inkomster/billiga lån och utbildning på papper låter bättre än att betala för att vara med i en klubb som man knappt skulle våga skriva man är medlem i på cv:t pga alla förutfattade meningar om dem.

1 gillning

Min nioåring slår i taket på mensas provtester. Jag med.

Kanske ska betala hemliga klubben för att få vara med.

Eller så har jag bra självförtroende ändå. Jag är den smartaste jag vet. Och ödmjuk som få.

8 gillningar