Jag var/är medlem. Fick ett medlemskort hemskickat, men om det är årsavgift och liknande så är jag nog inte kvar som medlem. Gjorde testet för skojs skull, och samma år som jag blev medlem så var det någon slags årsträff med föreläsningar och dylikt i min hemstad. Jag gick på en, och den hölls av en man som försökte hypa upp oss om att vi mensianer borde styra Sverige istället för politiker osv. Att vi som var klokast i landet borde kraftsamla oss och ha en större påverkan på skola, idrott m.m. Jag skämdes nästan att deltagit. Av den lilla rundan jag tog runt hotellet där eventet hölls så verkade brädspelsrummet vara mest välbesökt. Överlag mycket långkammat hår och mjukisbyxor på det hotellet denna helg.
Internationella Mensa är bra men det är fel på svenska Mensa de är skit,jag tog testet, gick med, lurad att det är något intellektuellt men det är 800% skit och mest dåliga kommentarer. de erbjuder inget speciellt. man får svenska Mensa vars medlemmar är minst lika dumma som resten i Sverige med några få undantag (Anton från KTH m.fl. har något att komma med), deras aktiviteter har inget att göra med organisationens målsättning utan de skickar en skräptidning varje månad där deras privilegierade medlemmar tar betalt för att skriva skräp och leka polis på “önskade åsikter” bara för att någon var lite kritisk till kvalitén när man betalat för att vara med och bara ser skit.
för övrigt är IQ ingenting jämfört med riktig kunskap eller målmedvetenhet. en person kan få alla rätt på IQ-test och vara helt inkompetent superidiot i sina handlingar. det duger inte att bara klara IQ-test och blir mindre och mindre relevant.
" Jag skämdes nästan att deltagit."
Samma här!
Det är nog det bästa man kan säga till någon med hög IQ. Att bara sitta på förmåga utan att använda den leder ingen vart.
Vad bör en individs abstraktionsförmåga användas till? Ja, kunskap. Men den ska i sin tur användas till något. Vad?
Behöver ju inte skryta med det för allt och alla men högst relevant att ha med i ett CV som en kvalitetsstämpel likt en högskoleutbildning.